Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52), przekazał Sekretarz Stanu, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów :

Warszawa, 12 stycznia 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora Henryka Stokłosy z dnia 10 grudnia 2003 roku dotyczące zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września 1997 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa oraz możliwości wsparcia przez rząd programu turystycznego zagospodarowania Noteci uprzejmie informuję co następuje.

Rada Ministrów nie planuje zmiany przedmiotowego rozporządzenia w zakresie proponowanym przez Pana Senatora z uwagi na fakt, iż propozycja ta wykracza poza upoważnienie zawarte w art. 53 ust. 1 ustawy z dna 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2001 Nr 81 poz. 889 z późn. zm.). Przytoczony przepis odnosi się do potrzeby posiadania odpowiednich kwalifikacji przy uprawianiu żeglarstwa (podobnie jak przy uprawianiu alpinizmu, sportów motorowych, sportów lotniczych itp.).

Rada Ministrów, na podstawie delegacji ustawowej z art. 53 ust. 2 ustawy o kulturze fizycznej w przedmiotowym rozporządzeniu określa szczegółowe wymogi kwalifikacyjne i sposób ich uzyskiwania, wynikające z nich uprawnienia, zasady nadawania, zawieszania i cofania tych uprawnień, wzory dokumentów stwierdzających te kwalifikacje i uprawnienia oraz zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy uprawianiu żeglarstwa na jachtach żaglowych i motorowych.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 rozporządzenia, posiadanie wymaganych kwalifikacji do uprawiania żeglarstwa stwierdza się nadaniem stosownego patentu żeglarskiego przez Polski Związek Żeglarski lub patentu motorowodnego przez Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. Odstępstwa od wymogu posiadania patentu motorowodnego przewiduje § 4 ust. 3 rozporządzenia stanowiąc m.in., iż osoby nie posiadające patentu motorowodnego mogą prowadzić jachty motorowodne po wodach śródlądowych z silnikiem o mocy nie przekraczającej 5 kW (6,67KM).

Odnośnie programu turystycznego zagospodarowania Noteci informuję, iż Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, które zgodnie z ustawą o działach administracji publicznej jest właściwym w tym zakresie nie posiada specjalnych środków przeznaczonych na inwestycje w turystyce. Niemniej jednak istnieją możliwości wsparcia inwestycji w tym sektorze wynikające z ustawy z dnia 20 marca 2002 r. o finansowym wspieraniu inwestycji (Dz.U. Nr 41, poz. 363), ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 roku o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji (Dz.U. Nr 159, poz. 1537) i ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz.U. Nr 48, poz. 550 z późn. zm.).

Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku zaistnieje także możliwość wsparcia sektora turystycznego ze środków funduszy strukturalnych (w szczególności w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego).

Ustawa o finansowym wspieraniu inwestycji określa zasady i formy udzielania wsparcia finansowego przedsiębiorcom dokonującym nowych inwestycji lub tworzącym nowe miejsca pracy związane z tymi inwestycjami. Za nowe inwestycje i miejsca pracy uważane są w/w w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz.U. nr 141, poz. 1177 i z 2003 roku (Dz.U. nr 159, poz. 1537).

Udzielającym wsparcia jest Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, a wielkość środków budżetowych przeznaczonych na wsparcie finansowe jest corocznie określana w ustawie budżetowej. Z pomocy mogą skorzystać głównie duże firmy (wynika to z wymogów stawianych chętnym do otrzymania wsparcia). Wsparcie będzie udzielane w formie dotacji celowych określonych w oparciu o ustawę z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 155, poz. 1014 ze zm.). Wsparcia można udzielić przedsiębiorcy, jeżeli wartość nowej inwestycji jest nie mniejsza niż 10 mln euro albo nie mniejsza niż 500 tys. euro, gdy dotyczy rozbudowy lub modernizacji istniejącego przedsiębiorstwa i wiąże się z utrzymaniem minimum 100 miejsc pracy (50 w przypadku inwestycji w jednym z obszarów wsparcia) przez nie mniej niż 5 lat. O wsparcie mogą również ubiegać się przedsiębiorcy, którzy w wyniku nowej inwestycji utworzą co najmniej 20 nowych miejsc pracy na nie mniej niż 5 lat lub wprowadzą innowację technologiczną, a także gdy nowa inwestycja wpływa na poprawę stanu środowiska. Wsparcie może być udzielone przedsiębiorcy dokonującemu inwestycji albo gminie. Gmina otrzymuje wparcie na tworzenie i modernizację infrastruktury technicznej bezpośrednio związanej ze wspieraną inwestycją określonego przedsiębiorcy. Wielkość tego wsparcia jest wliczana do ogólnej kwoty pomocy publicznej otrzymanej przez przedsiębiorcę. Podstawą udzielenia wsparcia finansowego jest umowa zawarta przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z przedsiębiorcą. W bieżącym roku wnioski o wsparcie nowej inwestycji można składać do Ministra GPiPS w terminie od 1 lutego do końca lutego oraz w terminie od 1 października do 31 października. O szczegółowym trybie i terminach składania wniosków oraz trybie i terminach udzielania i odmowy udzielania wsparcia finansowego nowej inwestycji informują rozporządzenia Ministra GPiPS z dnia 12 września 2003 roku, prezentowane na stronach internetowych Ministerstwa.

Drugą możliwość wspierania inwestycji stwarza ustawa o zasadach wspierania rozwoju regionalnego, która określa warunki i formy wspierania rozwoju regionalnego oraz współdziałanie w tym zakresie Rady Ministrów a także organów administracji rządowej z samorządem terytorialnym. Wsparcie finansowe rozwoju regionalnego ze środków budżetu państwa może być przeznaczone na zadania ujęte w kontraktach wojewódzkich. Kontrakt wojewódzki określa tryb i warunki realizacji zadań wynikających z programów wojewódzkich, które uzyskały wsparcie rządu i zadań należących do spraw nadzorowanych przez ministrów właściwych, które wspierane są przez jednostki samorządu terytorialnego i inne uprawnione podmioty. Jednostka samorządu terytorialnego ubiegająca się o umieszczenie zadania w kontrakcie zobowiązana jest to złożenia stosownego wniosku do samorządu województwa. Dofinansowanie dla jednostek samorządu terytorialnego wykonującego zadania uwzględnione w kontrakcie, udzielane jest ze środków budżetu państwa na warunkach określonych w ustawie o finansach publicznych.

Ponadto informuję, iż opracowane przez Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zasady uzyskania dotacji budżetowej na 2004 rok realizowanych przez jednostki spoza sektora finansów publicznych (organizacje pozarządowe) przedstawiają założenia priorytetowe zadań, które mogą uzyskać dofinansowanie, przy zaangażowaniu własnego wkładu finansowego w wysokości od 30 do 50% kosztów zadania (termin składania wniosków do 23 stycznia 2004 roku).

W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego istnieje możliwość wsparcia przedsięwzięć turystycznych w ramach następujących działań:

Działanie 1.4. "Rozwój turystyki i kultury" (w aspekcie ekonomicznym.

Działanie 3.1. "Rozwój obszarów wiejskich i miast do 20 tys. mieszkańców".

Działanie 3.2. "Obszary podlegające restrukturyzacji".

Działanie 3.3. "Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych, poprzemysłowych i powojskowych".

Działanie 3.4. "Mikroprzedsiębiorstwa"

W przypadku pierwszych czterech działań wsparcie otrzyma sektor publiczny a z działania 3.4. sektor prywatny.

Projektami przewidzianymi do realizacji w ramach działania 1.4. mogą być m.in.:

• projekty polegające na opracowaniu i wdrażaniu programów rozwoju i promocji produktów turystycznych,

• rozwój i modernizacja infrastruktury sprzyjającej rozwojowi aktywnych form turystyki,

• rozwój i modernizacja infrastruktury noclegowej, gastronomicznej i innej infrastruktury turystycznej,

• rozwój i modernizacja infrastruktury informacyjnej i recepcyjnej,

• systemy informacji turystycznej,

• organizacja wydarzeń przyciągających turystów,

• opracowanie niezbędnej dla procesu inwestycyjnego dokumentacji technicznej,

• adaptacja zabytków na potrzeby promocji regionu i aktywizacji społeczeństwa.

W ramach działania 3.1. i 3.2. przewidziane są do realizacji projekty dotyczące m.in. infrastruktury sprzyjającej rozwojowi aktywnych form wypoczynku, infrastruktury noclegowej, gastronomicznej, informacyjno-recepcyjnej i innej turystycznej, promocji i systemów informacji turystycznej.

W ramach działania 3.3. przewidziane są do realizacji projekty polegające na rewitalizacji zdegradowanych miast i dzielnic miast, terenów poprzemysłowych i powojskowych, inspirujące rozwój nowych funkcji tych terenów (w tym funkcji turystycznych).

W ramach działania 3.4. przewidziane jest wsparcie inwestycyjne i doradcze dla mikroprzedsiębiorstw (w tym dla mikroprzedsiębiorstw działających w sektorze turystyki). Wsparciem objęte zostaną mikroprzedsiębiorstwa działające na rynku nie dłużej niż 3 lata i zatrudniające do 9 osób.

Przedsiębiorstwa z sektora turystyki, mogą ubiegać się o wsparcie w ramach SPO-Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, pod warunkiem, że projekty przez nie złożone spełnią kryteria wyboru projektów i otrzymają wystarczającą liczbę punktów, aby w konkurencji z innymi uzyskać wysoką pozycję na liście rankingowej, przygotowanej przez Grupę Roboczą. Ostateczną decyzję o wyborze projektów do współfinansowania w ramach SPO-WKP podejmuje Komitet Sterujący.

Sektor turystyki, może być wspierany również w ramach SPO-Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich, w ramach działania 4.2.2. "Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów" oraz działania "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego". W ramach niniejszych działań wspierane będą inwestycje realizowane w związku z uruchomieniem lub rozwojem działalności dodatkowej m.in. w zakresie agroturystyki, usług związanych z agroturystyką i wypoczynkiem a także projekty przyczyniające się do rozwoju publicznej infrastruktury związanej z rozwojem funkcji turystycznych wsi oraz działania związane z promocją regionu.

Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej zaplanowało w tym roku opracowanie i wydanie praktycznego podręcznika "Wsparcie przedsięwzięć turystycznych z funduszy strukturalnych w świetle Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006.". Podręcznik, który może być użytecznym narzędziem przy realizacji projektu, zostanie wysłany do Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Nadnoteckich w końcu stycznia br.

Z poważaniem

Marek Wagner


Oświadczenie