Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42), przekazał Minister Infrastruktury:

Warszawa, 2003.08.18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek S
enatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Józefa Sztorca na 43. posiedzeniu Senatu w dniu 10 lipca 2003 r. uprzejmie informuję, że 26 maja 2003 roku weszła w życie ustawa nowelizująca ustawę o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji p.p. PKP, jak również opracowany został Program dalszej restrukturyzacji oraz prywatyzacji spółek PKP do 2006 roku, modyfikujący program przyjęty w 1999 roku.

Obydwa dokumenty zawierają niezbędne działania restrukturyzacyjne grupy PKP. Punktem wyjścia do formułowania tych działań jest ocena dotychczasowych reform PKP, m.in. brak pozytywnych wyników restrukturyzacji finansowej określonej ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji p.p. PKP.

Przepisy ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe przy zastosowaniu przepisów ustawy z dnia 20.08.2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, zakładają oddłużenie PKP S.A. poprzez umorzenie zobowiązań publicznoprawnych. Proces ten powinien się zakończyć w roku 2004. Ponadto restrukturyzacja finansowa będzie kontynuowana poprzez zmianę struktury zadłużenia, tj. przejście z zadłużenie krótkoterminowego na długookresowe. W tym celu zwiększono dla PKP S.A. ustawowy limit gwarantowany przez Skarb Państwa emisji obligacji z kwoty 3,9 mld zł do 6 mln zł. W latach 2003-2004 PKP S.A. zamierza wyemitować obligacje, z których część środków przeznaczona zostanie na dokapitalizowanie spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o., w celu utrzymania przewozów regionalnych na poziomie oczekiwań społecznych. PKP S.A. zobowiązana jest do spłaty zadłużenia długoterminowego środkami uzyskanymi ze sprzedaży akcji i udziałów spółek oraz majątku zbędnego. Efektem restrukturyzacji finansowej powinno być uzyskanie przez spółkę płynności finansowej.

Utworzenie samodzielnego podmiotu do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych pasażerskich przewozów regionalnych (PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o.) potwierdziło, że ta działalność prowadzona w dotychczasowym zakresie jest deficytowa w tak dużym stopniu, że obniża płynność finansową innych podmiotów Grupy KP (m.in. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Energetyka sp. z o.o.).

Należy zaznaczyć, iż dofinansowanie tej działalności z budżetu państwa nie pokrywa różnicy między kosztami a wpływami ze sprzedaży biletów. Jestem świadomy, że z uwagi na trudne budżety państwa w latach 2002 i 2003 środki na przewozy regionalne były niewystarczające.

Zachodzi także konieczność restrukturyzacji tej spółki i dostosowanie jej struktury i działalności do społecznego zapotrzebowania na przewozy i możliwości finansowych budżetów jednostek samorządu województw (zgodnie z projektem ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, to one będą finansowały te przewozy).

Program obejmuje również sferę prywatyzacji spółek Grupy PKP za wyjątkiem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Prywatyzacja ma na celu przede wszystkim dokapitalizowanie spółek przez inwestorów strategicznych i umożliwienie przeprowadzenia inwestycji, a tym samym podniesienie ich konkurencyjności na rynku przewozowym.

Z poważaniem

Minister Infrastruktury

z up. Sekretarz Stanu

Andrzej Piłat


Oświadczenie