Oświadczenie


Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27), przekazał Minister Infrastruktury:

Warszawa 2002.12.23

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku!

Odpowiadając na pytania zawarte w oświadczeniu Senatora Henryka Stokłosy, przesłanym przy piśmie Nr LP/043/399/02/V z dn. 03.12.2002 r. w sprawie problemów drogownictwa samorządowego uprzejmie wyjaśniam:

  1. Zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 150, poz. 983 z późniejszymi zmianami), samorządy szczebla powiatowego, wojewódzkiego i miasta na prawach powiatu otrzymują na zarządzane przez nie drogi, środki w postaci części drogowej subwencji ogólnej, stanowiącej odpis od podatku akcyzowego od paliw silnikowych (wynoszący obecnie 30%). Z odpisu tego 40% przeznaczone jest na drogi krajowe zarządzane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, natomiast pozostałe 60% przeznaczone jest na drogi samorządowe (z wyłączeniem dróg gminnych). Szczegółowe zasady ustalania wysokości tej subwencji określają art. 36 i 37 powołanej ustawy oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad ustalania i trybu przekazywania części drogowej subwencji ogólnej dla powiatów, miast na prawach powiatu i województw (Dz. U. z 1998 r. Nr 157, poz. 1033 z późniejszymi zmianami). Naliczanie kwot subwencji odbywa się w oparciu o nadesłane przez samorządy dane w zakresie długości i gęstości sieci dróg, drogowej infrastruktury technicznej, natężenia ruchu, wypadkowości oraz równoważenia rozwoju infrastruktury drogowej, w tym przygranicznej.
  2. Ponadto informuję, że na mocy art. 36 ust. 2 powyższej ustawy o dochodach, w budżecie państwa jest tworzona rezerwa przeznaczona na dofinansowanie zadań na drogach samorządowych (z wyłączeniem dróg gminnych), tj. 10% rezerwa części drogowej subwencji ogólnej, przeznaczona wyłącznie na inwestycje drogowe rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 1999 r.

    Zgodnie z zapisem art. 36 ust. 3 powołanej ustawy, rezerwą tą dysponuje minister właściwy ds. finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego ds. transportu oraz reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.

    Równocześnie informuję, że o możliwościach ubiegania się o dofinansowanie inwestycji drogowych z omawianej rezerwy w 2003 r. zostali szczegółowo poinformowani właściwi zarządcy dróg pismem Nr TP-3a/074-0331/266/D249094 z dnia 26 listopada 2002 r. Stosowne wnioski, złożone przez ustawowego zarządcę drogi, będą rozpatrywane w trybie przyjętym przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

    Gmina otrzymuje także z budżetu państwa subwencję ogólną składającą się m.in. z części rekompensującej dochody utracone w związku z częściową likwidacją podatku od środków transportowych, w wysokości nie mniejszej niż 10,5% planowanych w ustawie budżetowej wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych (art. 24 i 25 powołanej ustawy o dochodach).

    Z powyższego wynika, że system finansowania drogownictwa samorządowego nie jest jednakowy dla wszystkich kategorii dróg, a resort infrastruktury nie dysponuje środkami na drogi samorządowe.

  3. Resort infrastruktury nie przewiduje w najbliższym czasie przeprowadzenia systemowej weryfikacji kategoryzacji dróg. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 Nr 71, poz. 838 z późniejszymi zmianami), określa dla każdej kategorii dróg tryb postępowania przy zmianie kategorii oraz organ właściwy do przeprowadzenia procedur prawnych:

W oparciu o powyższe przepisy ustawy o drogach publicznych samorządy mogą dokonywać weryfikacji zarządzanej przez siebie sieci drogowej.

  1. Zaakceptowany przez sejmową podkomisję projekt ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych stanowi kompromis między stanowiskiem posłów a koncepcją rządową.

Sieć dróg płatnych mają stanowić wszystkie drogi krajowe liczące łącznie około 18 tys. km, przy czym zgodnie z projektem ustawy, Minister Infrastruktury w drodze rozporządzenia może wyznaczyć drogi, które będą wyłączone z opłat, szczególnie może to dotyczyć dróg dojazdowych do autostrad płatnych.

O ostatecznym kształcie przyjętego rozwiązania w odniesieniu do opłat drogowych zadecyduje Parlament.

Biorąc pod uwagę fakt, że w obecnym kształcie ustawy sieć dróg płatnych będą stanowiły wszystkie drogi krajowe - nie przewiduje się po wprowadzeniu opłat drogowych znacznego zwiększenia obciążenia ruchem dróg gminnych i powiatowych.

Jeśli chodzi o efekty dla systemu finansowania dróg, obecnie biorąc pod uwagę zakres ustawy szacuje się, że wyniosą one od 1,2 mld do 1,5 mld zł.

Z wyrazami szacunku

Minister Infrastruktury
z up. Sekretarz Stanu
Andrzej Piłat


Oświadczenie