Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38), przekazał Minister Infrastruktury:
Warszawa, 2003-06-17.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca złożonym w dniu 14 maja 2003 r. na 40 posiedzeniu Senatu dotyczącym budowy linii kolejowej Busko Zdrój - Szczucin, w uzupełnieniu odpowiedzi udzielonej w dniu 24 marca 2003 r., pismem nr TK1z-4-29/03 uprzejmie informuję, iż od stycznia 2001 roku przedsiębiorstwo państwowe PKP zostało poddane głębokiej restrukturyzacji obejmującej zakres finansów, zatrudnienia i majątku oraz organizacji.
W ramach restrukturyzacji organizacyjnej dokonano komercjalizacji pp PKP, a następnie podmiot ten utworzył spółki prawa handlowego zajmujące się, m.in. podstawową działalnością transportową przejętą od PKP S.A., w tym do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania liniami kolejowymi - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Spółka ta, jako spółka prawa handlowego prowadzi samodzielnie statutową działalność na zasadach obowiązujących w gospodarce rynkowej, będąc zobowiązana do kierowania się zasadami rachunku ekonomicznego.
Pozostająca w zarządzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sieć linii kolejowych obejmuje 23 428,8 km linii, z czego około 11 630,8 km to linie o państwowym znaczeniu, pozostałe to linie znaczenia lokalnego. Do linii państwowego znaczenia, poza liniami mającymi dla kraju podstawowe znaczenie gospodarcze, społeczne i obronne zaliczone zostały wszystkie linie układu międzynarodowego objętego umowami AGC (umowa europejska o głównych międzynarodowych liniach kolejowych - podpisana w Genewie 31.05.1985 r.) AGTC (
umowa europejska o głównych liniach transportu kombinowanego w obiektach towarzyszących - podpisana w Genewie 1.02.1991 r.).Stan infrastruktury kolejowej oraz przyszłe członkostwo Naszego Kraju w UE wymusza, już na obecnym etapie, przedsięwzięcia sprzyjające harmonizacji polskiej gospodarki z Unią Europejską. W dziedzinie transportu kolejowego w szczególności dotyczy to dostosowania pod względem technicznym układu sieci kolejowej opisanej ww. umowami do wymagań określonych w tych umowach.
Stosownie do przepisu art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. nr 86 poz. 789), z budżetu państwa finansowane są inwestycje na następujących liniach korytarzy transportowych należących do sieci kolejowej TINA, TERFN, AGC i AGTC, tj.
Korytarz I
- Granica RP, Trakiszki, Sokółka, Białystok, Warszawa, (E-75),
Korytarz I a
- granica RP, Braniewo, Bogaczewo, Malbork, Tczew, Gdańsk,
Korytarz II
- Granica RP, Kunowice, Poznań, Kutno, Łowicz, Warszawa, Łuków, Terespol (E-20)
Korytarz III
- Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Przemyśl, Medyka, (E-30),
- Wrocław, Jelcz, Opole, Kędzierzyn Koźle, Gliwice - linia dla ruchu towarowego,
Korytarz VI
Korytarz Morze Bałtyckie - Morze Czarne
Linia AGC
- Wrocław, Poznań, Krzyż, Szczecin Dąbie, Świnoujście (E-59),
Linia AGTC
- Wrocław, S
zczecin (CE-59),Linia TERFN
- Poznań, Wrocław,
Ponadto z budżetu państwa finansowane są inwestycje na liniach kolejowych państwowego znaczenia (art. 38 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy). W związku z trudną sytuacją budżetu państwa dotacje na inwestycje kolejowe praktycznie wystarczają tylko na współfinansowanie projektów realizowanych ze środków pomocowych UE i nie ma obecnie możliwości zapewnienia środków na finansowanie budowy nowych linii kolejowych, w tym linii Busko Zdrój - Szczucin. Brak również możliwości f
inansowania przedmiotowej inwestycji ze środków własnych zarządcy infrastruktury, jednostek samorządu terytorialnego czy innych źródeł, przewidzianych przepisem art. 38 ust. 2 wymienionej ustaw.W związku z tym, z przykrością należy stwierdzić, że nie ma obecnie możliwości dla planowania i realizowania budowy nowych linii kolejowych.
Z poważaniem
Marek Pol