Oświadczenie


Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jana Szafrańca, złożonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 36):

Warszawa, 29.04.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z upoważnieniem mnie przez Prezesa Rady Ministrów do udzielenia odpowiedzi na oświadczenie złożone Pana Jana Szafrańca Senatora RP podczas 37 posiedzenia Senatu RP w dniu 2 kwietnia 2003 r. (nadesłane przy piśmie z dnia 11 kwietnia br., znak: DSP 4404-6/03), pragnę przedstawić poniższe wyjaśnienia.

Podstawowe zasady podziału środków publicznych na województwa w ramach polityki rozwoju regionalnego państwa w latach 2001-2006 zostały określone w Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2001-2006 (NSRR), przyjętej przez Radę Ministrów w grudniu 2001 roku. Zgodnie z zapisami NSRR wielkość alokacji przeznaczonej na realizację polityki regionalnej państwa w poszczególnych województwach obliczana jest w odniesieniu do liczby mieszkańców na podstawie dwóch podstawowych wskaźników.

· poziomu PKB na mieszkańca - ze wskazaniem preferencji dla obszarów, w których poziom PKB na mieszkańca nie przekracza 80% średniej krajowej, przy czym ze względu na duże zróżnicowanie regionalne poziomu PKB możliwe jest stosowanie danych obliczonych na poziomie podregionów (NTS III),

· stopy bezrobocia - ze wskazaniem preferencji dla obszarów, w których stopa bezrobocia z ostatnich trzech lat przekracza 150% średniej krajowej. Ze względu na koncentrację terytorialną bezrobocia, dopuszczalne jest dokonywanie kalkulacji alokacji wojewódzkich na podstawie danych obliczonych na poziomie podregionów (NTS III) lub powiatów (NTS IV).

W toku prac nad Zintegrowanym Programem Operacyjnym Rozwoju Regionalnego (ZPORR) ówczesne Ministerstwo Gospodarki w okresie styczeń - czerwiec - 2002 roku, w celu wypracowania optymalnego sposobu podziału środków funduszy strukturalnych oraz środków z budżetu państwa, przedstawiało Przewodniczącemu Konwentu Marszałków, marszałkom oraz bezpośrednio członkom grup roboczych w poszczególnych województwach, różne warianty podziału środków pomiędzy województwa na lata 2004-2006

W związku z brakiem jednolitego stanowiska Konwentu Marszałków, Ministerstwo Gospodarki, po wnikliwym zapoznaniu się z uwagami i propozycjami zgłaszanymi przez urzędy marszałkowskie oraz wojewódzkie, przygotowując w czerwcu 2002 roku pierwszą roboczą wersję Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, zaproponowało podział oparty o zasady wykorzystane przez rząd w Programie wsparcia na lata 2001-2003 i będące podstawą przeznaczania środków budżetu państwa i Phare na realizację kontraktów wojewódzkich. Zaproponowano zatem następujące kryteria podziału:

· 80% środków zostało podzielone pomiędzy wszystkie województwa proporcjonalnie do liczby mieszkańców,

· 10% środków zostało podzielone proporcjonalnie do liczby mieszkańców w województwach, w których średni poziom produktu krajowego brutto (PKB) na mieszkańca z trzech lat (tj. 1997, 1998, 1999) był niższy od 80% średniego poziomu PKB na mieszkańca kraju,

· 10% środków zostało podzielone proporcjonalnie do liczby mieszkańców w powiatach, w których średnia stopa bezrobocia z trzech ostatnich lat (tj. 1999, 2000, 2001) przekraczała 150% średniej krajowej stopy bezrobocia.

Zasady te były przedmiotem licznych dyskusji, zarówno podczas wielu spotkań warsztatowych z przedstawicielami urzędów marszałkowskich, jak i podczas zakrojonych na szeroką skalę, przeprowadzonych przez Ministerstwo Gospodarki w okresie lipiec-wrzesień 2002 r. - konsultacji społecznych, w trakcie których proponowany model podziału uzyskał konsensus. Dlatego powyższe kryteria podziału zostały utrzymane w ramach ZPORR, przyjętego przez KIE w dniu 14 lutego br.

Model podziału środków finansowych postawionych do dyspozycji w ramach ZPORR pozostaje w pełnej zgodności z regulacjami Unii Europejskiej w tym zakresie (Rozporządzeniem Rady z dnia 21 czerwca 1999 r. wprowadzającym ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych (1260/99/WE).

Zaakceptowany w ramach ZPORR algorytm podziału środków finansowych na województwa w przeliczeniu na mieszkańca preferuje województwa Polski wschodniej - warmińsko-mazurskie, podkarpackie, podlaskie oraz świętokrzyskie, gdyż otrzymują one środki znacznie powyżej średniej krajowej na mieszkańca. Przyjęty podział pozwala więc, pod warunkiem osiągnięcia odpowiedniej zdolności administracyjnej oraz dobrego przygotowania technicznego projektów, na znaczne zwiększenie zaangażowania środków publicznych w realizację projektów rozwojowych w najbiedniejszych województwach.

Jednocześnie na podkreślenie zasługuje fakt, że zaprezentowany w ZPORR podział środków z funduszy strukturalnych na województwa ma wyłącznie indykatywny charakter, bowiem ich wykorzystanie wymagać będzie od adresatów pomocy spełnienia szeregu warunków, składających się na ogólne pojęcie zdolności do efektywnej absorpcji.

Ponadto należy zauważyć, że województwo podlaskie zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 14 stycznia br. Narodowym Planem Rozwoju 2004-2006, będzie mogło uzyskać wsparcie w ramach realizacji jednej z jego osi rozwoju. Wzmocnienie potencjału rozwojowego regionów i przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów realizacji - obok ZPORR, także w ramach programów Inicjatywy Wspólnoty INTERREG, dotyczących wsparcia dla współpracy przygranicznej, współpracy międzynarodowej w dziedzinie planowania przestrzennego oraz rozwoju współpracy międzyregionalnej.

Z poważaniem

Minister

z up.

Jacek Piechota

SEKRETARZ STANU


Oświadczenie