Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniami senatora Józefa Sztorca, złożonymi na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa 2002.12.23

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniami złożonymi przez senatora Józefa Sztorca podczas 29 posiedzenia Senatu RP w dniu 29 listopada 2002 r., przesłanymi przy piśmie z dnia 3 grudnia 2002 r. zn. LP/043/400/02/V - uprzejmie Pana Marszałka informuję, co następuje.

  1. Odnośnie oświadczenia dotyczącego zawierania przez banki w umowach z kredytobiorcami o preferencyjne kredyty z dopłatą do oprocentowania ze środków Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przepisów, iż w przypadku nie otrzymania przez bank całości albo części kwoty dopłat kredyt preferencyjny przekształca się w kredyt komercyjny - uprzejmie informuję, że w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 83 z późn. zm.), określone zostały warunki, których nie spełnienie przez kredytobiorcę powoduje zaprzestanie przez Agencję stosowania dopłat do oprocentowania preferencyjnego kredytu. Rozporządzenie to nie przewiduje jednak możliwości zaprzestania kontynuowania przez Agencję dopłat do oprocentowania kredytów inwestycyjnych, w przypadku spełnienia przez kredytobiorców warunków określonych w rozporządzeniu.
  2. W związku z powyższych zwróciłem się do Prezesa ARiMR o wyjaśnienie przyczyn zawierania przez banki w umowach z kredytobiorcami o udzielenie kredytu inwestycyjnego ww. przepisu.

  3. W kwestii wprowadzenia krajowego systemu powszechnych ubezpieczeń upraw polowych, uprzejmie informuję Pana Marszałka, iż z uwagi na nasilające się w ostatnich latach niekorzystne dla prowadzenia produkcji rolniczej zjawiska atmosferyczne, zgodnie z postanowieniami art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29.12.1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2 z późn. zm.), w którym stanowi się, że do zadań Agencji należy m.in. wspieranie powstawania i rozwoju towarzystw ubezpieczeń wzajemnych w rolnictwie, w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowany został projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 82 z późn. zm.), w których zaproponowano przepisy umożliwiające:

  1. obejmowanie przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa udziałów w towarzystwach ubezpieczeń wzajemnych,
  2. dofinansowanie składki ubezpieczeniowej, obowiązującej przy ubezpieczaniu ryzyk w towarzystwie ubezpieczeń wzajemnych w zakresie ubezpieczeń związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, a w szczególności ubezpieczeń upraw, zwierząt hodowlanych i użytkowych, sprzętu i maszyn rolniczych.

Przy konstruowaniu powyższych propozycji przepisów wzięto pod uwagę, iż podobne rozwiązania, oparte na podstawowej zasadzie funkcjonowania ubezpieczeń w rolnictwie w formie wzajemnościowej, a więc niekomercyjnej w niektórych krajach sprawdziły się w praktyce i stanowią istotną pomoc dla gospodarstw rolnych w sytuacjach wystąpienia klęsk niezależnych od woli producenta rolnego, powodujących znaczne straty. Zmiana ww. rozporządzenia Rady Ministrów jest przedmiotem dalszych uzgodnień i zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wymaga przeprowadzenia dodatkowych analiz.

Wobec braku szybkiego zakończenia prac nad rozwiązaniami w zakresie rozwoju systemu ubezpieczeń wzajemnych w rolnictwie, mając na względzie wagę problemu, w trakcie prac m.in. nad ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaproponowało uwzględnienie w ww. projekcie ustawy uregulowań stwarzających możliwości prawne uruchomienia pomocy ze środków budżetu państwa na dofinansowanie składki ubezpieczeń w rolnictwie, w ramach tzw. systemu ubezpieczeń pakietowych (uwzględniających ubezpieczenia obowiązkowe i dobrowolne). Sejm RP w ostatecznym głosowaniu nad senackimi poprawkami do ww. ustawy, które miało miejsce w dniu 23 sierpnia 2001 r., opowiedział się za wykreśleniem przepisów w zakresie dotowania z budżetu państwa składek ubezpieczeń upraw rolnych od skutków klęsk żywiołowych.

Aktualnie kontynuowane są prace i uzgodnienia pomiędzy Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministerstwem Finansów nad dopracowaniem projektów dokumentów w szczególności w zakresie rachunków symulacyjnych kosztów wprowadzenia instrumentów pomocy finansowej, zasad przepływu środków z budżetu państwa.

Niezależnie od powyższego, pragnę poinformować Pana Marszałka, że zgodnie z § 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz. U. Nr 16, poz. 82 z późniejszymi zmianami), uruchamiane są przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi procedury w zakresie preferencyjnego kredytowania dla gospodarstw rolnych i działów specjalnych produkcji rolnej poszkodowanych w wyniku klęsk suszy, gradobicia, nadmiernych opadów atmosferycznych, wymarznięcia, powodzi, huraganu, pożaru, osuwisk ziemi oraz plagi gryzoni na wniosek wojewody, zgłoszony w okresie 2 miesięcy od wystąpienia klęski kredyty "klęskowe". Wniosek wojewody może być zgłoszony pod warunkiem dokonania w ciągu 30 dni od wystąpienia klęski oszacowania strat przez komisję powołaną przez wojewodę.

Udzielane na podstawie ww. rozporządzenia kredyty "klęskowe" na wznowienie produkcji są szczególnie preferencyjną formą pomocy dla gospodarstw rolnych i działów specjalnych produkcji rolnej poszkodowanych w wyniku klęsk, której celem jest umożliwienie wznowienia produkcji bezpośrednio po klęsce. Obrotowe kredyty "klęskowe" na sfinansowanie bieżących potrzeb gospodarstw rolnych związanych ze wznowieniem produkcji rolniczej (np. na: zakup pasz, materiału siewnego paliwa, nawozów) oprocentowane są dla kredytobiorcy w wysokości 0,25 stopy redyskonta weksli w skali roku (tj. aktualnie 1,87%) i udzielane są na okres 24 miesięcy. Inwestycyjne kredyty klęskowe udzielane są na okres od 5-8 lat.

Z wyrazami szacunku

Sekretarz Stanu
Czesław Siekierski


Oświadczenie