Informację w związku z oświadczeniem senatora Jana Szafrańca, złożonym na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 47), przekazał Minister Zdrowia:
Warszawa, dnia 17 października. 2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Jana Szafrańca, złożone podczas 45 posiedzenia Senatu w dniu 19 września 2003 r., przesłane przy piśmie znak: BPS/DSK-043-415/03 w sprawie trudnej sytuacji finansowej Białostockiego Ośrodka Onkologicznego (BOO) uprzejmie informuję, że sprawy szeroko pojętego ubezpieczenia zdrowotnego, w tym kontraktowania oraz finansowania świadczeń zdrowotnych, regulują przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. z 2003 r. nr 45, poz. 391 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą".
Zgodnie z ustawą, zadania w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego (kontraktowanie, finansowanie, kontrola dostępności świadczeń) leżą wyłącznie w gestii Narodowego Funduszu Zdrowia. Minister Zdrowia sprawuje jedynie nadzór nad Funduszem, o czym mowa w art. 151 ustawy.
W związku z powyższym uprzejmie informuję, że Ministerstwo Zdrowia wystąpiło do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z prośbą o udzielenie informacji na temat przyczyn zaistniałej w Województwie Podlaskim, trudnej sytuacji chorych onkologicznie oraz o podjętych w tej sprawie działaniach, mających na celu jej poprawę.
Z odpowiedzi NFZ wynika co następuje.
Plan finansowy Podlaskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia (POW NFZ) został przyjęty przez zarząd NFZ w dniu 08 sierpnia 2003 r. (Uchwała 171/2003 z dnia 08 sierpnia 2003 r. Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie przyjęcia podziału środków finansowych pomiędzy oddziały wojewódzkie i Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia na 2003 rok, w pozycji "koszty świadczeń zdrowotnych". Metodologia podziału środków finansowych przez NFZ jest w trakcie badania przez Ministerstwo Zdrowia).
Dopiero po tej dacie możliwe było rozpatrzenie wniosków składanych przez BOO oraz ustosunkowanie się do nich.
W ostatnich tygodniach decyzją Dyrektora POW NFZ zwiększono w sposób istotny ilości poszczególnych rodzajów świadczeń kontraktowanych w BOO, m.in.: liczbę badań za pomocą rezonansu magnetycznego, liczbę badań obrazowych za pomocą tomografu komputerowego oraz cykle chemioterapii ambulatoryjnej i stacjonarnej.
Ponadto w dniu 16 września 2003 r. doszło do spotkania przedstawicieli BOO z przedstawicielami POW NFZ, na którym podjęto szereg korzystnych dla świadczeniodawcy ustaleń dotyczących m.in. zasad rozliczania nadwyżki świadczeń wykonanych na rzecz ubezpieczonych w NFZ, oraz wyjaśniono wątpliwości związane z wystawionymi przez BOO fakturami za wykonane cykle chemioterapii, co przekładało się na terminy regulowania należności przez POW NFZ na rzecz BOO.
Trwałą poprawę sytuacji epidemiologicznej chorób nowotworowych można osiągnąć jedynie poprzez prowadzone na szeroką skalę przeciwdziałanie i profilaktykę chorób nowotworowych. Dlatego też POW NFZ finansuje w bieżącym roku m.in. programy badań przesiewowych dla wczesnego wykrywania nowotworów złośliwych - raka szyjki macicy i raka piersi.
Jak wynika z informacji uzyskanych z NFZ, zainteresowanie świadczeniodawców jak i samych kobiet w programie badań przesiewowych dla wczesnego wykrywania nowotworów złośliwych - raka szyjki macicy nie jest duże i jak dotychczas znaczna część środków finansowych przyznanych świadczeniodawcom na ten cel nie została wykorzystana.
Podsumowując należy zaznaczyć, że POW NFZ czyni starania zmierzające do poprawy dostępności ubezpieczonych do świadczeń zdrowotnych, przy czym działania w zakresie kontraktowania świadczeń zdrowotnych muszą wynikać z planu finansowego Oddziału. Plan natomiast jest pochodną budżetu NFZ, który to budżet jest odzwierciedleniem możliwości finansowych całego systemu ubezpieczeń zdrowotnych.
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA ZDROWIA
SEKRETARZ STANU
Ewa Kralkowska