Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 78. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 83), przekazał Członek Zarządu PKP Przewozy Regionalne spółka z o.o.:
Warszawa, dnia 12.04.2005 r.
Pani
Jolanta Danielak
Wicemarszałek Senatu
Senat Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 4-8
00-902 Warszawa
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na pismo nr BPS/DSK-043-141/05 dotyczące oświadczenia Pana Senatora Henryka Stokłosy w sprawie przywrócenia kursowania pociągów regionalnych nr 58425 relacji Bydgoszcz Gł. - Piła Gł. i nr 85434 relacji Piła Gł. - Bydgoszcz Gł., przedkładam następujące informacje.
Zgodnie z art. 40 Ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku służby publicznej należy do zadań własnych samorządu województwa. Zadanie to finansowane jest z dochodów własnych samorządu województwa.
Finansowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązków służby publicznej zostało uregulowane postanowieniami Ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. (art. 70) o jednostkach samorządu terytorialnego.
Kryteria ustalania zapotrzebowania na przewozy oraz tryb wyboru przewoźnika do wykonywania tych przewozów określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dna 21 kwietnia 2004 r. w sprawie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.
W świetle powyższych aktów prawnych Samorządy określiły zakres oferty przewozowej i uzgodniły projekty rozkładu jazdy pociągów regionalnych na lata 2004/2005 dla obszaru województw. Samorządy poprzez decyzje budżetowe zadecydowały o wielkości środków finansowych jakie przeznaczyły na dofinansowanie uruchamianych pociągów regionalnych. Określając wielkość środków na dofinansowanie przewozów o charakterze obowiązku służby publicznej Samorządy zadecydowały o liczbie i relacjach uruchamianych pociągów.
Z uwagi na to, iż Spółka "PKP Przewozy Regionalne" wykonuje regionalne kolejowe przewozy pasażerskie na podstawie zawartych z Samorządami Umów cywilnoprawnych, wszelkie zmiany dotyczące potrzeb przewozowych mogą być realizowane po uzyskaniu zlecenia od organizatora przewozów, który zadecyduje o wprowadzeniu korekty do obowiązującego rozkładu jazdy pociągów oraz złoży deklarację pokrycia ewentualnej straty z tego tytułu.
Uprzejmie informuję, że po zweryfikowaniu oferty przewozowej obowiązującej od dnia 12.12.2004 r. na terenie województwa wielkopolskiego, Samorząd Województwa Wielkopolskiego, jako organizator przewozów, zadecydował o wprowadzeniu szeregu zmian w kursowaniu pociągów.
Wśród tych zmian znalazły się m.in. pociągi nr 58425 relacji Bydgoszcz Gł. - Piła Gł. (odwołany na odcinku Wyrzysk Osiek - Piła Gł.) i nr 85434 relacji Piła Gł.- Bydgoszcz Gł. (odwołany w pełnej relacji), których stopień pokrycia kosztów do uzyskiwanych przychodów wynosił odpowiednio: pociąg nr 28425 - 20,98%, a pociąg nr 88434 - 17,55%.
Powyższe zmiany wprowadzono w ramach I korekty rocznej rozkładu jazdy pociągów 2004/2005, tj. od dnia 07.02.2005 r.
"PKP Przewozy Regionalne" spółka z o.o. gotowa jest realizować ofertę przewozową na odcinku Piła - Bydgoszcz. Warunkiem wykonywania przewozów jest uzyskanie od organizatora przewozów rekompensaty straty finansowej wynikającej z uruchomienia pociągów. Uruchomienie pociągu w ww relacji może nastąpić w uzgodnionym terminie po podpisaniu umowy pomiędzy samorządem a przewoźnikiem.
Z wyrazami szacunku
CZŁONEK ZARZĄDU
DYREKTOR HANDLOWY
Grzegorz Uklejewski