Sekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu do spraw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Elżbiety Streker-Dembińskiej, złożonym na 77. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 83):
Warszawa, dnia 27 kwietnia 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku!
W odpowiedzi na oświadczenie Pani Senator Elżbiety Streker-Dembińskiej z dnia 18 lutego 2005 roku (BPS/DSK-043-95/05), uprzejmie przekazuję na ręce Pana Marszałka poniższe wyjaśnienia.
Przedmiotem prac legislacyjnych prowadzonych przez resort infrastruktury jest przede wszystkim stworzenie podstawy prawnej wprowadzenia wolnego przejazdu autostradami samochodów o masie własnej powyżej 3,5 tony.
W związku z powyższym w marcu bieżącego roku przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Autostrady Wielkopolskiej S.A. i Stalexport Autostrada Małopolska S.A. ustalili mechanizm, na podstawie którego obliczona zostanie wysokość kwoty należnej koncesjonariuszowi tytułem rekompensaty utraty przychodów, spowodowanej zwolnieniem z opłat za przejazd autostradą samochodów o masie własnej powyżej 3,5 t.
Następnie w Ministerstwie Infrastruktury opracowane zostały projekty zmian aktów normatywnych, których wprowadzenie w życie umożliwi wypłatę rekompensaty utraconych przychodów n rzecz spółek "Koncesjonariuszy" oraz poprzez wprowadzenie wolnego przejazdu autostradami samochodów o masie własnej powyżej 3,5 tony zmniejszy natężenie ruchu ciężkich pojazdów na drogach alternatywnych dla autostrad.
Projekty zmian stosownych ustaw po ich opracowaniu przez resort infrastruktury i po uzgodnieniach międzyresortowych przedłożone zostały do Komitetu Europejskiego Rady Ministrów. W dniu 22 kwietnia br. Komitet zatwierdził przedmiotowy projekt. W ramach tej nowelizacji, najdalej do 26 kwietnia 2005 r. projekt regulacji opłat za przejazd autostradą, zakładający wolny przejazd autostradą samochodów o masie powyżej 3,5 tony, zostanie przedłożony Radzie Ministrów. Przewiduje się, iż konieczne procedury zakończą się na przełomie kwietnia i maja 2005 r.
Natomiast zwiększenie wysokości opłaty drogowej, równolegle z dostosowaniem prawa polskiego do standardów UE, dotyczących zakazu pobierania podwójnych opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej, na chwilę obecną nie jest kwestią wymagającą nowelizacji. Mając to na uwadze, nie przewiduje się wzrostu opłaty drogowej (opłaty winietowej) ponad obowiązujący poziom.
W związku ze zwolnieniem z opłat za przejazd autostradami przedsiębiorców wykorzystujących w transporcie pojazdy ciężarowe nie przewiduje się zmniejszenia opłat obowiązujących pozostałych użytkowników autostrad.
Z szacunkiem
Jan Ryszard Kurylczyk