Minister Infrastruktury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):
Warszawa, 2003.03.25
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Szanowny Panie Marszałku!
W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca złożonym podczas 34 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 lutego 2003 r. - w sprawie budowy ronda na skrzyżowaniu drogi nr 4 Tarnów - Rzeszów z drogą powiatową Wola Rzędzińska - Skrzyszów w miejscowości Ładna przedstawiam informację dotyczącą poruszanego problemu.
Działania w zakresie organizacji ruchu na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 Tarnów - Rzeszów z drogą powiatową Wola Rzędzińska - Skrzyszów w miejscowości Ładna należą do kompetencji Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Oddział GDDKiA w Krakowie przeprowadził wnikliwe analizy dotyczące wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na drodze na tym skrzyżowaniu.
Na podstawie wyników analiz, w roku ubiegłym w ramach działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, na przedmiotowym skrzyżowaniu, na kierunku głównym zostały wydzielone relacje lewoskrętne, a od strony wschodniej wykonane zostało przejście dla pieszych wraz z realizacją w niezbędnym zakresie ciągów pieszych (w załączeniu fragment projektu organizacji ruchu dla rozpatrywanego skrzyżowania - arkusz nr 189).
Przedmiotowe skrzyżowanie czteroramienne zlokalizowane jest w ciągu drogi nr 4 w km 519+492. Zgodnie z pomiarem generalnym ruchu wykonanym w 2000 roku na rozpatrywanym odcinku średni ruch dobowy wynosił 13 894 pojazdów na dobę, w tym 63% pojazdów na samochody osobowe, 19% to samochody ciężarowe a 2% autobusy.
W oparciu o posiadane dane o zdarzeniach drogowych w w/w rejonie z lat 1999-2002 sytuacja wypadkowa na tym skrzyżowaniu przedstawia się następująco:
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
||||||||
l.wyp. |
l.zab. |
l.ran. |
l.wyp. |
l.zab. |
l.ran. |
l.wyp. |
l.zab. |
l.ran. |
l.wyp. |
l.zab. |
l.ran. |
1 |
- |
1 |
1 |
- |
1 |
3 |
- |
3 |
- |
- |
- |
Analizując zdarzenia drogowe w wyżej wymienionym okresie stwierdzono, że przyczyną wszystkich zaistniałych wypadków było nie udzielenie pierwszeństwa co skutkowało w trzech przypadkach zderzeniami bocznymi oraz jednym zderzeniem czołowym i jednym zderzeniem tylnym. Są to zdar
zenia charakterystyczne dla skrzyżowań nie posiadających wydzielonych relacji lewoskrętu na kierunku głównym.Podczas analizy zmian w organizacji ruchu rozpatrywano optymalny sposób rozwiązania geometrii skrzyżowania. W wytycznych projektowania skrzyżowań drogowych stanowiących załącznik do zarządzenia nr 10 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 12.06.2001 r. tabeli 4.1.1 przedstawiono uwarunkowania dotyczące wyboru typu skrzyżowań w zależności od klasy technicznej krzyżujących się dróg. Rozpatrywa
ne skrzyżowanie to skrzyżowanie dróg klasy GP i klasy Z. W oparciu o tę tabelę zaleca się, aby skrzyżowanie to było realizowane w formie skrzyżowania skanalizowanego. Wyjątkowo dopuszcza się rozwiązanie w postaci skrzyżowania tylko na prawe skręty lub w postaci średniego ronda. W pkt 4.3.1.1. Wytycznych projektowania skrzyżowań drogowych zawarte zostały uwarunkowania stosowania średniego ronda poza terenem zabudowy, gdzie zaleca się między innymi rozważyć ich budowę w przypadku:a) poprawy bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu z pierwszeństwem przejazdu będącym miejscem koncentracji wypadków,
Z przedstawionych danych o wypadkach drogowych za ostatnie lata wynika, że w ubiegłym roku na skrzyżowaniu drogi nr 4 z drogą powiatową Wola Rzędzińska - Skrzyszów w miejscowości Ładna nie wystąpiły wypadki drogowe. Oddział GDDKiA w Krakowie będzie analizował dane o zdarzeniach drogowych, i w przypadku gdy zastosowane w ubiegłym roku zmiany organizacji okażą się nieskuteczne, będzie podejmował stosowne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu.
Z wyrazami szacunku
MINISTER INFRASTRUKTURY
z up. SEKRETARZ STANU
Andrzej Piłat