Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Szafrańca, złożone na 68. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 68):

Warszawa, 2004.10.15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora RP Jana Szafrańca na 68 posiedzeniu Senatu w dniu 12 sierpnia 2004 r., przesłane pismem Pana Marszałka z dnia 19 sierpnia br., znak: BPS/DSK-043-361-04, w sprawie niekorzystnego dla województwa podlaskiego podziału środków finansowych, uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.

Uwzględniając prognozy, dotyczące większego niż planowano napływu składki w okresie do końca bieżącego roku, Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia podjął uchwałę Nr 182/2004 z dnia 28 lipca br. będącą wnioskiem o zmianę planu finansowego, uwzględniającą podział kwoty 220 mln zł na koszty świadczeń zdrowotnych między poszczególne oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia.

Zaproponowany przez Zarząd Funduszu sposób podziału środków finansowych na koszty świadczeń zdrowotnych na poszczególne oddziały wojewódzkie Funduszu był oparty na kryteriach zbliżonych do kryteriów zawartych w art. 118 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135).

Taki sposób podziału środków nie mógł być jednak zaakceptowany przez Ministra Zdrowia. Po pierwsze, z powodu braku podstaw prawnych dla zastosowania takiego sposobu podziału do planu finansowego na 2004 r.. Po drugie, z powodu niemożności jego oceny i zweryfikowania oraz przeprowadzenia niezbędnych uzgodnień i konsultacji społecznych w krótkim czasie. Dlatego w trakcie trwających od 31 sierpnia br. posiedzeń kierownictwa Ministerstwa Zdrowia z udziałem Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia, przedstawicieli Ministra Finansów oraz ekspertów, dotyczących sposobu podziału środków finansowych na koszty świadczeń zdrowotnych pomiędzy oddziały wojewódzkie NFZ w planie finansowym na 2005 rok, jak również przy zmianach planu finansowego NFZ na 2004 r. ustalono, że podział dodatkowych środków finansowych w roku 2004 pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie Funduszu będzie dokonany według zasad przyjętych przy konstruowaniu planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2005 r., tj. według struktury finansowania oddziałów, ustalonej w planie finansowym Funduszu na 2004 r. z dnia 7 września 2004 r.

Uwzględniając powyższe ustalenia Zarząd Funduszu podjął uchwałę Nr 208/2004 z dnia 16 września 2004 r. zmieniającą uchwałę Nr 182/2004, którą dokonał podziału kwoty 220 mln zł. Następnie w dniu 20 września 2004 r. Minister Zdrowia, uwzględniając ww. uchwałę Nr 208/2004, w porozumieniu z Ministrem Finansów, podpisał zarządzenie zmieniające zarządzenie w sprawie planu finansowego NFZ na 2004 rok. W wyniku tak dokonanej zmiany planu finansowego NFZ na 2004 r. Podlaski OW NFZ otrzymał dodatkowe środki finansowe w kwocie 6,75 mln zł, które zostały przeznaczone na lecznictwo szpitalne.

Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę, że Minister Zdrowia mając na uwadze fakt, iż stosowany dotychczas przez Centralę Funduszu sposób podziału środków finansowych na koszty świadczeń zdrowotnych pomiędzy poszczególne oddziały wojewódzkie funduszu budził wiele kontrowersji i protestów, zaproponował systemowe rozwiązanie tego zagadnienia. Dlatego też opracowana przez resort zdrowia i przyjęta przez Sejm RP ww. ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych reguluje tę kwestię w art. 118 oraz art. 119.

Ustawa ta stanowi, że podstawą podziału środków finansowych na świadczenia zdrowotne na poszczególne oddziały wojewódzkie będzie liczba ubezpieczonych zarejestrowanych w oddziale wojewódzkim Funduszu z uwzględnieniem ryzyka zdrowotnego przypisanego ubezpieczonym należącym do danej grupy wydzielonej według struktury wieku i płci w porównaniu z grupą odniesienia. Tak ustalona wartość podlegać będzie korekcie poprzez uwzględnienie migracji ubezpieczonych zarejestrowanych w oddziale wojewódzkim Funduszu do świadczeniodawców z innego oddziału Funduszu oraz wskaźnika wynikającego z liczby i rodzaju wykonanych świadczeń wysokospecjalistycznych w latach poprzedzających rok, w którym ten plan jest tworzony, w podziale na województwa, w relacji do liczby tych świadczeń ogółem. Ponadto ustawa określa, że planowane wydatki na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej danego oddziału wojewódzkiego Funduszu nie mogą być niższe od wysokości wydatków zaplanowanych w planie finansowym dla danego oddziału na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych w roku poprzednim.

Zgodnie z art. 119 tej ustawy szczegółowy tryb i kryteria podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Funduszu z przeznaczeniem na świadczenia opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych zostaną ustalone w drodze rozporządzenia przez ministra właściwego do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych. Aby umożliwić rzetelną realizację tego przepisu, ww. szczegółowy tryb i kryteria zostaną opracowane i poddane ocenom oraz szerokim konsultacjom społecznym w taki sposób, aby plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na 2006 r. mógł być sporządzony według nowych zasad.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

PODSEKRETARZ STANU

Paweł Sztwiertnia


Oświadczenie