Oświadczenie


Minister Infrastruktury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 33):

Warszawa, 2003.03.25

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca złożonym podczas 34 posiedzenia Senatu RP w dniu 19 lutego 2003 r. - w sprawie budowy ronda na skrzyżowaniu drogi nr 4 Tarnów - Rzeszów z drogą powiatową Wola Rzędzińska - Skrzyszów w miejscowości Ładna przedstawiam informację dotyczącą poruszanego problemu.

Działania w zakresie organizacji ruchu na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 Tarnów - Rzeszów z drogą powiatową Wola Rzędzińska - Skrzyszów w miejscowości Ładna należą do kompetencji Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Oddział GDDKiA w Krakowie przeprowadził wnikliwe analizy dotyczące wprowadzenia zmian w organizacji ruchu na drodze na tym skrzyżowaniu.

Na podstawie wyników analiz, w roku ubiegłym w ramach działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, na przedmiotowym skrzyżowaniu, na kierunku głównym zostały wydzielone relacje lewoskrętne, a od strony wschodniej wykonane zostało przejście dla pieszych wraz z realizacją w niezbędnym zakresie ciągów pieszych (w załączeniu fragment projektu organizacji ruchu dla rozpatrywanego skrzyżowania - arkusz nr 189).

Przedmiotowe skrzyżowanie czteroramienne zlokalizowane jest w ciągu drogi nr 4 w km 519+492. Zgodnie z pomiarem generalnym ruchu wykonanym w 2000 roku na rozpatrywanym odcinku średni ruch dobowy wynosił 13 894 pojazdów na dobę, w tym 63% pojazdów na samochody osobowe, 19% to samochody ciężarowe a 2% autobusy.

W oparciu o posiadane dane o zdarzeniach drogowych w w/w rejonie z lat 1999-2002 sytuacja wypadkowa na tym skrzyżowaniu przedstawia się następująco:

1999

2000

2001

2002

l.wyp.

l.zab.

l.ran.

l.wyp.

l.zab.

l.ran.

l.wyp.

l.zab.

l.ran.

l.wyp.

l.zab.

l.ran.

1

-

1

1

-

1

3

-

3

-

-

-

Analizując zdarzenia drogowe w wyżej wymienionym okresie stwierdzono, że przyczyną wszystkich zaistniałych wypadków było nie udzielenie pierwszeństwa co skutkowało w trzech przypadkach zderzeniami bocznymi oraz jednym zderzeniem czołowym i jednym zderzeniem tylnym. Są to zdarzenia charakterystyczne dla skrzyżowań nie posiadających wydzielonych relacji lewoskrętu na kierunku głównym.

Podczas analizy zmian w organizacji ruchu rozpatrywano optymalny sposób rozwiązania geometrii skrzyżowania. W wytycznych projektowania skrzyżowań drogowych stanowiących załącznik do zarządzenia nr 10 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 12.06.2001 r. tabeli 4.1.1 przedstawiono uwarunkowania dotyczące wyboru typu skrzyżowań w zależności od klasy technicznej krzyżujących się dróg. Rozpatrywane skrzyżowanie to skrzyżowanie dróg klasy GP i klasy Z. W oparciu o tę tabelę zaleca się, aby skrzyżowanie to było realizowane w formie skrzyżowania skanalizowanego. Wyjątkowo dopuszcza się rozwiązanie w postaci skrzyżowania tylko na prawe skręty lub w postaci średniego ronda. W pkt 4.3.1.1. Wytycznych projektowania skrzyżowań drogowych zawarte zostały uwarunkowania stosowania średniego ronda poza terenem zabudowy, gdzie zaleca się między innymi rozważyć ich budowę w przypadku:

a) poprawy bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniu z pierwszeństwem przejazdu będącym miejscem koncentracji wypadków,

  1. jeżeli klasy i funkcje przecinających się dróg są równorzędne i nie wskazują wyraźnie na celowość wyznaczenia jednej z nich jako nadrzędnej,
  2. poprawy warunków ruchu na podporządkowanych wlotach, jeżeli natężenie z podporządkowanego wlotu wynosi co najmniej 20% natężenia potoku nadrzędnego,
  3. pojedynczego skrzyżowania lub ciągu skrzyżowań w sytuacji, gdy przemawiają za tym względy bezpieczeństwa ruchu oraz przepustowości i równocześnie odstępy pomiędzy skrzyżowaniami na drogach klasy GP są większe niż 2000 m.

Z przedstawionych danych o wypadkach drogowych za ostatnie lata wynika, że w ubiegłym roku na skrzyżowaniu drogi nr 4 z drogą powiatową Wola Rzędzińska - Skrzyszów w miejscowości Ładna nie wystąpiły wypadki drogowe. Oddział GDDKiA w Krakowie będzie analizował dane o zdarzeniach drogowych, i w przypadku gdy zastosowane w ubiegłym roku zmiany organizacji okażą się nieskuteczne, będzie podejmował stosowne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu.

Z wyrazami szacunku

MINISTER INFRASTRUKTURY

z up. SEKRETARZ STANU

Andrzej Piłat


Oświadczenie