Oświadczenie


Minister Środowiska przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 80. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 85):

Warszawa, dnia 02.06.2005 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo z dnia 5 maja 2005 r., znak: BPS/DSL-043-212/05, w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Henryka Stokłosę podczas 80. posiedzenia Senatu RP w dniu 28 kwietnia 2005 r., przedstawiam poniższe stanowisko.

Przepisy projektu ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw nie naruszają w zakresie postępowania z odpadami przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1774/2002/WE z dnia 3 października 2002 r. wprowadzającego przepisy zdrowotne odnoszące się do produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz.Urz. WE L 273 z 10.10.2003 r., str. 1 i L 19 z 19.01.2005 r., str. 27 i 34). Odnośnie kwestii dotyczącej sposobów postępowania z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami ich przetwarzania powyższe rozporządzenie wskazuje, że należy z nimi postępować jak z odpadem. W zakresie postępowania z odpadami rozporządzenie odwołuje się do pojęć określonych w dyrektywie Rady 75/442/EWG z dnia 15 lipca 1975 r. w sprawie odpadów (Dz.Urz. WE L 194 z 25.07.1975 r., str. 39, L 78 z 26.03.1991, str. 32 i L 377 z 23.12.1991 r., str. 48) oraz zasad zawartych w dyrektywie Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów (Dz.Urz. WE L 182 z 16.07.199, str. 1) i dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/76/WE z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (Dz.Urz. WE L 332 z 28.12.2000, str. 9), które zostały transponowane ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz.U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.).

W związku z tym, nie jest możliwe wyłączenie odpadów w postaci produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, z przepisów ustawy o odpadach. Wyklucza to również możliwość wprowadzania jakichkolwiek zmian do projektu ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz zmianie niektórych innych ustaw.

Kwestie transgranicznego przemieszczania odpadów pochodzenia zwierzęcego są objęte zakresem obowiązywania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1774/2002/We z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, jak również rozporządzenia Rady 259/93/EWG z dnia 1 lutego 1993 r. w sprawie nadzoru i kontroli przesyłania odpadów w obrębie, do Wspólnoty Europejskiej oraz poza jej obszar (Dz.Urz. WE L 30 z 06.02.1993, str. 1, L 288 z 09.11.1994, str. 36, L 304 z 27.11.1996, str. 15, L 22 z 24.1.1997, str. 14, L 165 z 10.6.1998, str. 20, L 298 z 7.11.1998, str. 19, L 316 z 10.12.1999 , str. 45 oraz L 349 z 31.12.2001 r., str. 1).

Ponieważ żadne z powyższych rozporządzeń na dzień dzisiejszy nie wyłącza spod swoich przepisów zagadnień regulowanych drugim rozporządzeniem, to stosuje się je równolegle co oznacza, że podmiot dokonujący wwozu odpadów pochodzenia zwierzęcego musi posiadać zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 1774/2002/WE - świadectwo weterynaryjne oraz zgodnie z rozporządzeniem Rady 259/93/EWG - zezwolenie od właściwych organów.

W obszarze prawodawstwa krajowego obowiązuje również ustawa z dni 31 lipca 2004 r. o międzynarodowym obrocie odpadami (Dz.U. Nr 191, poz. 1956), która określa ramy instytucjonalne i organizacyjne wykonywania zadań wynikających z rozporządzenia Rady 259/93/EWG. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o międzynarodowym obrocie odpadami zezwolenie na przywóz odpadów z zagranicy na terytorium RP wydaje Główny Inspektor Ochrony Środowiska.

Jednocześnie należy zauważyć, Komisja Europejska przygotowała projekt rozporządzenia Parlamentu i Rady w sprawie transgranicznego przemieszczania odpadów, który został przedłożony Radzie Unii Europejskiej w dniu 1 lipca 2003 r. (proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on shipments of waste (11145/03 ENV 381 MI 164 RELEX 271 CODEC 945 [COM(2003) 379 final])). Celem tego projektu rozporządzenia jest rozwiązanie problemów napotykanych przy wdrażaniu i egzekwowaniu rozporządzenia Rady 259/93/EWG od 1993 roku, czyli między innymi stosowania do odpadów pochodzenia zwierzęcego dwóch różnych aktów prawa wspólnotowego, określających dwa różne systemy kontrolne, co utrudnia jednoznaczne określenie, które artykuły rozporządzenia należałoby stosować. W projekcie rozporządzenia zaproponowano wyłączenie z zakresu stosowania rozporządzenia wysyłek odpadów pochodzenia zwierzęcego, gdyż są one objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1774/2002/WE z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

Polska popiera działania mające na celu uproszczenie procedur w zakresie międzynarodowego obrotu odpadami. Należy podkreślić jednak, że na obecnym etapie Polska jest obowiązana stosować ww. rozporządzenia w ich obecnym kształcie. Nie można zatem zgodzić się ze stwierdzeniem, że Ministerstwo Środowiska zabiega o wprowadzenie dodatkowych barier w obrocie produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego wbrew rozporządzeniu unijnemu.

Z wyrazami szacunku

Tomasz Podgajniak


Oświadczenie