Oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 38. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):

Warszawa, 2003-05-09

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

w związku z oświadczeniem złożonym 16 kwietnia 2003 r., przez Pana Senatora Henryka Stokłosę na 38 posiedzeniu Senatu RP, uprzejmie informuję, że projektując zmiany w ustawie o systemie oświaty przyjęto założenie, że skuteczne wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci wymaga przede wszystkim, obok upowszechnienia wychowania przedszkolnego, objęcia obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym dzieci sześcioletnich.

Projekt zmian ustawy o systemie oświaty wprowadza, w miejsce prawa dziecka sześcioletniego do przygotowania przedszkolnego, obowiązek odbycia tego przygotowania w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej.

Analizując dane statystyczne dotyczące stopnia upowszechnienia wychowania przedszkolnego dla dzieci sześcioletnich stwierdzam, że w roku szkolnym 2002/2003 z ogólnej liczby 422 733 dzieci sześcioletnich do placówek przedszkolnych uczęszczało 412 925 (97,93% ogółu populacji). (na podstawie danych GUS).

Organizowanie i prowadzenie placówek przedszkolnych tzn. przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych jest obecnie i pozostanie nadal zadaniem gmin.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw skierowany został do uzgodnień zewnętrznych 27 września 2002 r., w tym również do Sekretariatu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Odnośnie kwestii dotyczących finansowania oświaty poruszonych w oświadczeniu złożonym przez Pana Senatora Henryka Stokłosę przekazuję następujące wyjaśnienia:

Minimalny poziom łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, zwanej dalej subwencją oświatową, określa ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2003 (Dz.U. Nr 150, poz. 983 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 34 ust. 1 tej ustawy globalna kwota przeznaczona na subwencję oświatową dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustalona jest w łącznej kwocie nie mniejszej niż 12,8% planowanych dochodów budżetu państwa. W ustawie budżetowej na rok 2003 z dnia 18 grudnia 2002 r. (Dz.U. nr 235, poz. 1981) kwota subwencji oświatowej określona została w wysokości 24.321.215 tys. zł, co stanowi 15,62% planowanych dochodów budżetu państwa. Z powyższej kwoty wyodrębniona została - zgodnie z art. 34 ust. 2 cytowanej wyżej ustawy - 1% rezerwa ustawowa w wysokości 243.212.150 zł, powiększona o kwotę 3.286 zł wynikającą z zaokrągleń. Pozostałą kwotę (według zapisu w art. 35 ww. ustawy) rozdziela się między gminy, powiaty i województwa samorządowe zgodnie z zasadami ustalonymi w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania - z uwzględnieniem typów i rodzajów szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, stopni awansu zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów w tych szkołach.

Zakres zadań edukacyjnych realizowany przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego, stanowiący podstawę do naliczenia kwot subwencji oświatowej, ustalany jest według danych zawartych w sprawozdaniach statystycznych GUS na dany rok szkolny rozpoczynający się w poprzednim roku kalendarzowym.

Ostateczne kwoty części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2003 dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego naliczone zostały na podstawie:

  1. globalnej kwoty subwencji oświatowej określonej w ustawie budżetowej na rok 2003 z dnia 18 grudnia 2002 r. (Dz.U. Nr 235, poz. 1981),
  2. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2003 (Dz.U. Nr 234, poz. 1966),
  3. danych statystycznych GUS na rok szkolny 2002/2003, zweryfikowanych i potwierdzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Uprzejmie informuję, że projekt rozporządzenia był konsultowany zarówno ze Stroną Rządową, jak i Samorządową Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego począwszy od października 2002 r. Ostatecznie na posiedzeniu w dniu 11 grudnia 2002 r. uzyskał akceptację Strony Samorządowej tego Zespołu.

Należy zaznaczyć, iż formuła podziału algorytmicznego dotyczy kształtowania subwencji oświatowej odnoszonej do szczebla danej jednostki samorządu terytorialnego, a nie poszczególnych szkół i placówek oświatowych prowadzonych (dotowanych) przez określone gminy, powiaty i województwa samorządowe. Sposób rozdysponowania subwencji oświatowej wraz z zaangażowaniem środków z dochodów własnych, należy do samodzielnych kompetencji i decyzji danego samorządu.

Ponadto chciałabym poinformować, że powyższe rozporządzenie przedstawia jedynie metodę podziału środków subwencyjnych pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego. Niezależnie od tego, część oświatowa subwencji ogólnej stanowi jedynie kwotę, a sposób jej wydatkowania - z uwzględnieniem obowiązujących przepisów - należy do samodzielnych decyzji samorządu.

Uprzejmie informuję, że w latach 2000-2003 globalna kwota subwencji oświatowej ulegała zwiększeniu przy jednoczesnym spadku liczby uczniów, co przedstawia tabela 1.

Tabela 1.

 

Subwencja oświatowa (w tys. zł)

Liczba uczniów

2000 r.

19.367.363

7.476.955

2001r.

22.117.633

7.357.250

2002 r.

22.318.178

7.249.695

2003 r.

24.321.215

7.083.242

Kwota subwencji oświatowej w roku 2003 w porównaniu z rokiem 2002 wzrosła o 8,97%, a liczba uczniów obniżyła się o 2,3%. Natomiast w latach 2000-2003 kwota subwencji oświatowej wzrosła o 25,58%, a liczba uczniów obniżyła się o 5,26%. Oznacza to, że w analizowanym okresie nastąpił wzrost kwoty subwencji oświatowej w przeliczeniu na 1 ucznia o 32,56%.

Ponadto pragnę poinformować, że zgodnie z przepisami zawartymi w art. 5 ust. 5 oraz w art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 - z późn. zm.) zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym realizacja prawa dzieci 6-letnich do rocznego przygotowania przedszkolnego, należy od 1992 r. do zadań własnych gmin. Od tego czasu gminy mają obowiązek zapewnienia dzieciom 6-letnim prawa do rocznego przygotowania przedszkolnego.

Rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty zakładał wprowadzenie od 1 września 2003 r. programu obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci 6-letnich. Jednak w wyniku prac Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Sejmowej Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej termin wdrożenia nowych uregulowań w omawianym zakresie przesunięty został na 1 września 2004 r. Natomiast nowym zadaniem dla samorządów gminnych stanie się, ewentualnie, obowiązek dowożenia dzieci 6-letnich do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych. Ww. Sejmowe Komisje zobowiązały resort edukacji i sportu do przygotowania kalkulacji skutków finansowych wraz ze wskazaniem źródeł finansowania zadań w tym zakresie. Dane te niezbędne będą do prac nad ustawą budżetową na rok 2004. Należy podkreślić, że kwestia finansowania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci 6-letnich wymaga również odpowiednich zmian w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Przedstawiając powyższe pragnę podkreślić, że w istniejących uwarunkowaniach ekonomicznych związanych z finansowaniem zadań oświatowych z budżetu państwa, ważne znaczenie ma 1% rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej. Pozwala ona na korektę subwencji tym jednostkom samorządu terytorialnego, które na postawie obiektywnie uzasadnionych przesłanek będą wymagały wsparcia w dostosowaniu do nowych uwarunkowań w zakresie finansowania zadań oświatowych. Podział środków finansowych z tej rezerwy dokonywany jest w oparciu o kryteria przyjęte przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Z wyrazami szacunku

Krystyna Łybacka


Oświadczenie