Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Józefa Sztorca, złożone na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 21-22):
Warszawa, 2002-10-11
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rze
Szanowny Panie Marszałku
Odpowiadając na przekazane przy piśmie Pana Marszałka z dnia 17-09-2002 r. znak: LP/043/327/02/V oświadczenie złożone przez Pana Senatora Józefa Sztorca na 24 posiedzeniu Senatu w dniu 12 września 2002 r., w sprawie sytuacji ekonomicznej w Zakładach Azotowych w Tarnowie-Mościcach S.A. oraz działaniach podejmowanych przez Ministra Skarbu Państwa, mających na celu uzdrowienie sytuacji w tych Zakładach, uprzejmie informuję, że negatywna ocena bieżącej oraz progn
ozowanej sytuacji finansowej Spółki na rok 2002, stanowiła podstawę do podjęcia w dniu 15 listopada 2001 r. uchwały przez Walne Zgromadzenie o odwołaniu dotychczasowego i powołaniu nowego Zarządu Spółki.Ocena sytuacji finansowej Spółki, o której wyżej mowa, zawierała ryzyko upadłości, z uwagi na niską sprzedaż, wzrost zadłużenia, nieprawidłową jego strukturę i brak możliwości obsługi oraz pojawiające się coraz częściej ryzyko utraty płynności finansowej. Negatywnie została też oceniona prowadzona w latach
1999-2001 polityka handlowa oraz sposób zachowania Spółki na rynku, które spowodowały, że Zakłady utraciły częściowo wiarygodność i zaufanie klientów. Szczegółowe informacje w tym zakresie zostały opisane w "Informacji o sytuacji w wybranych spółkach Skarbu Państwa i przedsiębiorstwach państwowych. Raport otwarcia z dnia 7 maja 2002 r.".Powołany w dniu 15 listopada 2001 r. nowy Zarząd Spółki, mając na uwadze długookresowe uzdrowienie sytuacji finansowej Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach S.A., dokonał analizy zastanego stanu i w pierwszym etapie skupił się na utrzymaniu krótkotermonowej płynności finansowej. Do najważniejszych z podejmowanych doraźnie działań Zarządu Spółki w tym zakresie należy zaliczyć:
Spółka opracowała i przyjęła do realizacji program naprawczy, którego główne działania ukierunkowane zostały na przywrócenie długookresowej równowagi finansowej. Działania te są realizowane w obszarach: oszczędności kosztowych, poprawy płynności finansowej (głównie wskutek dalszego zmniejszenia zapotrzebowania na kapitał obrotowy i upłynnienie majątku finansowego), restrukturyzacji organizacyjnej i produktowej (m.in. poprzez dokonanie decentralizacji organizacyjnej, skupienie produkcji wokół działalności podstawowej i wydzielenie produkcji pomocniczej w formie samodzielnych jednostek, wyłączenie trwale nierentownych jednostek produkcyjnych, redukcje zatrudnienia w Centrum Strategicznym i w Centrach Biznesu). W ww. zakresie wykonane zostały następujące działania:
W odniesieniu do ww. działań dotyczących restrukturyzacji zatrudnienia oraz zmniejszenia kosztów pracy, Zarząd Spółki wdrożył Program Restrukturyzacji Organizacyjnej, polegający na:
a) uproszczeniu struktur organizacyjnych w Centrum Strategicznym,
b) zwiększeniu samodzielności Centrów Biznesu,
c) przejęcia przez Centra Biznesu działalności handlowej i marketingowej,
d) wydzieleniu istniejących usługowych jednostek organizacyjnych w samodzielne podmioty prawa handlowego lub włączeniu ich do już istniejących podmiotów.
Zarząd Spółki podjął decyzje i wykonał zadania mające na celu uporządkowanie umów o pracę, ponieważ poprzedni Zarząd wdrożył i stosował dla wąskiej grupy pracowników "pozaukładowy system zatrudnienia" tzw. umowy czasowe.
W wyniku ustaleń z zakładowymi organizacjami związkowymi ostateczna lista pracowników objętych zwolnieniami grupowymi przewiduje, że:
Dla pracowników objętych zwolnieniami grupowymi i odchodzącymi na emerytury, wcześniejsze emerytury i świadczenia przedemerytalne, Zarząd spółki zaproponował w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi system zachęt materialnych, z którego skorzystało 313 pracowników na 383 uprawnionych.
Dla złagodzenia skutków zwolnień grupowych, Zarząd Spółki przyjął realizację dwóch niezależnych programów dotyczących:
Równolegle z działaniami prowadzącymi do zmniejszenia kosztów pracy, Zarząd Spółki przeprowadził negocjacje i podpisał z działającymi w Spółce zakładowymi organizacjami związkowymi Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy.
Ze względu na brak dalszej możliwości utrzymania moratorium na spłatę zadłużenia kredytowego, o którym wyżej mowa, Zarząd Spółki złożył w dniu 7 czerwca br. wniosek o rozpoczęcie postępowania układowego z wierzycielami. Postępowanie układowe zostało otwarte w dniu 12 czerwca br. Łączna kwota długów objętych postępowaniem układowym wynosi 325 mln zł z czego 180 mln dotyczy zobowiązań wobec banków, natomiast 145 mln zł to w przeważającej większości zobowiązania handlowe. Spółka proponuje wierzycielom 40% redukcję długów oraz spłatę pozostałej części w 9 półrocznych ratach. Akceptacja tych propozycji pozwoliłaby na umorzenie prawie 130 mln zł zadłużenia oraz możliwą do udźwignięcia od 2003 roku kwotę pierwszej raty układowej w wysokości ponad 21 mln zł. Ze względu na objęcie postępowaniem znaczącej kwoty zadłużenia kredytowego, począwszy od lipca br. następuje znaczące ograniczenie kosztów finansowych z tytułu zamrożenia naliczania odsetek bankowych, rzędu 1,8 mln zł w skali miesiąca.
Na wynik postępowania układowego będzie miała wpływ postawa banków oraz głównych wierzycieli. Negatywne zakończenie postępowania układowego grozi utratą płynności finansowej przedsiębiorstwa, a w konsekwencji koniecznością rozpoczęcia postępowania upadłościowego, gdyż spółka nie będzie w stanie spłacać długów.
Na okres przewidywanej spłaty rat układowych Spółka opracowała średniookresowy "Plan działalności gospodarczej na lata 2002-2007", który powinien być podstawowym dokumentem uwiarygodniającym realność obsługi zadłużenia po zawarciu układu z wierzycielami.
Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że podjęte działania w celu poprawy sytuacji finansowej Spółki, są konsekwentnie realizowane.
Większość podejmowanych obecnie działań ma charakter restrukturyzacyjny i ich efekt finansowy będzie odłożony w czasie.
Prowadzona przez obecny Zarząd Spółki polityka handlowa została ukierunkowana na odbudowę wizerunku Zakładów jako wiarygodnego partnera handlowego, odzyskanie utraconych rynków zbytu oraz zdobywanie nowych klientów i nowych rynków, a także kontynuowanie relacji handlowych ze sprawdzonymi partnerami.
W dalszym ciągu konieczne jest obniżanie kosztów, m.in. z uwagi na istniejące w Spółce czynniki opóźniające efekty podjętych działań naprawczych, do których należy zaliczyć: wysoki stopień amortyzacji majątku trwałego (60%), brak własnej bazy surowcowej, nadmierną dywersyfikację produkcji oraz poziom eksploatowanych instalacji produkcyjnych (z nielicznymi wyjątkami, jak: poliamid 6, tarnoform, kwas azotowy stężony), który odbiega od współczesnego standardu technologii stosowanych w świecie oraz korzystanie z rozwiązania technologicznie infrastruktury energetycznej pochodzącej z lat 60-tych i wyraźnie (mimo modernizacji) odstającej od poziomu współczesnej techniki w tym zakresie.
Problemy, o których wyżej mowa, dotyczą większości zakładów chemii ciężkiej, a ich rozwiązanie przekracza możliwości jednego zakładu. Dlatego też, w dniu 4 czerwca 2002 r. Rada Ministrów zatwierdziła przygotowany przez Ministerstwo Skarbu Państwa i Ministerstwo Gospodarki dokument pt. "Strategia dla przemysłu chemicznego w Polsce do 2010 roku", którego częścią jest "Program prywatyzacji i restrukturyzacji sektora Wielkiej Syntezy Chemicznej". Programem tym objęte zostały również Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach S.A.
W przyjętej strategii przewidziano konieczność podjęcia szeregu działań restrukturyzacyjnych i konsolidacyjnych w sektorze Wielkiej Syntezy Chemicznej (WSCh), którego kondycja w ostatnich latach uległa znacznemu pogorszeniu. Głównym celem tych działań ma być stworzenie samodzielnych, konkurencyjnych podmiotów o silnej pozycji rynkowej zapewniającej im stabilne podstawy finansowe i realne możliwości wzrostu, zwłaszcza w perspektywie wejścia Polski do Unii Europejskiej.
W dniu 10 lipca 2002 r. Nafta Polska S.A. uzyskała pełnomocnictwo do:
- wykonywania praw z akcji spółek: Zakłady Azotowe Puławy S.A., Zakłady Azotowe w Tarnowie-Mościcach S.A., Zakłady Azotowe Kędzierzyn S.A., Zakłady Chemiczne Police S.A., Zakłady Chemiczne Organika-Sarzyna S.A.,
- opracowania strategii restrukturyzacji, konsolidacji produktowej i rynkowej spółek WSCh,
- opracowania strategii prywatyzacji spółek WSCh.
Obecnie trwa wybór doradcy ds. strategii i restrukturyzacji sektora WSCh, a ostateczna decyzja powinna zapaść w I dekadzie października br.
Nafta Polska S.A. mając na uwadze trudną sytuację sektora, w tym Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach SA., współpracuje ściśle z zarządami spółek w zakresie:
- rozmów z bankami nad utrzymaniem poziomu i warunków dalszego kredytowania,
- rozmów z PGNiG nad obniżeniem cen na gaz ziemny (główny surowiec dla produkcji sektora WSCh) do poziomu cen producentów nawozów w Europie Zachodniej, gwarantujących utrzymanie dotychczasowego poziomu produkcji i eksportu nawozów,
- wspólnych działań z Ministerstwem Gospodarki nad ograniczeniem importu nawozów azotowych na polski obszar celny z Rosji, Ukrainy i
Litwy,- wspierania restrukturyzacji kosztowej i organizacyjnej przygotowującej przedsiębiorstwa do procesu restrukturyzacji i konsolidacji,
- koordynacji działalności pomocowej przed akcesją i po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Ze względu na wysoki poziom zadłużenia przedsiębiorstw sektora WSCh, w tym także Zakładów Azotowych w Tarnowie, najważniejsze będą rezultaty rozmów z bankami i PGNiG S.A., jednego z głównych wierzycieli spółek WSCh.
Dotychczasowe efekty tych rozmów nie są w pełni zadowalające i nie można zagwarantować, iż minęło niebezpieczeństwo upadłości Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach S.A.
Mając powyższe na uwadze Zarząd Spółki wystąpił z wnioskiem do Ministerstwa Skarbu Państwa o pozyskanie środków z funduszu EFSAL na działalność inwestycyjną - wysokoefektywną, jak również na uzyskanie dotacji na cele osłonowe w związku z rozpoczętymi zwolnieniami grupowymi, które trwać będą do 31 marca 2003 r. Wniosek Spółki zostanie rozpatrzony na najbliższym posiedzeniu funkcjonującego przy Minis
trze Finansów, Zespołu ds. opiniowania wniosków w sprawie udzielenia pomocy ze środków budżetowych. Oczekuję, że pozytywna decyzja Zespołu przyczyni się do przyspieszenia realizowanych w Spółce procesów restrukturyzacyjnych.Z poważaniem
MINISTER SKARBU PAŃ
STWAz up. SEKRETARZ STANU
Małgorzata Ostrowska