Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, 08.08.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospo
litej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo znak pisma BPS/DSK-043-305/03 z dnia 17 lipca przekazujące oświadczenie Pana Senatora Józefa Sztorca dotyczące poziomu finansowania świadczeń zdrowotnych w Zespole Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ w Tarnowie przez Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ proszę przyjąć następujące wyjaśnienia:

Kasy chorych - zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (puz), (Dz. U. 97.28.153 ze zm.) - art. 131b - prowadziły gospodarkę finansową w oparciu o plan finansowy zrównoważony w zakresie przychodów i kosztów.

Podobnie Narodowy Fundusz Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (NFZ) - art. 136, funkcjonuje w oparciu o roczny plan finansowy zrównoważony w zakresie przychodów i kosztów.

Kasy chorych, by sfinansować ubezpieczonym koszty potrzebnych im świadczeń zdrowotnych, zawierały odpowiednie umowy ze świadczeniodawcami. Procedury zawierania tych umów były określone przez art. 53 i następne artykuły ustawy o puz. I tak art. 53 ust. 3 ustawy o puz stwierdził, iż kasa chorych przy zawieraniu umów obowiązana jest, m.in. do przestrzegania zasady zrównoważenia kosztów z przychodami oraz zasady, że suma kwot zobowiązań wobec świadczeniodawców ze wszystkich zawartych umów musi się mieścić w planie finansowym. Podobne przepisy, odnoszące się do Narodowego Funduszu Zdrowia znajdują się w ustawie o NFZ.

Art. 72 w ust. 1 stwierdza, iż podstawą udzielania świadczeń zdrowotnych finansowanych przez Fundusz jest umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawarta pomiędzy Funduszem a świadczeniodawcą, w ust. 3 zaś, iż suma kwot zobowiązań Funduszu wobec świadczeniodawców nie może przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.

Przepisy te wskazują na ograniczenia, jakie plany finansowe nakładają na instytucje ubezpieczenia zdrowotnego przy zawieraniu umów ze świadczeniodawcami.

Należy podkreślić, iż zapewnienie równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych opiera się obecnie głównie o środki pochodzące ze składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Różnorodność umów zawartych przez byłe kasy chorych spowodowała konieczność ujednolicenia w roku 2003 zasad rozliczania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych. W związku z tym Prezes NFZ w pierwszych dniach kwietnia br., podjął decyzję o przeprowadzeniu procesu agregacji umów, w której uwzględniono:

- sumę wartości wszystkich umów zawartych przez świadczeniodawców,

- kwotę wynikającą z dotychczasowych rozliczeń międzykasowych,

- kwotę wynikającą z funkcjonowania tzw. proces.

Proces agregacji umów przedłużył się w czasie w stosunku do pierwotnie zakładanego terminu. Wstępnie szacowane wpływy do systemu zawarte w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia (Zarządzenie Ministra Zdrowia z dnia 18 lipca 2003 r. w sprawie planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia) nie gwarantowały pełnego zabezpieczenia środków między innymi na pokrycie rozliczeń z tytułu obowiązywania tzw. promes oraz rozliczeń międzykasowych do końca I kwartału br.

W wyniku decyzji Rady Ministrów podjętych w dniu 25 lipca 2003 r., Narodowy Fundusz Zdrowia został zasilony dodatkowymi środkami finansowymi w wysokości ponad 700 mln zł.

Kwota ta znalazła swoje odzwierciedlenie w zmienionym planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na rok bieżący. Przewiduje się, iż do połowy sierpnia br. Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia dokona podziału środków finansowych na poszczególne oddziały. Wydaje się, iż zwiększone środki finansowe przyznane decyzją Rady Ministrów dla Narodowego Funduszu Zdrowia pokryją niezbędne potrzeby świadczeniodawców związane z prawidłową realizacją zapisów ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia w zakresie zabezpieczenia prawidłowej ilości i jakości świadczeń zdrowotnych.

Priorytetowym zadaniem Narodowego Funduszu Zdrowia jest ujednolicenie zasad kontraktowania świadczeń, zwłaszcza w zakresie określenia jednolitego katalogu świadczeń, jednolicie nazwanych procedur, jak również zminimalizowanie drastycznych różnic, jakie występują w cenach świadczenia porównywalnego. Konkurs ofert na świadczenia zdrowotne w 2004 roku, prowadzony w oparciu o przepisy ustawy o NFZ, rozpocznie się w trzecim kwartale 2003 roku.

Dotychczasowe umowy zawarte pomiędzy świadczeniodawcami, a kasami chorych zostały przedłużone do końca 2003 r. na podstawie aneksów. W przypadkach, gdy zapisy umowy uniemożliwiały jej przedłużenie lub istniała konieczność finansowania świadczeń dotąd nie objętych kontraktowaniem, kasy chorych przeprowadzały postępowanie konkursowe.

Aneksy do umów na rok 2003 na terenie województwa małopolskiego musiały zostać zmniejszone wszystkim świadczeniodawcom ze względu na określone środki finansowe. Działania takie zostały poprzedzone analizą merytoryczną załączników pochodzących ze sprawozdawczości z poszczególnych placówek. Przy ustalaniu wielkości kontraktu na rok 2003 brano pod uwagę liczbę porad z umowy, jaką świadczeniodawca posiadał w styczniu 2002 r., nie uwzględniając tzw. nadwykonań.

Obniżenie liczby świadczeń wynikało z analizy wykonania tych świadczeń za rok 2002. Przyjęto również jednolite zasady dotyczące ustalenia wysokości cen jednostkowych za porady. We wszystkich placówkach posiadających podpisane umowy z Małopolskim OW NFZ w zakresie specjalistycznego lecznictwa ambulatoryjnego, cena jednostkowa za świadczenia zdrowotne została obniżona w stosunku do roku ubiegłego o 1 zł z wyjątkiem szpitali o III stopniu referencyjności.

Wartość kontraktu dla Zespołu Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ w Tarnowie za rok 2003, wynosiła pierwotnie 5.163.204 zł a do 1.04.2003 r. po aneksowaniu umowy wzrosła o 359.178 zł.

Zakończono również proces agregacji umów i Zespół Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ w Tarnowie otrzymał z tego tytułu aneks do umowy, kwota aneksu zagregowanego wynosi 56.015 zł. Świadczenia stomatologiczne na rok 2003 zostały zakupione w Zespole Przychodzi Specjalistycznych.

Pragnę poinformować również, że konkurs ofert "chirurgii krótkoterminowej" został rozstrzygnięty w dniu 20.06.2003 roku. Założona przez Zespół Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ w Tarnowie oferta z uwagi na nie spełnienie warunków szczegółowych konkursu nie była rozpatrywana.

Podobnie, ze względów formalno-prawnych (brak we wpisie do rejestru zakładów opieki zdrowotnej zapisu o świadczeniach z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej) odrzucono ofertę na świadczenia z zakresu poz w marcu 2003 r.

Obecnie Małopolski OW NFZ mając dane o tym, że uzupełniono braki we wpisie do rejestru zgłosił wniosek do Centrali NFZ o przeprowadzenie konkursu oferty na świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.

Reasumując Małopolski OW NFZ znając sytuację finansową zakładów opieki zdrowotnej na terenie Małopolski, jest zobligowany do zapewnienia środków finansowych wszystkim świadczeniodawcom, zgodnie z planem finansowym.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Zdrowia

Podsekretarz Stanu

Wiktor Masłowski


Oświadczenie