Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 25. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 24), przekazał Minister Infrastruktury:

Warszawa, 2002.10.31

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek S
enatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W związku z oświadczeniami senatora Józefa Sztorca złożonymi podczas 25 posiedzenia Senatu RP w dniu 3 października 2002 r. - dotyczącymi przebudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 73 Busko - Tarnów z drogą wojewódzką nr 984 Lisia Góra - Mielec w miejscowości Lisia Góra, oraz skrzyżowania drogi nr 4 Tarnów - Rzeszów z drogą powiatową Wola Rzędzińska - Skrzyszów w miejscowości Ładna przedstawiam informację dotyczącą poruszanych problemów.

Działania mające na celu przebudowę istniejącego skrzyżowania drogi krajowej nr 73 Busko - Tarnów z drogą wojewódzką nr 984 Lisia Góra - Mielec w miejscowości Lisia Góra, prowadzone są przez Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie wspólnie z władzami samorządowymi. W dniu 30 października 2000 roku podpisane zostało porozumienie pomiędzy władzami samorządowymi Województwa Małopolskiego, Powiatem Tarnowskim, Gminą Lisia Góra a Oddziałem Południowo-Wschodnim Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Krakowie określające zasady współpracy i finansowania w zakresie przygotowania i realizacji przedmiotowego zadania. W tym momencie rozpoczęto prace projektowe, które w roku bieżącym doprowadziły do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. W lipcu tego roku Zarząd Dróg Wojewódzkich - upoważniony przez strony Porozumienia rozstrzygnął przetarg na budowę ronda. Obecnie trwają prace związane z jego realizacją. Dotrzymanie umownego terminu zakończenia realizacji zadania ustalonego na dzień 31.10.br. zależy od warunków pogodowych w październiku, gdyż deszczowy wrzesień spowodował opóźnienia w stosunku do założonego harmonogramu robót.

Udział stron w finansowaniu realizacji zadania przedstawia się następująco:

- GDDKiA: około 64% kosztów,

- Jednostki samorządowe razem: około 36% kosztów.

Oddział DDKiA w Krakowie prowadzi prace nad zmianami organizacji ruchu na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 Tarnów - Rzeszów z drogą powiatową Wola Rzędzińska - Skrzyszów w miejscowości Ładna.

Droga krajowa nr 4 prowadzi bardzo ciężki ruch samochodowy. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2000 roku na rozpatrywanym odcinku natężenie ruchu wynosiło 13 894 pojazdów na dobę. Ruch na drodze powiatowej Wola Rzędzińska - Skrzyszów jest, według obserwacji, daleko mniejszy od poziomu ruchu na drodze krajowej. Zgodnie z Wytycznymi Projektowania Skrzyżowań Drogowych, opracowanymi na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Warszawie w roku 2001 - budowa ronda zalecana jest w przypadku gdy "klasy i funkcje przecinających się dróg są równorzędne i nie wskazują wyraźnie na celowość wyznaczenia jednej z nich jako nadrzędnej". W rozpatrywanym przypadku zdecydowana nadrzędność drogi nr 4 zarówno pod względem funkcji jak i wielkości ruchu nie daje podstaw do zastosowania rozwiązania w postaci ronda.

W celu poprawy warunków ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu - w ramach prowadzonych obecnie prac remontowych na odcinku drogi krajowej nr 4 Ładna - Podgórska Wola będzie wydzielony pas dla lewoskrętów oraz wyznaczone przejście dla pieszych. O tych pracach Oddział GDDIiA w Krakowie informował pana senatora Józefa Sztorca pismem znak GDDKiA.O/KR.17/4090/53/02/86546 z dnia 24.09.2002 r.

Z wyrazami szacunku

Minister Infrastruktury

Z up. Sekretarz Stanu

Andrzej Piłat


Oświadczenie