Oświadczenie


Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 2003-09-02

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Nawiązując do pisma Pana Marszałka z dnia 13 sierpnia 2003 r. znak: BPS/DSK-043-378/03, przy którym przekazano oświadczenie złożone przez senatora Józefa Sztorca w sprawie planowanych działań mających na celu zaktywizowanie obszarów wiejskich oraz realizację inicjatyw na rzecz lokalnych społeczności wiejskich, po wnikliwym zapoznaniu się z treścią oświadczenia oraz w porozumieniu z Ministrem Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej - przedstawiam w załączeniu szczegółową informację w tej sprawie.

Z wyrazami szacunku

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Podsekretarz Stanu

Stanisław Kowalczyk

Informacja dotycząca oświadczenia złożonego przez senatora Józefa Sztorca na 44 posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia 2003 roku w sprawie planowanych działań mających na celu zaktywizowanie obszarów wiejskich oraz realizację inicjatyw na rzecz lokalnych społeczności wiejskich.

Według sprawozdawczości prowadzonej przez urzędy pracy, bezrobocie rejestrowane na wsi na dzień 31 grudnia 2002 r. osiągnęło poziom 1341 tys. osób, tj. 41,7% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych w kraju. Jednakże w kategorii długotrwale bezrobotnych mieszkańcy wsi stanowili 54,2%. Odsetek bezrobotnych mieszkańców wsi w wielu do 24 roku życia wyniósł 47,7% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych w tej grupie wiekowej. Ale młodzi bezrobotni na wsi stanowili 31,8% ogółu bezrobotnych mieszkańców wsi, a młodzi bezrobotni w mieście stanowili tylko 25,0% ogółu bezrobotnych w mieście. Można także sądzić, że na wsi mamy do czynienia ze znacznie większym, niż w mieście, bezrobociem ukrytym, ale wielkość tej różnicy jest trudna do precyzyjnego oszacowania. Przewiduje się, że bezrobocie ukryte na obszarach wiejskich kształtuje się na poziomie 800-900 tys. osób. Istotne informacje o sytuacji społeczno-gospodarczej na obszarach wiejskich dostarczą wyniki powszechnego spisu ludności i mieszkań oraz rolnego, przeprowadzonego na przełomie maja-czerwca w 2002 r. Wg GUS, wyniki spisu rolnego opublikowane zostaną do końca br.

Aktualnie nie ma wyodrębnionego ogólnokrajowego programu na rzecz tylko zatrudnienia i aktywizacji zawodowej młodzieży wiejskiej. Osoby te mogą uczestniczyć w innych powszechnych programach tego typu jak choćby w programie adresowanym do absolwentów pn. "Pierwsza praca". Między innymi, w ramach tego programu, Agencja Nieruchomości Rolnych w II półroczu 2002 r. - podpisała z ówczesnym Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej umowę dotyczącą programu "Zielone Miejsca Pracy", w którym zobowiązała się do sfinansowania w ramach robót publicznych do 1000 miejsc pracy dla absolwentów pochodzących ze środowisk popegeerowskich. Agencja przez okres 6 miesięcy, refunduje wynagrodzenie w wysokości 760 zł miesięcznie. Pozostałe koszty zatrudnienia finansuje MGPiPS.

Przykładem powszechnego programu, którego celem jest przeciwdziałanie bezrobociu na terenach wiejskich jest Program Aktywizacji Obszarów Wiejskich (PAOW), realizowany ze środków pożyczki Banku Światowego. Zadaniem programu jest wspieranie przedsiębiorczości na obszarach wiejskich w celu tworzenia nowych miejsc pracy i wzrostu dochodów lub mieszkańców, napływu kapitału na te obszary oraz wspieranie rozwoju regionów słabiej rozwiniętych gospodarczo. Program obejmuje m.in. następujące komponenty:

1. Komponent A: Mikropożyczki

W ramach tego komponentu finansowane są mikropożyczki i jednorazowe dotacje na zakup środków trwałych oraz doradztwo i szkolenia z zakresu prowadzenia własnej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Komponent wdrażany jest na obszarze gmin wiejskich, wiejsko-miejskich i miast do 20 tys. mieszkańców w pięciu województwach: zachodniopomorskim, małopolskim, kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim i podkarpackim oraz skierowany jest do osób bezrobotnych, absolwentów, rolników prowadzących gospodarstwa rolne o powierzchni poniżej 10 ha przeliczeniowych, a także osób rozpoczynających lub prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.

Realizacja komponentu została uruchomiona w styczniu 2003 r. i będzie kontynuowana do końca maja 2004 r. Do końca kwietnia br. przekazano środki na wypłatę 392 mikropożyczek na łączną kwotę 5 602 600 zł. Na realizację zadań przewidzianych w Komponencie przeznaczono środki w wysokości około 16,7 mln USD, w tym 10,4 mln USD z kredytu Banku Światowego, 2,9 mln USD pochodzących z budżetu państwa oraz 3,4 mln USD ze środków własnych instytucji mikropożyczkowych.

2. Podkomponent B1

- Program Reorientacji/Przekwalifikowań

Celem tego podkomponentu jest wspieranie rozwoju gospodarczego, zwiększenie dochodów i aktywizacja mieszkańców obszarów wiejskich poprzez udzielanie pomocy w powiększaniu i wykorzystywaniu ich potencjału zawodowego. W ramach tego programu finansowane są następujące typy działań:

    1. aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu (usługi związane z zatrudnieniem, szkolenia, okresowe zatrudnienie);
    2. wspieranie rozwoju drobnej przedsiębiorczości (centra wspierania przedsiębiorczości, inkubatory przedsiębiorczości);
    3. tworzenie planów lokalnego rozwoju, nakierowanych na rozwój małej przedsiębiorczości i tworzenie nowych miejsc pracy.

Powyższe usługi świadczone są przez usługodawców wybranych w drodze przetargu i zakontraktowanych przez wojewódzkie urzędy pracy. Program realizowany jest na obszarze siedmiu województw: świętokrzyskiego, podkarpackiego, lubelskiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego.

Beneficjentami Programu są osoby o niskim statusie ekonomicznym, bezrobotni, osoby w okresie wypowiedzenia umowy o prace, osoby, których jedynym źródłem utrzymania jest gospodarstwo rolne o powierzchni poniżej 3 ha przeliczeniowych, młodzież żyjąca w gospodarstwach domowych z wymienionymi osobami. Osoby te muszą zamieszkiwać gminy wiejskie, miejsko-wiejskie lub miasta do 20 tysięcy mieszkańców.

Realizacja podkomponentu rozpoczęła się 1 października 2001 roku i trwać będzie do końca 2003 roku. Ze względu na fakt, iż środki przyznane na jego realizację w 2003 r. wraz ze środkami wykorzystanymi w 2002 r. stanowić będą razem 60% środków przewidzianych w Umowie kredytowej z Bankiem Światowym na realizację podkomponentu, jak również ze względu na fakt ścisłego powiązania długości świadczonych usług z ich efektywnością (np. okresu przebywania mikroprzedsiębiorstwa w inkubatorze z możliwością jego przetrwania na rynku po opuszczeniu inkubatora), jak również mając na uwadze zapewnienie jak najszerszego dostępu beneficjentów komponentu A (mikropożyczki) do usług zawartych w podkomponencie B1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej wystąpił z wnioskiem o przedłużenie okresu realizacji Programu Reorientacji/Przekwalifikowań o rok.

Zasadnicze znaczenie dla rozwoju obszarów wiejskich i aktywizacji ludności wiejskiej ma realizacja - w ramach Programu pomocy przedakcesyjnej SAPARD - zadań związanych z poprawą prowadzenia działalności gospodarczej i tworzeniem nowych miejsc pracy. Aktualnie wdrożone zostały trzy działania:

1. Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych i rybnych.

2. Inwestycje w gospodarstwach rolnych.

3. Rozwój i poprawa infrastruktury obszarów wiejskich.

Czwarte działanie "Różnicowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich" znajduje się w końcowej fazie przygotowań do wdrożenia.

Rozwój aktywności gospodarczej na obszarach wiejskich wspiera również Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, między innymi poprzez następujące instrumenty:

- nieoprocentowane pożyczki przeznaczone dla osób fizycznych i prawnych prowadzących lub podejmujących działalność gospodarczą poza rolnictwem w ramach programu małej przedsiębiorczości. W okresie 2001-2002 udzielono pożyczek na kwotę 52 278,2 tys. zł, co przyczyniło się do powstania 2 953 miejsc pracy poza rolnictwem,

- kredyty na utworzenie lub urządzenie gospodarstw rolnych przez osoby, które nie przekroczyły 40 roku życia. W okresie 1995-2002 banki zawarły 92073 umowy kredytu na łączną kwotę 5991,6 mln zł,

- dofinansowanie przedsięwzięć w zakresie podnoszenia i zmiany kwalifikacji zawodowych mieszkańców wsi. W 2002 r. Agencja zawarła 1 364 umowy na kwotę 19 869,4 tys. zł. W ramach tych środków przeprowadzono 3 948 szkoleń, w których uczestniczyło 93 039 osób, w tym 23 233 bezrobotnych mieszkańców wsi.

Ponadto Agencja wspomaga rozwój infrastruktury technicznej na obszarach wiejskich oraz inwestycje w rolnictwie, co niewątpliwie ma także wpływ na powstawanie nowych miejsc pracy na wsi.

Także Agencja Nieruchomości Rolnych, ustawowo odpowiedzialna za zadania w zakresie restrukturyzacji, prywatyzacji i zarządzania mieniem rolnym Skarbu Państwa, realizuje przedsięwzięcia na rzecz aktywizacji zawodowej mieszkańców wsi, a przede wszystkim byłych pracowników ppgr i ich rodzin. Agencja podejmuje też działania skierowane bezpośrednio do samych bezrobotnych, byłych pracowników ppgr jak też do potencjalnych pracodawców. Oddziały terenowe Agencji zawierają umowy dzierżawy z klauzulą przewidującą obowiązek zatrudnienia przez dzierżawcę na dotychczasowych warunkach określonej liczby pracowników. W procedurach przetargowych preferencje mają spółki pracownicze. przy wyborze oferty przetargowej uwzględnia się także kryterium wielkości zatrudnienia. Na korzystne raty rozkładane są należności z tytułu sprzedaży nieruchomości, umożliwia się zwolnienia dzierżawcy z opłat czynszowych na okres do pięciu lat w przypadku realizacji inwestycji tworzących nowe miejsca pracy.

Agencja oferuje za pośrednictwem BGŻ linię kredytową na przedsięwzięcia w zakresie małej przedsiębiorczości o charakterze pozarolniczym przy zatrudnianiu bezrobotnych byłych pracowników ppgr oraz członków ich rodzin na obszarach wiejskich lub w miastach do 20 tys. mieszkańców. Kredyty są udzielane ze środków Agencji, a dopłaty do oprocentowania finansowane są z Funduszu Pracy. Oprocentowanie kredytu dla kredytobiorcy w zależności od miejsca tworzenia nowych miejsc pracy wynosi 0,5% w gminach uznanych za zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym i 3% w pozostałych gminach.

Agencja poręcza także pożyczki udzielane z Funduszu Pracy, z przeznaczeniem na tworzenie nowych miejsc pracy w ramach prowadzonej działalności pozarolniczej.

Ponadto, od 1995 r. Agencja współtworzy i uczestniczy w lokalnych funduszach poręczeniowych. Uruchomiono 13 takich funduszy w: Działdowie, Gołdapi, Karlinie, Kętrzynie, Kwidzynie, Nidzicy, Olsztynie, Opolu, Ostródzie, Płużnicy, Słupsku, Starogardzie Gdańskim i Strzelinie. Agencja zaangażowała w tych funduszach 5,9 mln zł.

Od grudnia 1999 r., na podstawie umowy o współpracy Agencji i Fundacji Wspomagania Wsi, uruchomiono program mikropożyczek, który umożliwia zakładanie własnej działalności gospodarczej przez bezrobotnych byłych pracowników ppgr. Do dnia 31 grudnia 2002 r. udzielono koło 490 pożyczek na kwotę 2,3 mln zł.

Rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich wspierany jest także przez fundacje i organizacje pozarządowe. Do najbardziej aktywnych w tym zakresie należą. Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Fundacja Wspomagania Wsi, Fundacja na Rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa oraz Fundusz Współpracy.

Duże nadzieje w zakresie tworzenia nowych miejsc pracy należy wiązać z działaniami, które od 2004 r. podejmowane będą w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Rozwój Zasobów Ludzkich" oraz "Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego", opartych o środki Europejskiego Funduszu Społecznego jak również w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich", finansowanego z Europejskiego Funduszu Gwarancji i Orientacji w Rolnictwie. Programy te tworzą ramę dla wielu inicjatyw lokalnych zmierzających do udzielenia pomocy młodym bezrobotnym i poszukującym pracy. Podobną funkcję odegrać może inicjatywa wspólnotowa "EQUAL", której celem jest niwelowanie różnic w zakresie dostępu różnych grup społecznych do usług edukacyjnych i rynku pracy.


Oświadczenie