Oświadczenie


Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Szafrańca, złożone na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):

Warszawa, 2004-01-15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sena
tu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 22 grudnia 2003 roku znak: BPS/DSK-043-558/03, przy którym został przekazany tekst oświadczenia złożonego przez Senatora Rzeczypospolitej Polskiej Pana Jana Szafrańca podczas 52. posiedzenia Senatu RP w dniu 17 grudnia 2003 roku w sprawie planowanej likwidacji Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych - pozwalam sobie przedstawić następujące wyjaśnienia w tej sprawie.

Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych funkcjonuje na podstawie przepisów art. 23 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. Nr 16, poz. 78, z późn. zm.).

Jest on funduszem celowym, którego dochodami są należności i opłaty roczne wnoszone przez inwestorów z tytułu wyłączenia z produkcji urodzajnych gruntów rolnych klas I-III oraz klas IV - VI pochodzenia organicznego.

Fundusz nie jest zasilany środkami z budżetu Państwa i nie posiada osobowości prawnej. Nie posiada też żadnych struktur zarządzających, a więc nie generuje kosztów związanych z jego prowadzeniem.

Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych dzieli się na terenowy i centralny.

Dysponentem Funduszu terenowego od 1 stycznia 1999 roku jest samorząd województwa.

Podzielam stanowisko Pana Senatora, że obecne zasady funkcjonowania Funduszu są akceptowane przez rady gmin, gdyż środki tego Funduszu zasilają budżety gmin na działania, na które gminy nie posiadają własnych środków, takie jak rekultywacja, odkamienianie pól, odkrzaczanie, budowa i modernizacja dróg polnych.

Zasada działania Funduszu oparta jest na założeniu, że straty jakie ponosi rolnictwo z tytułu zabudowywania najlepszych gruntów powinny być rekompensowane przez poprawianie warunków produkcji na innych gruntach za środki, jakie inwestorzy wpłacają na przedmiotowy Fundusz, z tytułu bezpowrotnego uszczuplenia obszaru najbardziej żyznych gleb.

Dochody Funduszu generuje więc rolnictwo i są one wydatkowane na obszarach wiejskich na rozwój rolnictwa.

Niezależnie jednak od tych spostrzeżeń, trzeba zgodzić się z propozycją Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej dotyczącą zniesienia Centralnego i Terenowych Funduszy Ochrony Gruntów Rolnych i wyłączenie dochodów tego Funduszu do dochodów budżetu państwa lub budżetów samorządów powiatów albo województw, gdyż to zgodne z rządowym "Programem uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych".

Z tego względu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju wsi trwają prace nad opracowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 3 lutego 1995 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych mające na celu zniesienie tego Funduszu z dniem 1 stycznia 2005 r. Mam nadzieję, że w zamian za to, tak jak to zostało założone w "Programie uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych", odpowiedniemu zwiększeniu ulegną wpływy do budżetów jednostek samorządu terytorialnego, przeznaczonych na dofinansowanie zadań wymienionych we wspomnianej ustawie, finansowanych dotychczas z Funduszu.

Przewiduje się, że projekt ustawy zmieniającej ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych zostanie w połowie br. przekazany pod obrady Sejmu RP.

Z poważaniem

wz. MINISTRA

Sekretarz Stanu

Jerzy Pilarczyk


Oświadczenie