Oświadczenie


Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, 02.04.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pismo z dnia 25 lutego 2003 r., sygn. LP/043/63/03/V, przekazujące oświadczenie Senatora RP Pana Józefa Sztorca w sprawie demonstracji, protestów i blokad organizowanych na terenie kraju oraz w sprawie napadów na instytucje finansowe i transporty wartości pieniężnych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Poniższe zestawienie zawiera dane odnośnie liczby organizowanych w Polsce demonstracji, protestów i blokad w okresie od początku roku 2000 do 12 marca 2003 r.

Rok

zgromadzenia, pakiety i wiece

blokady i inne formy protestów na drogach

okupacje budynków

2000

527

121

20

2001

315

51

40

2002

600

116

25

do 12.03.2003

79

2200

6

W latach 2000 - 2002 większość zgromadzeń, pikiet, wieców i około połowa protestów na drogach była legalna. W ponad 90% przypadków tegoroczne protesty na drogach były nielegalne. Wiązały się one z wykorzystaniem dróg publicznych w sposób szczególny, na co organizatorzy nie uzyskali zezwoleń właściwych organów.

W trakcie protestów Policja nie używa (oraz w omawianym okresie nie używała) broni palnej, przy przywracaniu porządku publicznego, w rozumieniu art. 17 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tj. Dz.U. z 2002 r., Nr 7, poz. 58 z późn. zm.).

W latach 2000 - 2002 w trakcie protestów społecznych, podczas których doszło do zakłóceń porządku publicznego, nie stosowano środka przymusu bezpośredniego w postaci użycia pocisków niepenetracyjnych miotanych z broni palnej. Podczas protestów rolniczych w roku bieżącym środek ten zastosowano dwukrotnie (w Bedlinie i w Cieni II).

Policja podejmuje działania adekwatne do sytuacji. Policjanci stosują jedynie środki przymusu odpowiednie do zaistniałej sytuacji i niezbędne do osiągnięcia podporządkowania się uczestników zajścia, poleceniom wydanym przez Policję (vide art. 16 ust. 2 ustawy o Policji oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 września 1990 r. w sprawie określenia przypadków oraz warunków i sposobów użycia przez policjantów środków przymusu bezpośredniego - Dz.U. Nr 70, poz. 410 z późn. zm.).

Podczas rolniczych protestów w roku 2003 urazów doznało 11 protestujących (w tym dwóch hospitalizowano) oraz 25 policjantów.

Ponadto informuję, iż poruszona w oświadczeniu Pana Senatora J. Sztorca sprawa użycia siły wobec jednego z rolników jest badana przez Policję i aktualnie nie ma możliwości udzielenia stosownych wyjaśnień w powyższym zakresie.

Odnosząc się do poruszonej przez Pana Senatora kwestii napadów na instytucje finansowe i transporty wartości pieniężnych uprzejmie informuję, iż zagadnienie transportu wartości pieniężnych uregulowane zostało rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz.U. Nr 129, poz. 858 z późn. zm.).

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, transporty przekraczające jedną jednostkę obliczeniową (w chwili obecnej 284 484 PLN), chronione są przez uzbrojonych konwojentów, posiadających zezwolenie na wykonywanie zadań związanych z ochroną osób (licencję pracownika ochrony fizycznej pierwszego lub drugiego stopnia).

Podmiotami uprawnionymi do konwojowania wartości pieniężnych są obecnie komercyjne podmioty świadczące usługi w zakresie ochrony osób i mienia oraz wewnętrzne służby ochrony.

Z prowadzonych przez Policję postępowań przygotowawczych nie wynika, aby w większości napadów na instytucje finansowe i transporty wartości pieniężnych brali udział w sposób pośredni pracownicy wynajmowanych agencji i firm ochroniarskich.

Dane statystyczne wskazują, iż mniej jest napadów na transporty wartości pieniężnych gdy są one chronione przez wyspecjalizowane grupy konwojowe.

W roku 2000 ogólna liczba napadów na transporty wartości pieniężnych wyniosła 53; liczba napadów na transporty, gdy były one konwojowane przez specjalistyczne formacje ochronne - 22. W roku 2002 liczby te wynosiły odpowiednio: 46 i 13.

Policja - wykonując nadzór nad specjalistycznymi, uzbrojonymi formacjami ochrony - egzekwuje przestrzeganie przepisów prawa w zakresie zgodności stanu ochrony instytucji finansowych z planami ochrony uzgodnionymi przez komendantów wojewódzkich Policji. Kontrolowana jest także prawidłowość prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie konwojowania wartości pieniężnych.

Obecnie prowadzone są prace nad projektem nowelizacji ustawy o ochronie osób i mienia i rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie szczegółowych zasad i wymagań jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne. Projektowana nowelizacja ma na celu dostosowanie przepisów prawa do zmieniającej się rzeczywistości, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego standardu usług w zakresie ochrony wartości pieniężnych.

Z wyrazami szacunku

Krzysztof Janik


Oświadczenie