Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74):
Warszawa, dnia 09.12.2004 r.
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 71 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 4 listopada 2004 r., w sprawie regionalnych pasażerskich połączeń kolejowych na terenie województwa świętokrzyskiego uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z przepisem art. 40 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku służby publicznej należy do zadań własnych samorządu województwa, który finansuje je z dochodów własnych. Zadanie to realizowane jest na podstawie umowy zawartej pomiędzy organem jednostki samorządu terytorialnego, a przewoźnikiem kolejowym. Samorządy określając wielkość środków na dofinansowanie przewozów o charakterze służby publicznej decyzją o liczbie i relacjach uruchamianych pociągów zatem, wielkość jak i struktura zamawianych przewozów regionalnych, czy też ewentualna rezygnacja lub przywrócenie zawieszonych połączeń pozostaje w gestii samorządu województwa. Samorządy mają możliwość wyboru środka transportu oraz swobodę w określeniu zakresu zamówienia na wykonywanie usług przewozowych o charakterze służby publicznej na terenie województwa przez przewoźnika kolejowego.
Samorząd Województwa Świętokrzyskiego, będąc organizatorem przewozów na terenie województwa świętokrzyskiego zawarł w dniu 5 maja 2004 r. ze spółką PKP Przewozy Regionalne umowę na organizowanie i dotowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich na okres od 1 stycznia do 31 maja 2004 r. Kwotą dofinansowania w wysokości 4 mln zł. objęte zostały tylko 61 pociągi ze 114 kursujących. Ponadto, następstwem prowadzonych negocjacji stron umowy, była kolejna umowa podpisana dopiero w dniu 1 września br. na okres od 1 czerwca 2004 r. do 30 września 2004 r., na kwotę 5 mln zł. Dofinansowaniem objęto 92 pociągi. Umowa wygasła z dniem 30 września 2004 r. Łącznie regionalne kolejowe przewozy pasażerskie zostały dofinansowane kwotą 9 mln zł, przy planowanej przez Ministerstwo Finansów kwocie 15,2 mln zł.
Uznać zatem należy, że samorząd województwa rezygnując z oferty spółki Przewozy Regionalne w 2004 r. oraz podejmując decyzję o wielkości środków na realizację przewozów kolejowych uwzględnił sytuację na regionalnym rynku transportowym, w tym transportu autobusowego lub mikrobusowego.
W zaistniałej sytuacji spółka PKP Przewozy Regionalne nie mogą akceptować bezumownego wykonywania przewozów o charakterze służby publicznej, powiększających stratę finansową na działalności, podjęła decyzję o odwołaniu 24 pociągów, w tym również na odcinku Skarżysko Kamienna - Ostrowiec Świętokrzyski - Sandomierz.
W związku z licznymi protestami społecznymi, do 29 października br. spółka Przewozy Regionalne sp. z o.o. przywróciła połączenia kolejowe mimo braku pokrycia kosztów funkcjonowania wpływami ze sprzedaży biletów.
Przedmiotowe połączenia kolejowe realizowane były następującymi pociągami: nr 923 Skarżysko Kamienna (450) - Ostrowiec Świętokrzyski (600); nr 933 Skarżysko Kamienna (1437) - Ostrowiec Świętokrzyski (1545); nr 924 Ostrowiec Świętokrzyski (1605) - Skarżysko Kamienna (1711). Cztery pociągi ponownie odwołane zostały z dniem 25 listopada 2004 r. ponieważ mimo negocjacji umowa nie została przedłużona. Stosownie do wyników badań przeprowadzonych w okresie od 29 października do 24 listopada 2004 r. ustalono, iż z przejazdów ww. pociągami średnio w dobie korzystały 262 osoby, przy czym 18% podróżnych z biletami normalnymi, 23% podróżnych posiadało bilety z ulgami ustawowymi, 10% podróżni z biletami wykupionymi na podstawie ulg handlowych oraz 49% to podróżni z uprawnieniami do ulgi obowiązującej pracowników, emerytów, rencistów pracodawców Grupy PKP i niektórych członków ich rodzin (tj. 99% i 80%).
Spółka "PKP Przewozy Regionalne" jest gotowa do wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich zgodnie z oczekiwaniami społecznymi pod warunkiem pełnego pokrycia straty z tytułu ich wykonywania
Samorząd województwa świętokrzyskiego jako organizator przewozów może zweryfikować swoje stanowisko w rozkładzie jazdy 2004/205.
Z poważaniem
Krzysztof Opawski