Oświadczenie


Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, dnia 09 WRZ. 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W nawiązaniu do przesłanego przez Pana Marszałka, przy piśmie z dnia 13 sierpnia 2003 r., znak: BPS/DSK-043-346/03, oświadczenia Pana senatora Józefa Sztorca dotyczącego nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawą z dnia 20 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2003 r. Nr 7, poz. 79), uprzejmie informuję, co następuje:

Ustawa z dnia 20 grudnia 2002 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2003 r. Nr 7, poz. 79) zostały zmienione zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Zmienione przepisy powyższych ustaw mają wprowadzić opodatkowanie jedynie dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, w tej części, w jakiej to dofinansowanie nie jest przekazane na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Natomiast pozostałe tytuły pomocy otrzymywanej z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej, tj. dotacje, subwencje i dopłaty na podstawie przepisów o rehabilitacji zawodowej mają być wolne od podatków dochodowych.

Gremia społeczne zaakceptowały rozwiązania wynikające z ustawy z dnia 20 grudnia 2002 r., które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2004 r. podczas uzgodnień projektu tejże ustawy.

Wprowadzanie powyższych przepisów miało na celu m.in. wyrównanie sytuacji prawnej zakładów pracy chronionej oraz pracowników z tzw. otwartego rynku pracy, którzy z dniem 1 stycznia 2004 r. będą także otrzymywać dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych, jednak z tą różnicą, iż wedle art. 26a ust. 5 w przypadku, gdy kwota miesięcznego dofinansowania przekracza kwotę miesięcznego wynagrodzenia osiąganego przez pracownika niepełnosprawnego:

1) u pracodawcy na otwartym rynku pracy - pracodawca otrzymuje miesięczne dofinansowanie w wysokości miesięcznego wynagrodzenia wypłaconego pracownikowi niepełnosprawnemu,

2) w zakładzie pracy chronionej - pracodawca przekazuje różnicę pomiędzy kwotą miesięcznego dofinansowania a kwotą tego wynagrodzenia na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, z przeznaczeniem na indywidualny program rehabilitacji pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych w zakładzie pracy chronionej.

Nierówne ukształtowanie sytuacji podmiotów w sferze podatkowej w powyższym zakresie skutkować mogłoby zaskarżeniem ustawy ją statuującej do Trybunału Konstytucyjnego jako aktu niezgodnego z Konstytucją RP.

Należy przy tym zaznaczyć, że są podmioty, które na zmianie systemu zwrotu podatku VAT na podstawie art. 14a ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, dofinansowaniem do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych od 1 stycznia 2004 r. - zyskają. Są to podatnicy podatku akcyzowego w tym sprzedający niektóre wyroby akcyzowe oraz ci podatnicy, u których nie występowała nadwyżka podatku należnego nad naliczonym, do których zalicza się wiele spółdzielni produkujących wyroby objęte stawką podatkową niższą od podstawowej. Zmiana tego systemu ma także charakter dostosowawczy do prawa Unii Europejskiej.

Z poważaniem

MINISTER

Up. SEKRETARZ STANU

Jolanta Banach


Oświadczenie