Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Józefa Sztorca, złożonym na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 2002-08-22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Nawiązując do oświadczenia Pana Senatora Józefa Sztorca złożonego na 23. posiedzeniu Senatu w dniu 8 sierpnia br. w sprawie zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej na 2002 r. dla Ministra Bochni (woj. Małopolskie) - uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie następujących informacji i wyjaśnień.

Ogólną wysokość kwoty subwencji oświatowej określa ustawa budżetowa na rok 2002 z dnia 14 marca 2002 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1822). Z kwoty tej wyodrębnia się 1% rezerwę. Pozostałą kwotę rozdziela się między gminy, powiaty i województwa samorządowe według zasad ustalonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania - z uwzględnieniem typów i rodzajów szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, stopni awansu zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów w tych szkołach.

Rozporządzenie to, stosowane od kilku lat, jest corocznie modyfikowane i aktualizowane w dostosowaniu do zmieniających się uwarunkowań związanych głównie z przemianami systemowymi i strukturalnymi w ramach postępujących etapów reformy oświaty. Integralną częścią tego rozporządzenia jest algorytm podziału subwencji oświatowej na dany rok. Ze względu na rozbudowaną i złożoną strukturę istniejących zadań edukacyjnych znajdujących się w gestii jednostek samorządu terytorialnego stosowane formuły podziału algorytmicznego subwencji oświatowej uwzględniają szereg czynników i parametrów przeliczeniowych obrazujących specyfikę kształtowania składowych elementów subwencji oświatowej w odniesieniu zarówno do zadań szkolnych jak i zadań pozaszkolnych. Podkreślenia wymaga jednak fakt, że algorytm będąc ogólną kategorią dotyczącą wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, nie może odzwierciedlać jednostkowych problemów, występujących w konkretnej gminie, powiecie lub województwie samorządowym, bowiem zatraciłby swój uniwersalny charakter.

Należy zaznaczyć, iż formuła podziału algorytmicznego dotyczy kształtowania subwencji oświatowej odnoszonej do szczebla danej jednostki samorządu terytorialnego, a nie poszczególnych szkół i placówek oświatowych prowadzonych (dotowanych) przez określone gminy, powiaty i województwa samorządowe. Sposób rozdysponowania subwencji oświatowej wraz z zaangażowaniem środków z dochodów własnych, należy do samodzielnych kompetencji i decyzji danego samorządu.

Zakres zadań edukacyjnych realizowany przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia kwot subwencji oświatowej, ustalany jest według danych zawartych w sprawozdaniach statystycznych GUS za rok szkolny rozpoczynający się w poprzednim roku kalendarzowym.

Wstępne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego na rok 2002, o wysokości których Minister Finansów poinformował samorządy pismem z dnia 11 października 2001 r., wyliczono na podstawie:

- planowanej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej określonej w projekcie ustawy budżetowej na rok 2002 - określonej w wysokości 22.818.178 tys. zł,

- projektu rozporządzenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2002,

- wstępnych danych statystycznych (EN-8) o liczbie uczniów na rok szkolny 2001/2002 oraz danych dotyczących grupy uczniów niepełnosprawnych i uprawnionych do dowozu zawartych w sprawozdaniach GUS na rok szkolny 2000/2001.

W związku z przyjętymi wówczas kryteriami wstępna kwota części oświatowej subwencji na rok 2002 dla Miasta Bochni została określona w wysokości 10.195.102 zł.

W związku z korektą projektu budżetu państwa na rok 1002, planowana pierwotnie kwota części oświatowej subwencji ogólnej uległa obniżeniu o kwotę 500.000 tys. zł, co spowodowało konieczność ponownego naliczenia (zmniejszenia) wstępnych kwot części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, które zostały przekazane przy piśmie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2001 r.

Należy również pokreślić, że obniżenie globalnej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej musiało znaleźć odzwierciedlenie w zmniejszonych kwotach wstępnych subwencji oświatowej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Skala tych zmian w poszczególnych samorządach wynikała ponadto ze zmniejszającej się liczby uczniów w obszarze zadań edukacyjnych oraz struktury tych zadań, a także z oddziaływania określonych ograniczników korygujących. Kwoty te zostały ustalone na podstawie wstępnych danych wykazanych w sprawozdaniach statystycznych GUS za rok szkolny 2001/2002 oraz zmodyfikowanych zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej.

Ponownie naliczona wstępna kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2002 dla Miasta Bochni ustalona została w wysokości 9.366.271 zł. Zatem uległa ona obniżeniu o kwotę 828.831 zł w stosunku do kwoty prezentowanej w październiku ubiegłego roku.

W celu uściślenia bazy informacyjnej wykorzystywanej dla celów przeliczeń algorytmicznych, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu w miesiącu styczniu br. wystosowało do wszystkich JST pismo załączające wykaz zadań edukacyjnych prowadzonych bądź dotowanych przez daną JST z prośbą o ich weryfikację.

Zatem ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego na rok 2002 naliczone zostały na podstawie:

- uchwalonej przez Parlament Rzeczypospolitej Polskiej ustawy budżetowej na rok 2002 z dnia 14 marca 2002 r. (Dz. U. Nr 30, poz. 275) w której część oświatowa subwencji ogólnej określona została w wysokości 22.318.178 tys. zł,

- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 27 grudnia 2001 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2002 (Dz. U. Nr 156, poz. 1822),

- zweryfikowanych danych statystycznych GUS o liczbie uczniów i wychowanków w roku szkolnym 2001/2002.

Dokonana przez JST weryfikacja zadań rzeczowych znalazła swoje odzwierciedlenie w zmianach kwot ostatecznych subwencji oświatowej dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Skala tych zmian w poszczególnych samorządach wynikała przede wszystkim ze znacznego obniżenia "finansowego standardu A" z poziomu 2.316,20 zł (grudniowa subwencja wstępna) do 2.271,41 zł (subwencja ostateczna), zmiany liczby uczniów w obszarze zadań edukacyjnych oraz struktury tych zadań, a także z oddziaływania współczynników korygujących.

Ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2002 dla Miasta Bochni określona została w wysokości 9.198.457 zł i w stosunku do kwoty prezentowanej w grudniu ubiegłego roku uległa dalszemu zmniejszeniu o 167.814 zł. Wynikało to przede wszystkim ze znacznego obniżenia wartości tzw. "finansowego standardu A" i oddziaływania ograniczników korygujących.

Istotne znaczenie ma również fakt, że w warunkach roku 2002, określonych w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu wprowadzono zasadniczą zmianę odnośnie wysokości ograniczników korygujących, a mianowicie przyjęto, że wynikowa kwota subwencji na zadania szkolne wyliczona na ucznia dla danej jednostki samorządu terytorialnego - nie może być mniejsza niż 95% ani większa niż 112% kwoty subwencji na ucznia na zadania szkolne w roku bazowym. Natomiast kwota subwencji na zadania pozaszkolne nie może być mniejsza niż 95%, ani większa niż 112% analogicznej kwoty roku bazowego. Środki na wyrównanie jednostkom samorządu terytorialnego do dolnego progu 95% subwencji na ucznia roku bazowego oraz do dolnego progu 95% kwoty subwencji na zadania pozaszkolne w roku bazowym bilansowane są w ramach proporcjonalnych ograniczeń naliczanej subwencji dla poszczególnych jednostek.

Ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla Miasta Bochni na rok 2002 w stosunku do roku 2001 jest wyższa o kwotę 280.636 zł, co stanowi 103,15% roku bazowego.

W roku szkolnym 2001/2002 w szkołach prowadzonych i dotowanych przez Miasto Bochnia liczba uczniów wynosiła 3.977, a subwencja na zadania szkolne wyliczona algorytmicznie skalkulowana została w kwocie 9.142.026,67 zł. Oznacza to, że subwencja na ucznia r oku 2002 wynosi 2.298,72 zł, co stanowi ok. 96,94% subwencji na ucznia na zadania szkolne w roku bazowym.

Ponadto uprzejmie informuję, że w roku 2001 subwencja oświatowa dla Miasta Bochni w części na zadania pozaszkolne ustalona została na poziomie 50.385,00 zł. Natomiast w roku 2002 wyliczona algorytmicznie kwota subwencji na zadania pozaszkolne wynosiła 81.718,38 zł, co stanowiło 162,18% analogicznej kwoty w roku bazowym. W wyniku zastosowania górnego progu (112%) kwotę tę obniżono o 25.287,18 zł.

Ostateczna kwota części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2002 dla Miasta Bochni została wyliczona prawidłowo, zgodnie z postanowieniami przyjętymi w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu oraz danymi statycznymi GUS o liczbie uczniów i wychowanków w roku szkolnym 2001/2002.

Przekazując powyższe, uprzejmie Pana Marszałka informuję, że nie jest możliwe naliczenie części oświatowej subwencji ogólnej na 2002 r. dla wybranych jednostek samorządu terytorialnego według odrębnych zasad, innych niż zostały określone w wymienionym rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu. Pragnę zaznaczyć, że zwiększenie subwencji oświatowej na 2002 r. możliwe jest jedynie z 1% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, która jest przeznaczona na finansowanie z budżetu państwa zadań oświatowych, zgodnie z kryteriami ustalonymi w uzgodnieniu z Zespołem ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego na rok 2002. Kryteria podziału 1% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej zostały przekazane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego pismem z dnia 3 lipca br. Nr DE-III-3117/27/so-og/02.

Rezerwa ta pozwoli na korektę wysokości subwencji tym jednostkom samorządu terytorialnego, które - na podstawie obiektywnie uzasadnionych przesłanek - będą wymagały finansowego wsparcia w dostosowaniu do uwarunkowań w zakresie finansowania zadań oświatowych w obecnym roku.

Z poważaniem

wz. MINISTRA

PODSEKRETARZ STANU

Hanna Kuzińska


Oświadczenie