Oświadczenie


Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów: Jerzego Suchańskiego i Jerzego Markowskiego, złożonym na 17. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 15):

Warszawa, 2002.07.04

Pani
Jolanta Danielak
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Panów Senatorów Jerzego Suchańskiego i Jerzego Markowskiego podczas 17. posiedzenia Senatu RP w dniu 23 maja 2002 r. w sprawie zaległości zakładów hutniczych i spółek węglowych wobec Górnośląskiego Zakładu Elektroenergetycznego S.A., przesłane przez Panią Marszałek przy piśmie z dnia 28.05.2002 r. Nr JD/043/174/02/V, uprzejmie wyjaśniam co następuje.

Ministrowi Finansów znane są zaległości płatnicze zakładów branży hutniczej jak i spółek węglowych wobec dostawców energii elektrycznej, w tym szczególnie Górnośląskiego Zakładu Energetycznego S.A. Wielkość tych zaległości wynika z procesów restrukturyzacji obu przemysłów przebiegających przy niekorzystnych trendach w gospodarce.

W szczególnie trudnej sytuacji znalazły się przedsiębiorstwa przemysłu hutnictwa żelaza i stali. Światowa recesja gospodarcza oraz związane z nią znaczne zmniejszenie zapotrzebowania na wyroby hutnicze spowodowały ostrą konkurencję na rynku tych wyrobów. Utrzymująca się spadkowa tendencja cen w imporcie okazała się zagrożeniem dla nie zrestrukturyzowanego jeszcze hutnictwa. Konieczność spłaty poniesionych wcześniej nakładów inwestycyjnych oraz zmniejszone wpływy ze sprzedaży wyrobów spowodowały u podstawowych producentów wyrobów hutniczych, a równocześnie największych odbiorców energii elektrycznej, brak środków obrotowych na finansowanie bieżącej działalności gospodarczej.

Przeciwdziałając tym niekorzystnym tendencjom, Rada Ministrów przyjęła w marcu br. "Program restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali - Aktualizacja 2002", który wsparty postanowieniami ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali (Dz.U. nr 111, poz. 1196) stworzył możliwość przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji finansowej zadłużonych hut. Zrealizowanie procesu restrukturyzacji finansowej ułatwi powrót przedsiębiorstw do warunków normalnego gospodarczego funkcjonowania.

Chciałbym jednocześnie poinformować, że w zaistniałej trudnej sytuacji Minister Gospodarki, działając w imieniu Rządu, podejmował się w uzasadnionych przypadkach spełniania roli mediatora, jakkolwiek należy zauważyć, że nie posiada on uprawnień do wkraczania w zagadnienia wzajemnych zobowiązań samodzielnych przedsiębiorstw.

Działania podejmowane przez Ministra Gospodarki miały na celu doprowadzenie do polubownego rozstrzygania sporów dotyczących terminów i warunków spłaty powstałego wobec GZE S.A. zadłużenia, szczególnie w przypadkach, kiedy wstrzymanie dostaw energii elektrycznej powodowało lub groziło przerwaniem ciągłości produkcji w hutach.

Sprawa zaległości płatniczych spółek węglowych wobec GZE S.A. za dostarczoną energię elektryczną dotyczy głównie zakładów: Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. oraz Bytomskiej Spółki Restrukturyzacji Kopalń Sp. z o.o.

1. Zaległe płatności wobec GZE S.A. zakładów SRK S.A.

Działalność Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. finansowana jest w głównej mierze ze środków budżetowych. Na podstawie umowy zawieranej corocznie z Ministrem Gospodarki o finansowanie programów likwidacji, spółka otrzymuje dotację wynikającą z ustawy budżetowej na dany rok. Na 2002 rok dotacje na sfinansowanie kosztów fizycznej likwidacji kopalń są ograniczone. Występujące zadłużenie wobec GZE S.A. będzie regulowane przez SRK S.A. w terminie późniejszym.

2. Zaległe płatności wobec GZE S.A. Zakładów BSRK Sp. z o.o.

Bytomska Spółka Restrukturyzacji Kopalń Spółka z o.o., która powstała 25.08.2000 r. w wyniku kontynuacji realizacji reformy górnictwa węgla kamiennego grupuje zakłady górnicze prowadzące wyłącznie działalność likwidacyjną. Przedmiotem działalności BSRK Sp. z o.o. - jak już wyżej zaznaczono - jest prowadzenie likwidacji kopalń oraz zagospodarowanie majątku likwidowanych kopalń i tworzenie nowych miejsc pracy dla pracowników likwidowanych kopalń. Spółka realizuje również szereg prac polikwidacyjnych wynikających z art. 80 Prawa geologicznego i górniczego, to jest głównie usuwanie szkód górniczych oraz rekultywację terenów pogórniczych.

Z chwilą wykreślenia kopalń - spółek z rejestru handlowego, BSRK Sp. z o.o. wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki spółek połączonych na zasadzie sukcesji generalnej - prawnej, przejmując wszystkie zobowiązania i należności zaistniałe przed połączeniem. Źródłami finansowania działalności BSRK Sp. z o.o. są: dotacja budżetowa, która przeznaczona jest wyłącznie na pokrycie kosztów fizycznej likwidacji kopalń i restrukturyzacji zatrudnienia oraz środki pochodzące ze zbywania majątku.

Wcześniejsze zaległości z tytułu dostawy energii elektrycznej mogą być regulowane jedynie ze środków finansowych pochodzących ze sprzedaży majątku BSRK Sp. z o.o. Zarząd BSRK podjął czynności zmierzające do przekazania na rzecz GZE S.A. składników majątku związanego z profilem działalności GZE S.A. Zarząd GZE S.A. nie wyraził zainteresowania tym majątkiem z wyjątkiem kabla energetycznego (wartość 180.000 zł), który został przekazany.

W tej sytuacji zarząd BSRK Sp. z o.o. podjął starania w celu uregulowania zobowiązań w ramach środków finansowych pochodzących ze sprzedaży posiadanego majątku. Jednakże proces ten jest utrudniony z uwagi na hipoteki nałożone na składniki majątkowe BSRK Sp. z o.o. Możliwość uregulowania zaległych zobowiązań BSRK uzależniona jest od osiągnięcia porozumienia m.in. z ZUS i Urzędem Skarbowym o zdjęciu hipotek z majątku BSRK Sp. z o.o.

Z poważaniem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Jacek Bartkiewicz


Oświadczenie