Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27), przekazał Minister Infrastruktury:
Warszawa 2002.12.23
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek
Szanowny Panie Marszałku!
Odpowiadając na pytania zawarte w oświadczeniu Senatora Henryka Stokłosy, przesłanym przy piśmie Nr LP/043/399/02/V z dn. 03.12.2002 r. w sprawie problemów drogownictwa samorządowego uprzejmie wyjaśniam:
Ponadto informuję, że na mocy art. 36 ust. 2 powyższej ustawy o dochodach, w budżecie państwa jest tworzona rezerwa przeznaczona na dofinansowanie zadań na drogach samorządowych (z wyłączeniem dróg gminnych), tj. 10% rezerwa części drogowej subwencji ogólnej, przeznaczona wyłącznie na inwestycje drogowe rozpoczęte przed dniem 1 stycznia 1999 r.
Zgodnie z zapisem art. 36 ust. 3 powołanej ustawy, rezerwą tą dysponuje minister właściwy ds. finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego ds. transportu oraz reprezentacji jednostek samorządu terytorialnego.
Równocześnie informuję, że o możliwościach ubiegania się o dofinansowanie inwestycji drogowych z omawianej rezerwy w 2003 r. zostali szczegółowo poinformowani właściwi zarządcy dróg pismem Nr TP-3a/074-0331/266/D249094 z dnia 26 listopada 2002 r. Stosowne wnioski, złożone przez ustawowego zarządcę drogi, będą rozpatrywane w trybie przyjętym przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Gmina otrzymuje także z budżetu państwa subwencję ogólną składającą się m.in. z części rekompensującej dochody utracone w związku z częściową likwidacją podatku od środków transportowych, w wysokości nie mniejszej niż 10,5% planowanych w ustawie budżetowej wpływów z podatku akcyzowego od paliw silnikowych (art. 24 i 25 powołanej ustawy o dochodach).
Z powyższego wynika, że system finansowania drogownictwa samorządowego nie jest jednakowy dla wszystkich kategorii dróg, a resort infrastruktury nie dysponuje środkami na drogi samorządowe.
W oparciu o powyższe przepisy ustawy o drogach publicznych samorządy mogą dokonywać weryfikacji zarządzanej przez siebie sieci drogowej.
Sieć dróg płatnych mają stanowić wszystkie drogi krajowe liczące łącznie około 18 tys. km, przy czym zgodnie z projektem ustawy, Minister Infrastruktury w drodze rozporządzenia może wyznaczyć drogi, które będą wyłączone z opłat, szczególnie może to dotyczyć dróg dojazdowych do autostrad płatnych.
O ostatecznym kształcie przyjętego rozwiązania w odniesieniu do opłat drogowych zadecyduje Parlament.
Biorąc pod uwagę fakt, że w obecnym kształcie ustawy sieć dróg płatnych będą stanowiły wszystkie drogi krajowe - nie przewiduje się po wprowadzeniu opłat drogowych znacznego zwiększenia obciążenia ruchem dróg gminnych i powiatowych.
Jeśli chodzi o efekty dla systemu finansowania dróg, obecnie biorąc pod uwagę zakres ustawy szacuje się, że wyniosą one od 1,2 mld do 1,5 mld zł.
Z wyrazami szacunku
Minister Infrastruktury
z up. Sekretarz Stanu
Andrzej Piłat