Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:
Warszawa, 19 lutego 2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Nawiązując do pisma z dnia 21 stycznia 2003 r. o sygn. JD/043/20/03/V przekazującego oświadczenie Senatora RP Pana Józefa Sztorca złożone w dniu 16 stycznia 2003 r. na 32. posiedzeniu Senatu RP w sprawie postępu prac nad systemami informatycznymi w administracji, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Informatyzacja poszczególnych dziedzin życia społecznego, w tym administracji publicznej, odgrywa bardzo istotną rolę w procesie reformowania struktur administracyjnych. Oczywistym wydaje się również fakt, iż wprowadzanie takich systemów powinno spowodować znaczne usprawnienie pracy urzędów. Podkreślić należy jednak, iż wdrażanie wyżej wspomnianych rozwiązań wiąże się z dużymi kosztami, a wymierne efekty wykorzystania nowoczesnych technologii widoczne będą dopiero po upływie pewnego czasu.
W celu poprawy standardów oraz efektywności pracy w urzędach administracji, w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 1999 r., Nr 82, poz. 928 z późn. zm.) wydzielono dział informatyzacja. W ramach tego działu mieszczą się zadania obejmujące: infrastrukturę informatyczną oraz systemy i sieci teleinformatyczne, standaryzację technologii i technik informacyjnych stosowanych w administracji rządowej i samorządowej oraz wspieranie inwestycji w dziedzinie informatyki.
Odnosząc się do zagadnień poruszonych w oświadczeniu Pana Senatora, uprzejmie informuję, iż problematyka informatyzacji procedur związanych z obliczaniem wyników wyborów nie należy do właściwości Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Za ich realizację, jak również za przygotowanie oraz sprawne obliczenie wyników referendum unijnego odpowiada Krajowe Biuro Wyborcze. Zaznaczyć należy równocześnie, iż wyjaśnieniem przyczyn, opisanej przez Pana Senatora sytuacji, w chwili obecnej zajmuje się Najwyższa Izba Kontroli.
W odniesieniu do problematyki wdrożenia i prowadzenia systemu Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów, uprzejmie wyjaśniam, iż obowiązek taki nałożony został na Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zgodnie z art. 80a ust. 4 oraz art. 100a ust. 4 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, dodanych na podstawie ustawy z dnia 31 marca 2000 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. Nr 43, poz. 483). Podkreślenia wymaga, iż realizacja powyższego zadania jest uzależniona od wielu czynników, w tym natury organizacyjnej i finansowej. Ewidencje te - w świetle przepisu art. 3 ust. 1 oraz art. 5 ww. ustawy - mają zostać uruchomione z dniem 1 stycznia 2004 r. Równocześnie, uprzejmie informuję Pana Senatora, że stan prac nad uruchomieniem przedmiotowego systemu przedstawia się następująco:
1) została opracowana koncepcja pozabudżetowego finansowania systemu ze środka specjalnego,
2) Rada Ministrów, w dniu 6 czerwca 2002 r., skierowała do Sejmu projekt ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, która powołuje m.in. instytucję opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód środka specjalnego,
3) w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji opracowana została koncepcja architektury systemu oraz dokumenty niezbędne do uruchomienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie, wdrożenie oraz obsługę eksploatacyjną i rozwój systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Termin rozpoczęcia postępowania mającego na celu uruchomienie systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, uzależniony jest od wejścia w życie środka specjalnego.
Z poważaniem