Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 30. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 28):
Warszawa 2002.12.31
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Se
Szanowny Panie Marszałku
Nawiązując do oświadczenia Pana Senatora Józefa Sztorca złożonego na 30. posiedzeniu Senatu w dniu 13 grudnia br. w sprawie pozyskania dodatkowych środków dla szkoły Podstawowej w Siekierczynie prowadzonej (finansowanej) przez Miasto i Gminę Ciężkowice (woj. Małopolskie) - uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie następujących informacji i wyjaśnień.
Ogólną wysokość kwoty subwencji oświatowej określa ustawa budżetowa na rok 2002 z dnia 14 marca 2002 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1822). Z kwoty tej wyodrębnia się 1% rezerwę. Pozostałą kwotę rozdziela się między gminy, powiaty i województwa samorządowe według zasad ustalonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania - z uwzględni
eniem typów i rodzajów szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, stopni awansu zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów w tych szkołach.Rozporządzenie to, stosowane od kilku lat, jest corocznie modyfikowane i aktualizowane w dostosowaniu do zmieniających się uwarunkowań związanych głównie z przemianami systemowymi i strukturalnymi w ramach postępujących etapów reform oświaty. Integralną częścią tego rozporządzenia jest algorytm podziału subwencji oświatowej na dany rok. Ze względu na r
ozbudowaną i złożoną strukturę istniejących zadań edukacyjnych znajdujących się w gestii jednostek samorządu terytorialnego stosowane formuły podziału algorytmicznego subwencji oświatowej uwzględniają szereg czynników i parametrów przeliczeniowych obrazujących specyfikę kształtowania składowych elementów subwencji oświatowej w odniesieniu zarówno do zadań szkolnych jak i zadań pozaszkolnych. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że algorytm będąc ogólną kategorią dotyczącą wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, nie może odzwierciedlać jednostkowych problemów, występujących w konkretnej gminie, powiecie lub województwie samorządowym, bowiem zatraciłby swój uniwersalny charakter.Należy zaznaczyć, iż formuła podziału algorytmicznego dotyczy kształtowania subwencji oświatowej odnoszonej do szczebla danej jednostki samorządu terytorialnego, a nie poszczególnych szkół i placówek oświatowych prowadzonych (dotowanych) przez określone gminy, powiaty i województwa samorządowe. Sposób rozdysponowania subwencji oświa
towej wraz z zaangażowaniem środków z dochodów własnych, należy do samodzielnych kompetencji i decyzji danego samorządu.Zakres zadań edukacyjnych realizowany przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia kwoty subwencji oświatowej, ustalany jest według danych zawartych w sprawozdaniach statystycznych GUS za rok szkolny rozpoczynający się w poprzednim roku kalendarzowym.
Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego na rok 2002 naliczone zostały na podstawie:
Ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla Miasta i Gminy Ciężkowice na rok 2002 określona została w wysokości 6.050.144 zł i w stosunku do roku 2001 jest wyższa o kwotę 767.476 zł, co stanowi 114,53% roku bazowego. Przy naliczaniu części oświatowej subwencji ogólnej dla Miasta i Gminy Ciężkowice na rok 2002 uwzględniono 83 uczniów Szkoły Podstawowej w Siekierczynie.
Jednocześnie pragnę wyjaśnić, że subwencja oświatowa naliczana jest dla poszczególnych samorządów, a nie bezpośrednio dla szkół lub placówek.
Ponadto pragnę Pana Marszałka poinformować, że zwiększenie subwencji oświatowej na 2002 rok możliwe było jedynie z 1% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, która była przeznaczona na finansowanie z budżetu zadań oświatowych, zgodnie z kryteriami ustalonymi w uzgodnieniu z Zespołem ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu terytorialnego na rok 2002. Kryteria podziału 1% rezerw
y części oświatowej subwencji ogólnej zostały przekazane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego pismem z dnia 3 lipca br. Nr DE-III-3117/27/so-og/02. Środki w ramach 1% rezerwy dzielone były wyłącznie pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego i tylko one mogą występować z wnioskiem o zwiększenie subwencji oświatowej do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.Należy zaznaczyć, że w roku 2002 Miasto i Gmina Ciężkowice wystąpiło do Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu z wnioskiem o dofinansowanie - w ramach podziału 1% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej - kosztów z tytułu przeprowadzenia remontów w Szkole Podstawowej w Ciężkowicach oraz odpraw dla zwalnianych nauczycieli w trybi
e art. 20 Karty Nauczyciela. Ww. wnioski były zgodne z kryteriami podziału 1% rezerwy i zostały zaopiniowane pozytywnie przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Z powyższych tytułów Miast i Gmina Ciężkowice otrzymało następujące środki finansowe:Przekazując powyższe, uprzejmie Pana Marszałka informuję, że w budżecie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu nie ma żadnych dodatkowych środków, które można byłoby przeznaczyć na wsparcie finansowe Szkoły Podstawowej w Siekierczynie.
Z poważaniem
wz. Ministra
Podsekretarz Stanu
Hanna Kuzińska