Oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 64. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 65):

Warszawa, 2004 -07-13

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

w związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego (BPS/DSK-043-309-04) podczas 64. posiedzenia Senatu RP w dniu 24 czerwca 2004 r. w sprawie dotyczącej awansu zawodowego Pana Jerzego D. uprzejmie przekazuję Panu Marszałkowi następujące wyjaśnienia.

Pan Jerzy D. pismem z dnia 20 marca 2004 r. złożył skargę na postępowanie Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty, w której domagał się "spowodowania, aby Kuratorium Oświaty w Kielcach... zobowiązało dyrektora szkoły do nadania biegu sprawie dotyczącej Jego awansu zawodowego".

W wyniku przeprowadzonego w tej sprawie postępowania wyjaśniającego ustalono, że podniesiony w piśmie zarzut, iż wnioskowi Pana Jerzego D. "z dnia 30 października 2000 r. nie został nadany właściwy bieg", nie znajduje uzasadnienia w stanie faktycznym. Pan Jerzy D. złożył wniosek z dnia 24 sierpnia 2000 r. o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego do dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Jędrzejowie, a następnie w dniu 30 października 2000 r. przedłożył własny plan rozwoju zawodowego na okres stażu w wymiarze 9 miesięcy. Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Jędrzejowie pismem z dnia 11 lipca 2001 r. Nr SOSW-147-20/01 ustalił pozytywną ocenę dorobku zawodowego Pana Jerzego D. za okres stażu. Świętokrzyski Kurator Oświaty przeprowadził postępowanie na wniosek Pana Jerzego D. z dnia 12 lipca 2001 r. w sprawie nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego. Wniosek pozostawiony został bez rozpoznania z powodu nieuzupełnienia braków formalnych.

Pismem z dnia 16 kwietnia 2004 r. DPZN-WAZ-1110/112/JC/04 poinformowano Pana Jerzego D. o powyższych ustaleniach. Wyrażono także opinię, że brak jest podstaw prawnych do rozpatrzenia obecnie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela dyplomowanego po odbyciu stażu w wymiarze 9 miesięcy. Zgodnie bowiem z przepisami art. 7 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 19, poz. 239 ze zm.) wnioski takie można było składać w terminie 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy, tj. do dnia 5 kwietnia 2003 r.

Pan Jerzy D. pismem z dnia 31 maja 2004 r. wyraził niezadowolenie z otrzymanych wyjaśnień, domagając się równocześnie rozstrzygnięcia sprawy dotyczącej awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego w drodze decyzji administracyjnej.

Zgodnie z przepisami rozdziału 3a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 ze zm.) postępowanie w sprawie nadania nauczycielowi stopnia awansu zawodowego jest dwuinstancyjnym postępowaniem administracyjnym, do którego mają zastosowanie, oprócz przepisów ustawy - Karta Nauczyciela, także przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. Nr 70, poz. 825 ze zm.). W świetle powołanych przepisów postępowanie zostaje wszczęte na wniosek nauczyciela złożony do właściwego organu uprawnionego do nadania nauczycielowi stopnia awansu zawodowego. W sytuacji, gdy wniosek nie spełnia wymagań formalnych, wnioskodawca jest wzywany do usunięcia braków. Zgodnie z art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, niedopełnienie tego obowiązku w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. W literaturze prawniczej poglądy co do formy prawnej pozostawienia wniosku bez rozpoznania są podzielone. Prezentowany jest m.in. pogląd, że przepisy prawa nie przewidują wydania rozstrzygnięcia w formie decyzji lub postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania. Według innego poglądu, w sytuacji takiej należy wydać decyzję odmawiającą załatwienia sprawy, co zabezpiecza interes strony, stwarzając możliwość podważenia zasadności pozostawienia wniosku bez rozpoznania przez złożenie odwołania.

Niezależnie od powyższego należy zwrócić uwagę, że pozostawienie wniosku bez rozpoznania nie pozbawia nauczyciela dochodzenia swoich praw na drodze postępowania administracyjnego. W wypadku, gdy organ administracji publicznej winien wydać decyzje lub postanowienie, a działań takich nie podjął w stosownym terminie, stronie przysługuje prawo złożenia skargi na bezczynność organu do właściwego sądu administracyjnego.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, uprzejmie proszę Pana Marszałka o ich przyjęcie.

Z poważaniem

w/z MINISTRA

SEKRETARZ STANU

Tadeusz Szulc


Oświadczenie