Sekretarz Komitetu Integracji Europejskiej, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jana Szafrańca, złożone na 19. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr
17):Warszawa, 12 sierpnia 2002 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odniesieniu do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jana Szafrańca podczas 19 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 czerwca br., skierowanego do Sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej oraz sformułowanych w nim pytań dotyczących stanowiska rządu polskiego w sprawie propozycji Komisji dotyczącej badań naukowych prowadzonych w Unii Europejskiej, pragnę przedstawić następującą o
dpowiedź.Interpelacja dotyczy propozycji Komisji w sprawie Szóstego Programu Ramowego w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego, przyjętej w dniu 21 lutego 2001 r. (COM(2001)94) oraz szczegółowych programów wdrażających Szósty Program Ramowy z dnia 30 maja 2001 r. (COM(2001)279). W dniu 14 listopada 2001 r. odbyło się ich pierwsze czytanie w Parlamencie Europejskim, zaś w dniu 28 stycznia 2002 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko w tej sprawie.
Następnie pragnę zaznaczyć, że nie istnieją przepisy wspólnotowe, które nakładałyby na państwa członkowskie obowiązek prowadzenia określonej polityki naukowo-badawczej. Zgodnie z art. 163.1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Wspólnota ma na celu
wzmacnianie podstaw naukowych i technologicznych przemysłu Wspólnoty i sprzyjanie rozwojowi jego konkurencyjności międzynarodowej, jak również promowanie działalności badawczej uznanej za niezbędną na podstawie innych rozdziałów niniejszego Traktatu.Zgodnie z art. 165.1, Wspólnota i państwa członkowskie koordynują swoje działania w zakresie badań i rozwoju technologicznego, dla zapewnienia wzajemnej spójności polityk krajowych z polityką wspólnotową.
O wielostronnym programie ramowym
, w którym ujęte są wszystkie działania Wspólnoty, uchwalany przez Radę, mowa jest w art. 166 TWE. Zgodnie z tym artykułem, Program ramowy:- ustala cele naukowe i technologiczne, które mają być osiągnięte przez działania przewidziane w art. 164 oraz priorytety, które się z nim wiążą,
- wskazuje ogólne kierunki tych działań,
- ustala o
gólną maksymalną kwotę oraz sposoby udziału finansowego Wspólnoty w programie ramowym, jak również odpowiednie udziały częściowe w każdym przewidzianym działaniu.Należy zauważyć również, że do roku 2002 obowiązuje Piąty Program Ramowy Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji Unii Europejskiej (5PR), do którego Polska już w maju 1997 roku zgłosiła zamiar przystąpienia. Z polskiej strony jednostką odpowiedzialną jest Komitet Badań Naukowych. Nieformalne rozmowy prowadzone przez delegację Komitetu Badań Nau
kowych z przedstawicielami Dyrekcji Generalnej XII Komisji Europejskiej od grudnia 1997 r. do września 1998 r. doprowadziły do porozumienia w tej sprawie, które miało charakter decyzji Rady Stowarzyszenia UE - RP.Przystąpienie do 5PR i uzyskanie przez polskie placówki naukowo-badawcze i przedsiębiorstwa prawa do udziału we wszystkich programach i do otrzymywania pomocy finansowej na realizację projektów wiązało się z koniecznością wpłacenia przez KBN składki do budżetu 5PR, w związku z czym Komitetowi zal
eżało na uczestnictwie jak największej liczby polskich instytucji w zatwierdzonych projektach. Należy jednak podkreślić, że równie ważne jak otrzymanie środków na badania z budżetu 5PR było zdobycie przez nasze instytucje praktycznych doświadczeń, które pozwolą im skutecznie rywalizować o ogromne unijne środki przeznaczone na Badania i Rozwój Techniczny (BRT), gdy Polska zostanie członkiem UE, oraz uzyskanie wyników mogących w istotny sposób przyczynić się do dalszego rozwoju gospodarczego naszego kraju. Korzyści płynące z efektów współpracy z silnymi ośrodkami naukowymi i technicznymi będą miały znacznie większą uwagę niż same fundusze przekazane przez UE na wykonywane w Polsce prace BRT.Jednocześnie, zgodnie z priorytetem 17.1 Narodowego Programu Przygotowania Polski do Członkostwa, docelowym działaniem jest wzrost efektywności uczestnictwa Polski w Piątym Programie Ramowym Badań, Rozwoju Technicznego i Prezentacji WE (5PR, 1998-2002).
Należy zauważyć, że 5 Program Ramowy nie wspiera badań naukowych jako takich. Poprzez ten program finansowane są prace, które mają służyć realizacji strategicznych celów Unii Europejskiej w zakresie gospodarczym, politycznym i społecznym. Cele te definiowane są przez Radę Unii Europejskiej na podstawie propozycji Komisji Euro
pejskiej oraz opinii Parlamentu Europejskiego. Badania nie służące realizacji strategicznych celów Unii Europejskiej nakreślonych w 5 Programie Ramowym nie mają szans uzyskania finansowania z tego programu bez względu na temat badań, ich poziom oraz reputację prowadzących te badania uczonych.Szósty Europejski Program Ramowy Badań i Rozwoju Technicznego (6PR) jest głównym instrumentem służącym wykreowaniu Europejskiej Przestrzeni Badawczej (the European Research Area). W decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie 6PR, art. 3 przewiduje, że wszelkie badania realizowane w 6PR muszą być prowadzone w zgodzie z fundamentalnymi zasadami etycznymi. Projekt tego Programu różni się od poprzednich zamierzeniami, zakresem i sposobem jego wdrożenia. Celem Program
u jest większe skoncentrowanie się na problemach ważnych w skali Europy (mniejsza liczba priorytetów badawczych przy zwiększonym ich finansowaniu, lepsza integracja wysiłków naukowców poprzez uproszczenie procedur realizacji 6PR i udoskonalone partnerstwo między różnymi aktorami Europejskiej Przestrzeni Badawczej). Tak sformułowany cel jest rezultatem intensywnych poprzedzających konsultacji z naukowymi i przemysłowymi środowiskami oraz z władzami społeczeństw na różnych poziomach.Struktura 6PR została utw
orzona zgodnie z jego podstawowymi zasadami:i dotyczy trzech głównych dziedzin działalności:
- integracja badań (priorytety tematyczne i współpraca międzynarodowa)
- budowanie Europejskiej Przestrzeni Badawczej
- umacnianie podstaw Europejskiej Przestrzeni Badawczej
Priorytety tematyczne obejmują następujące zagadnien
ia:- genomika i biotechnologia dla zdrowia,
- techniki społeczeństwa informatycznego,
- nanotechnologie, inteligentne materiały, nowe procesy produkcyjne,
- aeronautyka i przestrzeń kosmiczna,
- jakość i bezpieczeństwo żywności,
- zrównoważony rozwój, zmi
any globalne i ekosystemy,- obywatele i system rządzenia w europejskim społeczeństwie tworzonym na fundamencie wiedzy.
Reasumując, w 5PR Unii Europejskiej pewne rodzaje badań nie są finansowane z przyczyn etycznych (np. badania nad technikami klonowania do celów reprodukcyjnych lub terapeutycznych). Można zatem spodziewać się, że Komisja Europejska nadal będzie oceniać projekty badawcze z punktu widzenia etyki, i że te badania, które wykorzystują zarodki ludzkie, nie będą zatwierdzone do realizacji. Należ
y jednak poczekać na przyjęcie programu szczegółowego Focusing and Integrating Community Research, a zwłaszcza jego programu pracy, w którym być może znajdzie się zapis na temat rodzajów badań wykluczonych z finansowania z budżetu 6PR.Jednocześnie pragnę poinformować Pana Marszałka, że obszar negocjacyjny "Nauka i badania" został tymczasowo zamknięty jeszcze w 1998 roku. W stanowisku negocjacyjnym stwierdzono, że Polska w pełni podziela założenia, priorytety i cele polityki wspólnotowej w obszarze "Nauka i
badania". Strona polska akceptuje w pełni acquis i nie zgłasza problemów negocjacyjnych w omawianym obszarze. Ze względu na charakter aktów prawnych stanowiących acquis communautaire nie ma potrzeby podjęcia przez stronę polską działań dostosowawczych ani występowania o derogacje lub okresy przejściowe. Akty te nie mają bezpośrednich odpowiedników w systemie prawa polskiego i nie są sprzeczne z tym systemem.Z poważaniem i wyrazami szacunku
Z up. Sekretarza Komitetu
Integracji Europejskiej
PODSEKRETARZ STANU
Jarosław Pietras