Oświadczenie


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Elżbiety Streker-Dembińskiej, złożone na 83. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 89):

Warszawa, dnia 4 sierpnia 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Elżbiety Streker-Dembińskiej z dnia 16 czerwca 2005 roku (BPS/DSK-043-293/05), uprzejmie przekazuję na ręce Pana Marszałka poniższe wyjaśnienia.

W związku z przygotowywanym projektem nowelizacji Ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Autostrady Wielkopolskiej S.A. i Stalexport Autostrada Małopolska S.A. już w marcu bieżącego roku ustalili w drodze negocjacji mechanizm, na podstawie którego obliczona zostanie wysokość kwoty należnej koncesjonariuszowi tytułem rekompensaty utraty przychodów, spowodowanej zwolnieniem z opłat za przejazd autostradą samochodów o masie własnej powyżej 3,5 t.

W dniu 25 maja 2005 r. Rada Ministrów po uzgodnieniach międzyresortowych przyjęła opracowany przez resort infrastruktury projekt nowelizacji. Następnie nowelizacja ta mająca na celu dostosowanie polskiego prawa do standardów Unii Europejskiej w aspekcie ujednolicenia systemu opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej skierowana została do Sejmu RP.

W wersji przedstawionej przez rząd projekt przedmiotowej ustawy, zakładał zwolnienie z obowiązku uiszczania opłat za przejazd autostradą przedsiębiorców wykorzystujących w transporcie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 3,5 tony. Wysokość kwoty refundacji utraconych przez Koncesjonariuszy w wyniku wprowadzenia projektu przychodów ustalona miała być jako iloczyn rzeczywistej liczby przejazdów autostradą pojazdów samochodowych, za które została uiszczona opłata drogowej oraz obowiązującej stawki opłaty za przejazd autostradą pojazdów danej kategorii. W trakcie prac nad projektem Senat RP wprowadził, przyjętą następnie przez Sejm, zmianę polegającą na zmniejszeniu kwoty refundacji do 70% wartości wyżej przedstawionego iloczynu. Aktualnie projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym oczekuje na podpis Prezydenta RP.

Zapewniamy, iż resort infrastruktury podejmuje wszelkie możliwe czynności, aby wprowadzenie w życie przedmiotowej nowelizacji nastąpiło jak najszybciej. Ewentualne konflikty z Koncesjonariuszami, mogące powstać w związku z koniecznością wprowadzenia w życie zmian objętych nowelizowaną ustawą, będą rozwiązywane na bieżąco na podstawie właściwych zapisów umów koncesyjnych.

Z poważaniem

PODSEKRETARZ STANU

wz Witold Górski


Oświadczenie