Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Krzysztofa Jurgiela i Jana Szafrańca, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75):

Warszawa, 2004-12-21

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 23 listopada 2004 r. znak: BPS/DSK-043-517/04 do którego załączono oświadczenie złożone przez Panów Senatorów Krzysztofa Jurgiela i Jana Szafrańca na 72 posiedzeniu Senatu w dniu 18 listopada 2004 r., w sprawie zwiększenia ośrodków finansowych na świadczenia zdrowotne dla Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.

Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na 2005 r. został ustalony zarządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2004 r. (Zarządzenie Ministra Zdrowia w sprawie ustalenia planu finansowego NFZ na 2005 r., (Dz.Urz. MZ z 2004 r. Nr 13, poz. 111) w trybie art. 137 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391 z późn. zm.).

Zgodnie z ustaleniami wypracowanymi w trakcie trwających od 31 sierpnia br. intensywnych prac kierownictwa Ministerstwa Zdrowia z udziałem przedstawicieli Ministra Finansów, Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia oraz ekspertów (w dniu 11 września 2004 również z udziałem Dyrektorów i Wicedyrektorów Oddziałów Wojewódzkich NFZ) nad planem finansowym NFZ na rok 2005, podział środków na koszty świadczeń zdrowotnych pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie Funduszu w planie finansowym na 2005 rok został dokonany według struktury finansowania oddziałów, ustalonej w planie finansowym Funduszu na 2004 r. z dnia 7 września 2004 r. (Zarządzenie Ministra Zdrowia zmieniające zarządzenie w sprawie planu finansowego NFZ na 2004 r., Dz.Urz. MZ z 2004 r. Nr 9, poz. 85). Struktura kosztów świadczeń zdrowotnych w poszczególnych oddziałach wojewódzkich została ustalona zgodnie z wnioskami dyrektorów oddziałów wojewódzkich funduszu, odzwierciedlonymi w propozycji Zarządu NFZ (pismo pana Marka Lejka p.o. Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 23 września 2004 r. znak: CF/DEF/2431/2004/DR).

Wysokość środków na finansowanie świadczeń zdrowotnych przewidziana planem na rok 2005 dla Podlaskiego OW NFZ, stawia oddział na 6 miejscu wśród oddziałów NFZ pod względem środków na świadczenia zdrowotne na jednego ubezpieczonego - 799,5 zł. Średnia ogólnopolska wynosi 825,91 zł i tylko trzy oddziały NFZ dysponują środkami na świadczenia zdrowotne na jednego ubezpieczonego wyższymi niż średnia: Mazowiecki OW NFZ (978,99 zł), Śląski OW NFZ (883,86 zł) i Małopolski OW NFZ (827,02 zł), które mają na swoim terenie wielu świdczeniodawców o znaczeniu ponadregionalnym.

W kwestii zapewnienia mieszkańcom województwa podlaskiego opieki zdrowotnej na odpowiednim poziomie pragnę poinformować, że ustawa z dnia 27 sierpnia o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135) określa zakres działań Ministra Zdrowia przy tworzeniu planu finansowego Funduszu. Plan finansowy Funduszu opracowuje prezes Funduszu (art. 121 ust. 1 ustawy). Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów zatwierdza plan finansowy (art. 121 ust. 4). Szczególnymi okolicznościami, w których Minister Zdrowia w Porozumieniu z Ministrem Finansów ustala plan finansowy Funduszu są:

- nieprzekazanie do zatwierdzenia przez Prezesa Funduszu planu w terminie przewidzianym ustawą (Art. 121 ust. 5);

- plan finansowy Funduszu narusza prawo lub prowadzi do niezrównoważenia wpływów i wydatków Funduszu, a Prezes Funduszu nie usunie nieprawidłowości w terminie przewidzianym ustawą (art. 123).

Na mocy art. 124 ustawy Prezes Funduszu może dokonać zmiany planu finansowego Funduszu w przypadku sytuacji związanych z wykonaniem planu finansowego Funduszu, których nie można było przewidzieć w chwili zatwierdzania planu. Dotyczy to w szczególności przypadku wyższego niż założono w planie napływu środków ze składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zmiana planu finansowego następuje w trybie określonym dla zatwierdzania planu. Należy jednak zwrócić uwagę, że podane przez Panów Senatorów minimalne zapotrzebowanie na środki dla województwa podlaskiego w wysokości 1058113 tys. zł jest o 11% wyższe od kwoty na finansowanie świadczeń zdrowotnych przewidzianej dla Podlaskiego OW NFZ w planie na rok 2005 ustalonym ww. zarządzeniem Ministra Zdrowia z 30 września 2004 r.

Ocena czy środki finansowe będące w dyspozycji Podlaskiego OW NFZ zapewniają mieszkańcom Podlasia opiekę zdrowotną na odpowiednim poziomie jest złożona. Na podstawie opracowań Głównego Urzędu Statystycznego "Podstawowe dane z zakresu ochrony zdrowia" (publikacje dotyczące roku 1999 i 2003) można stwierdzić, że w roku 1999 województwo podlaskie było na 5 miejscu pod względem ilości łóżek szpitalnych w szpitalach ogólnych na 10 tys. ludności, natomiast w roku 2003 - na 4 miejscu.

Pragnę zwrócić uwagę na Uchwałę nr XVI/148/04 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 22 marca 2004 r. w sprawie zatwierdzenia Wojewódzkiego Planu Zdrowotnego na 2005 r., której załącznikiem jest Wojewódzki Plan Zdrowotny na 2005 r. W Planie zawarto zarówno przegląd istniejącego systemu opieki zdrowotnej, jak i propozycje jego zmian:

- w Planie potwierdzono istnienie nadmiaru łóżek szpitalnych m.in. w odniesieniu do oddziałów chorób wewnętrznych, pediatrii, chirurgii ogólnej, innych oddziałów o profilu zabiegowym, kardiologii (W Planie wskazywano kilkakrotnie, że istnieje nadmiar łóżek, przytaczając jednocześnie opinie konsultantów wojewódzkich, z których wynikało, że "należy utrzymać dotychczasowy poziom bazy łóżkowej");

- wśród celów ogólnosystemowych opieki zdrowotnej wymieniono w Planie m.in. rozwój systemu opieki geriatrycznej (stacjonarnej, ambulatoryjnej i środowiskowej), którego efektem docelowym ma być m.in. poprawa poziomu świadczeń geriatrycznych, a co z tym idzie zmniejszenie liczby osób starszych hospitalizowanych w szpitalach;

- innym celem strategicznym zapisanym w Planie, jest tworzenie systemu opieki długoterminowej na terenie województwa podlaskiego, którego efektem docelowym ma być odciążenie oddziałów opieki krótkoterminowej, co z kolei przyczyni się do skrócenia czasu oczekiwania na diagnostykę i leczenie, a także pozwoli na obniżenie kosztów leczenia w opiece stacjonarnej.

W kwestii zadłużenia szpitali w województwie podlaskim, pragnę poinformować, że w celu rozwiązania tego problemu na skalę ogólnopolską, Rada Ministrów opracowała i skierowała do Sejmu projekt ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych ustaw, jak również autopoprawkę (z dnia 19 października 2004 r.) do tej ustawy.

Autopoprawka wprowadza nowy instrument restrukturyzacyjny - pożyczkę z budżetu państwa dla samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz przewiduje fakultatywność przekształcenia publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółki użyteczności publicznej. Łączna kwota pożyczek z budżetu państwa nie może przekroczyć kwoty 2,2 mld zł. Pożyczka w pierwszej kolejności przeznaczona będzie na zaspokojenie roszczeń pracowników wynikających z tzw. "ustaw 203", a jej wysokość nie może być wyższa niż należność główna z tytułu zobowiązań zakładu wynikających z tej ustawy. Jednocześnie przewidziane jest umorzenie 50% pozostałej do spłaty należności głównej z tytułu pożyczki, w przypadku gdy zakład przekształci się w spółkę w okresie 24 miesięcy od dnia wydania decyzji o warunkach restrukturyzacji. W przypadku przekształcenia w spółkę po upływie 24 miesięcy, a nie później niż w okresie 5 lat od dnia wydania decyzji o warunkach restrukturyzacji umorzenie wynosi 25% pozostałej do spłaty należności głównej. W przypadku zakładów, które wypłaciły pracownikom należności z tytułu tzw. "ustawy 2003", środki z pożyczki będą mogły przeznaczyć na inne zobowiązania wskazane w ustawie.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Paweł Sztwiertnia


Oświadczenie