Informację w związku z oświadczeniem senatorów Adama Bieli
i Jana Szafrańca, złożonym na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50), przekazał Zastępca Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:Warszawa, 2003-11-28
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na pismo z dnia 14.11.2003 r. znak: BPS/DSK-043-499/03, przy którym zostało przekazane wspólne oświadczenie złożone przez senatorów: Panów Adama Bielę i Jana Szafrańca podczas 48. posiedzenia Senatu RP w dniu 7 listopada 2003 r. w sprawie dopłat do mleka Ekstra przekazywanych dostawcom hurtowym za pośrednictwem podmiotów skupujących uprzejmie informuję, co następuje:
Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz.U. Nr 129, poz. 1446 ze zmianami) ARiMR od 1 lipca 2002 r. udziela dostawcom hurtowym dopłat do mleka Ekstra sprzedanego podmiotom skupującym, których przedmiotem są warunki i tryb przekazywania dopłat. Podmioty skupujące zobowiązane są do występowania do Agencji z comiesięcznymi zapotrzebowaniami na dopłaty do mleka Ekstra wraz z wykazami swoich dostawców hurtowych.
W celu wyjaśnienia wątpliwości w zakresie stosowania dopłat do mleka Ekstra podmiotom skupującym, które w przesyłanych wykazach, wśród innych dostawców hurtowych, umieszczają siebie lub współmałżonka, Agencja wystąpiła do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z prośbą o interpretację ww. ustawy.
Zgodnie z uzyskanym z MRiRW stanowiskiem, w przypadku kiedy producent mleka jest jednocześnie podmiotem skupującym mleko od dostawców hurtowych, może otrzymywać dopłaty do mleka Ekstra wyprodukowanego w posiadanym gospodarstwie, jeżeli sprzedaje to mleko do podmiotu skupującego, który uwzględnia go w wykazie dostawców hurtowych uprawnionych do otrzymywania dopłat z ARiMR. Sprzedaż mleka odbywa się na podstawie umowy sprzedaży zawartej pomiędzy dostawcą hurtowym i podmiotem skupującym mleko. Umowa sprzedaży jest dwustronną czynnością cywilno-prawną, a zatem dla jej ważności musi być zawarta pomiędzy dwoma stronami. Zgodnie z art. 535 kodeksu cywilnego przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na własność rzeczy i wydać rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Gdy produkcję mleka prowadzi osoba fizyczna, a przetwórstwo mleka prowadzone jest w ramach działalności gospodarczej wykonywanej przez tę osobę (lub współmałżonka), mleko nie jest sprzedawane, gdyż nie dochodzi do przeniesienia własności mleka, co jest niezbędnym elementem umowy sprzedaży.
Dostawca hurtowy nie może być jednocześnie podmiotem skupującym, albowiem nie może być skutecznie zawarta umowa z samym sobą. Nie ma natomiast przeszkód prawnych, aby umowa kupna-sprzedaży została zawarta pomiędzy spółką a jej udziałowcem (z wyłączeniem spółki cywilnej, gdyż spółka ta nie ma odrębnego bytu prawnego od jej udziałowców).
W oparciu o powyższe, Agencja wstrzymała udzielanie dopłat dla tych producentów mleka i wezwała podmioty skupujący do zwrotu za okres od lipca 2002 r. nienależnie pobranych dopłat do mleka Ekstra produkowanego w posiadanym gospodarstwie rolnym wraz z odsetkami jak od zaległości podatkowych.
Zaznaczyć należy, że Agencja przed wezwaniem podmiotów skupujących do zwrotu nienależnie pobranych dopłat, kilkakrotnie występowała do MRiRW w przedmiotowej sprawie, przedstawiając argumenty przedłożone przez rolników.
W przypadku pobrania przez podmiot skupujący nienależnych dopłat do mleka Ekstra Agencja nie tylko jest uprawniona ale i zobowiązana do wystąpienia o ich zwrot, mając na uwadze, że pochodzą one ze środków publicznych.
Podstawą prawną do wezwania do zwrotu nienależnie przekazanych dopłat był zapis § 6 ust. 1 zawartej umowy, zgodnie z którym podmioty skupujące zobowiązały się, w przypadku nienależnie pobranych od Agencji dopłat, do niezwłocznego zwrotu kwoty przekazanych dopłat wraz z odsetkami w wysokości określonej jak od zaległości podatkowych.
Jednocześnie pragnę wyjaśnić, że Agencja:
nie wstrzymała dopłat dla producentów mleka, którzy są udziałowcami podmiotów prawnych prowadzących działalność przetwórczą.
nie ma podstaw prawnych do przekazywania dopłat do mleka Ekstra dostawcom bezpośrednim.
Ponadto nadmieniam, że w sprawach dotyczących dopłat do mleka Ekstra nie mają zastosowania przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego z uwagi na brak podstawy prawnej do ich stosowania.
Reasumując uprzejmie informuję, że Agencja realizuje dopłaty dla wszystkich podmiotów spełniających warunki przewidziane przepisami.
Z poważaniem
ZASTĘPCA PREZESA
Marek Paweł Janiec