Oświadczenie


Dyrektor Generalny Poczty Polskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 78. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 83):

Warszawa, dnia 14 kwietnia 2005 r.

Szanowny Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na oświadczenie z dnia 17 marca 2005 roku, złożone podczas 78 posiedzenia Senatu RP przez Senatora Henryka Stokłosę, dotyczące zmian w strukturach terytorialnych Rejonowego Urzędu w Pile, uprzejmie informuję:

Wejście naszego kraju do struktur europejskich zapoczątkowało kolejny etap liberalizacji rynku pocztowego, którego całkowite uwolnienie nastąpi w Polsce w 2009 roku.

W wyniku negocjacji Poczta Polska uzyskała okres przejściowy, który pozwala na przeprowadzenie niezbędnej restrukturyzacji i modernizacji firmy. Priorytetem podejmowanych działań w przedsiębiorstwie jest doprowadzenie do tego, że Poczta Polska stanie się podmiotem mogącym skutecznie konkurować zarówno z krajowymi firmami, jak i zachodnimi pocztami. Obecnie na Polskim rynku usług pocztowych działa już ponad 90 podmiotów. Coraz silniejsza konkurencja jest także na rynku tzw. płatności masowych, które są jednym z najważniejszych przychodów Poczty Polskiej.

Reorganizacja Poczty Polskiej opiera się na założeniu wydzielenia poszczególnych rodzajów działalności, i tym samym zapewnienie skutecznego konkurowania na poszczególnych rynkach. Strategia Rozwoju Poczty zakłada wykorzystanie całego potencjału kadrowego Przedsiębiorstwa.

Celem przygotowanych zmian nie jest więc restrukturyzacja przedsiębiorstwa przez redukcję etatów. Ewentualna redukcja zatrudnienia może wynikać w przyszłości z pozycji rynkowej Poczty Polskiej (popytu na usługi) oraz skutków utechnicznienia procesów technologicznych.

Z dniem 30 marca 2005 roku, zgodnie z realizowaną strategią rozwoju utworzone zostały trzy nowe jednostki organizacyjne o charakterze biznesowym: Centrum Usług Pocztowych, Centrum Usług Transportowych oraz Centrum Usług Koncesjonowanych.

Centrum Usług Pocztowych to jednostka organizacyjna o ogólnopolskim zasięgu działania, która wraz z podległymi jednostkami organizacyjnymi stanowi całość organizacyjną. Do zakresu działania i podstawowych zadań Centrum Usług Pocztowych należy: świadczenie powszechnych usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, wykonywanie innych usług związanych z wykorzystaniem służby pocztowej, zapewnienie ciągłości świadczenia powszechnych usług pocztowych na obszarze całego kraju oraz zapewnienie bezpieczeństwa obrotu pocztowego w celu bieżącego i nieprzerwanego zaspokajania potrzeb ludności, organów państwowych samorządu terytorialnego oraz gospodarki narodowej.

Centrum Usług Transportowych to również jednostka o ogólnopolskim zasięgu. Do zakresu podstawowych zadań CUT należy: świadczenie usług transportowych w zakresie usług pocztowych, w tym powszechnych usług pocztowych na rzecz jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej, wykonywanie innych usług, w tym produkcyjnych i ogólnotechnicznych, zapewnienie ciągłości świadczenia usług transportowych na rzecz jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej na obszarze całego kraju.

Centrum Usług Koncesjonowanych to również jednostka organizacyjna o ogólnopolskim zasięgu. Do podstawowych działań tej jednostki należy: wykonywanie działalności w zakresie ochrony fizycznej i zabezpieczenia technicznego na rzecz jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej, wykonywanie działalności w zakresie logistyki na rzecz jednostek organizacyjnych Poczty Polskiej, prowadzenie działalności gospodarczej na podstawie posiadanej przez Pocztę Polską koncesji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Utworzenie nowych jednostek biznesowych nie powoduje likwidacji dotychczasowej struktury organizacyjnej opartej o dyrekcje okręgów poczty i rejonowe urzędy poczty.

Docelowo nowa struktura organizacyjna firmy będzie składać się z jednostek usługowych działających na rynkach: usług pocztowych finansowych, logistycznych, ekspresowych, nowych technologii oraz sieci i dwóch pionów wsparcia: infrastruktury i finansowo-księgowego. Takie rozwiązanie pozwoli firmie skoncentrować się na podstawowych obszarach usług i produktów: pocztowych (listy, druki adresowe i bezadresowe, poczta hybrydowa, terminale sortujące listowe i służby doręczeń), ekspresowych i logistycznych (Pocztex, paczki, usługi logistyczne); finansowych (usługi bankowe, przekazy pieniężne, usługi ubezpieczeniowe) oraz handlowych i nowych technologii. Sieć, która zostanie zbudowana w oparciu o dotychczasową strukturę obecnie funkcjonujących Dyrekcji Okręgu Poczty, Rejonowych Urzędów Poczty i Urzędów Poczty stanie się kanałem sprzedaży dla wcześniej wymienionych jednostek biznesowych.

W strukturze organizacyjnej Centrum Usług Pocztowych działają: Centrala, oddziały Regionalne (OR CUP), Oddziały Rejonowe (OBJ CUP) i punkty Pocztowe (PP CUP).

Siedziby oraz obszary działania oddziałów regionalnych określono w regulaminie organizacyjnym Centrum Usług Pocztowych. Siedziby oraz obszary działania oddziałów rejonowych określają regulaminy organizacyjne oddziałów regionalnych.

Siedziby oraz obszary działania oddziałów regionalnych określono w regulaminie organizacyjnym Centrum Usług Pocztowych. Siedziby oraz obszary działania oddziałów rejonowych określają regulaminy organizacyjne oddziałów regionalnych.

Zgodnie z przyjętym harmonogramem działań Dyrektor Centrum Usług Pocztowych, do dnia 15 kwietnia 2005 roku, zorganizował wewnętrzną strukturę Oddziału Regionalnego Centrum Usług Pocztowych w Poznaniu z siedzibą w Poznaniu, którego obszar działania obejmuje tereny województw: całego województwa lubuskiego oraz całego województwa wielkopolskiego.

W jego kompetencji jest też określenie planu zatrudnienia i etatyzacji na poszczególnych szczeblach zarządzania Centrum Usług Pocztowych. Pragnę zapewnić, iż w toku tych prac należcie wzięte będą pod uwagę podane aspekty dotyczące Rejonowego Urzędu w Pile.

Podkreślam, iż informacje o projektowanych zmianach oraz podejmowanych decyzjach są na bieżąco przekazywane organizacjom związkowym a także są upubliczniane wśród załogi.

Nadmieniam również, iż w ostatnich latach większość pocztowych operatorów narodowych w krajach Unii Europejskiej przechodziło podobne procesy przekształceń, dostosowując przedsiębiorstwa do efektywnego działania na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Najwięksi z nich, u których proces restrukturyzacji zakończył się sukcesem, to Deutsche Post (poczta niemiecka) oraz TPG (poczta holenderska).

Jednocześnie nadmieniam, iż opisany wyżej proces restrukturyzacyjny Poczty Polskiej jest procesem długofalowym, wymagającym dłuższego horyzontu czasowego. Bez względu jednak na zakres i czas trwania tych działań, wysoki poziom obsługi klientów pozostanie sprawą priorytetową.

Z poważaniem

DYREKTOR GENERALNY

POCZTY POLSKIEJ

Tadeusz Bartkowiak


Oświadczenie