Oświadczenie


Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Elżbiety Streker-Dembińskiej, złożonym na 79. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 84):

Warszawa, dnia 30 maja 2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Elżbiety Streker-Dembińskiej z dnia 1 kwietnia 2004 roku (BPS/DSK-043-155/05), uprzejmie przekazuję na ręce Pana Marszałka poniższe wyjaśnienia.

Obecnie prowadzone są w resorcie infrastruktury prace mające na celu stworzenie podstawy prawnej wprowadzenia wolnego przejazdu autostradami samochodów o masie własnej powyżej 3,5 tony i zlikwidowanie kolizji ze standardami UE. Działania te zbieżne są z ideą odciążenia tras alternatywnych dla autostrad, w tym drogi krajowej K92, i przeniesienia większego natężenia ruchu pojazdów o masie własnej powyżej 3,5 t. na autostrady.

Od października ubiegłego roku przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Autostrady Wielkopolskiej S.A. i Stalexport Autostrada Małopolska S.A. w drodze negocjacji starają się ustalić mechanizm, na podstawie którego obliczona zostanie wysokość kwoty należnej koncesjonariuszowi tytułem rekompensaty utraty przychodów, spowodowanej zwolnieniem z opłat za przejazd autostradą samochodów o masie własnej powyżej 3,5 t.

W oparciu o wstępne ustalenia w Ministerstwie Infrastruktury opracowane zostały projekty zmian aktów normatywnych, których wprowadzenie w życie umożliwi transfer części wpływów z opłat "winietowych" na rzecz Koncesjonariuszy oraz doprowadzi do zmniejszenia natężenia ruchu tranzytowego ciężkich pojazdów na drogach alternatywnych dla autostrad, w tym również dla drogi K92.

Projekty zmian stosownych ustaw po ich opracowaniu przez resort infrastruktury i po uzgodnieniach międzyresortowych przedłożone zostały do Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów. W ramach tej nowelizacji, projekt regulacji opłat za przejazd autostradą, zakładający wolny przejazd autostradą samochodów o masie powyżej 3,5 tony, zostanie przedłożony Radzie Ministrów. Przewiduje się, iż konieczne procedury leżące w gestii strony rządowej zakończą się w maju 2005 roku.

Z szacunkiem

Jan Ryszard Kurylczyk


Oświadczenie