Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Adama Bieli
i Jana Szafrańca, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72):Warszawa, dnia 27.10. 2004 r.
Pani
Jolanta Danielak
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z oświadczeniem Senatorów RP Adama Bieli i Jana Szafrańca, złożonym na posiedzeniu Senatu RP w dniu 30 września 2004 r., przekazanym przez Panią Wicemarszałek przy piśmie z dnia 7 października 2004 r. BPS/DSK-043-395-04, uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko.
Przedstawiony w oświadczeniu problem posiadania podwójnej osobowości prawnej przez Arcybractwo Miłosierdzia p.w. Bogurodzicy Najświętszej Maryi Panny Bolesnej może być wynikiem rozbieżności w określeniu charakteru tego Stowarzyszenia w kontekście uznania go za organizację kościelną Kościoła Katolickiego.
Przepisy prawne dopuszczają w niektórych sytuacjach istnienie podwójnej osobowości prawnej, co rodzi jedynie skutki dla podmiotu, którego to dotyczy m.in. w zakresie nadzoru nad jego działalnością. Dotyczy to m.in. organizacji, których działalność w jakimkolwiek stopniu wiąże się z kościołem.
Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) osobom należącym do Kościoła zapewnia się swobodę zrzeszania w celu realizacji zadań wynikających z misji Kościoła. Prawo to jest wykonywane w ramach organizacji kościelnych i katolickich.
Organizacjami kościelnymi w rozumieniu ustawy są organizacje zrzeszające osoby należące do Kościoła.
1) erygowane przez biskupa diecezjalnego lub w ramach statutów zakonnych przez wyższego przełożonego zakonnego, a w odniesieniu do organizacji o zasięgu ponaddiecezjalnym - przez Konferencję Episkopatu Polski,
2) założone przez wiernych z udziałem proboszcza, rektora kościoła lub przełożonego zakonnego za zezwoleniem odpowiedniej władzy kościelnej.
Organizacje kościelne mają na celu w szczególności działalność na rzecz formacji religijnej, kultu publicznego i nauki katolickiej. Działają w ramach tych kościelnych osób prawnych, w których zostały powołane. O erygowaniu organizacji o zasięgu ponaddiecezjalnym Sekretariat Episkopatu Polski powiadamia Urząd do Spraw Wyzwań. Organizacje wymienione w pkt 1 mogą nabyć osobowość prawną w trybie art. 10 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.
Władze kościelne czuwają nad zgodnością działania organizacji z ich celami religijnymi i moralnymi. Do organizacji kościelnych nie stosuje się prawa o stowarzyszeniach.
Organizacjami katolickimi w rozumieniu ustawy są organizacje założone za aprobatą władzy kościelnej, która zatwierdza im kapelana lub asystenta kościelnego. Działają one w łączności z hierarchią kościelną. Organizacje katolickie mogą mieć na celu w szczególności zgodną z nauką Kościoła działalność społeczno-kulturalną, oświatowo-wychowawczą i charytatywno-opiekuńczą.
Do organizacji katolickiej stosuje się przepisy prawa o stowarzyszeniach, z tym, że władzy kościelnej przysługuje prawo cofnięcia aprobaty, a także wystąpienie do sądu z wnioskiem o rozwiązanie stowarzyszenia, co jednak wymaga uzgodnienia w Komisji Wspólnej. W przypadku likwidacji organizacji katolickiej do jej majątku stosuje się odpowiednio przepisy o majątku zlikwidowanych kościelnych osób prawnych, chyba że ich statut stanowi inaczej.
Można przyjąć, że w zakresie stosunków między Rzeczypospolitą Polską i Kościołem Katolickim występują trzy podstawowe kategorie osób prawnych, poza Kościołem Katolickim (art. 4 ust. 1 Konkordatu). Są to: instytucje kościelne terytorialne i personalne, które uzyskały osobowość prawną na podstawie przepisów prawa kanonicznego (art. 4 ust. 2 Konkordatu) oraz inne instytucje kościelne, które uzyskały osobowość prawną na podstawie prawa polskiego (art. 4 ust. 3 Konkordatu) np. stowarzyszenia i fundacje.
Z różnorodnością kategorii jednostek organizacyjnych Kościoła Katolickiego, które posiadają osobowość prawną wiąże się wielość trybów uzyskania przez nie tej osobowości. Tzw. inne jednostki organizacyjne kościoła, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.), więc inne niż wymienione w art. 6-10 powołanej ustawy - w tym stowarzyszenia, mogą uzyskać osobowość prawną w drodze rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jeśli są to natomiast organizacje katolickie zakładane przez osoby należące do kościoła katolickiego za aprobatą władzy kościelnej, to nabywają one osobowość prawną w trybie wynikającym z ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), a więc po uzyskaniu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Tryb nabywania osobowości prawnej w wyniku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej, jest właściwy również dla jednostek organizacyjnych kościoła katolickiego działających wprost w formie stowarzyszeń (zarejestrowanych), a także do tych jednostek, które są tworzone w formie fundacji (funduszy kościelnych), do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o funduszach (Dz.U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm., art. 26 Konkordatu i art. 58 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w zw. Z art. 7 ustawy o fundacjach).
W związku z wejściem w życie Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, podpisanego dnia 28 lipca 1993 r. (Dz.U. Nr 51, poz. 318) wynika potrzeba ujednolicenia procedury uzyskiwania osobowości prawnej przez instytucje kościelne, o których mowa w art. 4 ust. 3 Konkordatu, na podstawie przepisów prawa polskiego.
Możliwość uzyskania osobowości prawnej na podstawie prawa polskiego odnosi się do stowarzyszeń publicznych powołanych przez Kompetentną władzę kościelną lub innych publicznych osób prawnych. Nie dotyczy natomiast fundacji, o których mówi art. 26 Konkordatu (kościelne osoby prawne mogą zakładać fundacje, do których stosuje się prawo polskie). Uzyskanie osobowości prawnej przez fundacje odbywa się w drodze rejestracji w sądzie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwie
tnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203 ze zm.). Działalność tych fundacji opiera się na przepisach tej ustawy, z uwzględnieniem art. 58 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego RP (Dz.U. z 1989 r., Nr 29, poz. 154 ze zm.).Publiczne stowarzyszenia kościelne (publiczne osoby prawne) mogą być tworzone zgodnie z kompetencją określoną w Kodeksie Prawa Kanonicznego. Nabycie osobowości prawnej w trybie art. 10 ustawy dnia 17 maja 1989 r. dokonuje się na skutek wniosku skierowanego do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, złożonego za pośrednictwem Sekretariatu Konferencji Episkopatu Polski, przez odpowiednią osobę kościelną.
Nabycie osobowości zgodnie z prawem polskim w takich przypadkach dokonuje się na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. O podpisaniu rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji informuje się Sekretariat Konferencji Episkopatu Polski, który tę wiadomość przekazuje zainteresowanym.
Potwierdzeniem posiadania osobowości prawnej w świetle prawa polskiego jest więc rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, opublikowane w Dzienniku Ustaw RP.
Osobowość prawna zostaje nadana z dniem wejścia w życie rozporządzenia.
Prywatne stowarzyszenia kościelne mogą uzyskać osobowość prawną na zasadach określonych w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.), przez wpis do rejestru sądowego.
Należy również pamiętać, że niezależnie od terminologii kościelnej i nazwy własnej danej publicznej osoby prawnej stosuje się do niej określenie ogólne, czyli - jednostka organizacyjna Kościoła (art. 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 r., organizacja kościelna (art. 34 tejże ustawy) oraz inna instytucja kościelna (art. 4 ust. 3 Konkordatu).
Rozporządzeniem z dnia 29 lipca 2004 r. w sprawie nadania osobowości prawnej Arcybractwu Miłosierdzia p.w. Bogurodzicy Najświętszej Maryi Panny Bolesnej (Dz.U. Nr 179, poz. 1852) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji nadał osobowość prawną organizacji kościelnej Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej z siedzibą w Krakowie, erygowanej przez Arcybiskupa Metropolitę Krakowskiego.
Postanowieniem Sądu Rejonowego dla Krakowa-Śródmieścia z 17 stycznia 2002 r. do Krajowego Rejestru Sądowego, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej zostało wpisane stowarzyszenie pod nazwą Arcybractwo Miłosierdzia - Nr KRS 00000 73466 (poprzednio zarejestrowane w Sądzie Okręgowym w Krakowie pod nr 199).
Jako członkowie zarządu w KRS zostały ujawnione następujące osoby: Zbigniew Ch., Ewa D., Aleksander L., Stanisław A.
Różnica w nazwie stowarzyszenia ujawnionego w KRS w stosunku do nazwy wymienionej w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji pozwala na przypuszczenie (brak informacji o składzie osobowym organów Stowarzyszenia Arcybractwa Miłosierdzia p.w. Bogurodzicy Najświętszej Maryi Panny Bolesnej uniemożliwia jednoznaczne stwierdzenie), że są to dwa różne stowarzyszenia.
Przyjmując jednak zgodnie z informacją wynikającą z oświadczenia Senatorów RP Adama Bieli i Jana Szafrańca, że doszło do uzyskania podwójnej osobowości prawnej przez to samo stowarzyszenie, podkreślić należy, że nie istnieje prawna możliwość zniesienia jednej z nich w jakikolwiek sposób z urzędu. Uchylenie rozporządzenia byłoby możliwe jedynie na wniosek podmiotu, który wnosił o nadanie osobowości prawnej, natomiast wykreślenie przez sąd z rejestru może nastąpić tylko jako skutek innej czynności prawnej (np. w razie rozwiązania się stowarzyszenia na podstawie własnej uchwały, bądź rozwiązania stowarzyszenia przez sąd) po przeprowadzeniu likwidacji i zgłoszeniu do sądu przez likwidatora wniosku o wykreślenie stowarzyszenia z rejestru.
Ujawnienie podmiotu w rejestrze sądowym, poza skutkiem w postaci nabycia osobowości prawnej ma charakter informacyjny.
W przypadku Stowarzyszenia, o którym mowa w oświadczeniu Panów Senatorów niewłaściwa kwalifikacja Stowarzyszenia przez jego zarząd, bądź przez władze kościelne, które wnioskowały o nadanie osobowości prawnej rozporządzeniem ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji powoduje, że informacja o tej organizacji może wprowadzać w błąd zainteresowanych działalnością Stowarzy
szenia i współuczestników obrotu prawnego. Wymaga zatem wyjaśnienia przez osoby i organy bezpośrednio zainteresowane.Z poważaniem
Tadeusz Wołek