Oświadczenie drugie.
Na początku maja bieżącego roku dotarł do mojego biura parlamentarnego w Pile apel rady powiatu w sprawie awarii mostu imienia Bolesława Chrobrego w Pile.
Sprawa ta tylko z pozoru wydaje się błaha. W wyniku awarii bowiem konieczne stało się wyłączenie z ruchu jednego z dwóch mostów, czyli jedynej przeprawy przez rzekę Gwdę, przez którą odbywał się dotąd ciężki ruch tranzytowy. Ponieważ miasto Piła nie posiada jeszcze obwodnicy w ciągu drogi nr
11 relacji Koszalin-Poznań, cały ruch tranzytowy na tej relacji oraz na kierunku Gorzów - granica państwa, Gorzów - Bydgoszcz odbywa się przez ten most. W efekcie awarii, która doprowadziła do zamknięcia w dniu 23 marca 2002 r. jednej nitki mostu, w centrum Piły nastąpiły poważne zakłócenia w ruchu i korki.To zjawisko pogarsza się wraz ze wzmożonym ruchem turystycznym ze Śląska i z południowej Wielkopolski na wybrzeże środkowe. Przez zepsuty most na Gwdzie przebiega bowiem także tranzytowy ruch turystyczny
na tym kierunku.Przeprowadzona analiza możliwości poprowadzenia ruchu tranzytowego innymi szlakami wykazała, iż zwłaszcza w przypadku ruchu ciężarowego jest to niemożliwe.
W tej sytuacji istnieje konieczność wyasygnowania środków finansowych i rozpoczęcia prac remontowych mostu. O pieniądze na ten cel rada powiatu apeluje, za moim pośrednictwem, do wicepremiera i ministra infrastruktury Marka Pola.
W związku z tym zwracam się do pana premiera z prośbą o odpowiedź na pytanie, kiedy i jakie środki zostaną uruchomione, by zlikwidować ten drobny wprawdzie, ale wyjątkowo dokuczliwy problem.
Panie i Panowie Senatorowie! Na tle tego oświadczenia chciałbym podzielić się następującą refleksją.
Jakże słabe są jeszcze polskie samorządy, jak niewielkie są ich możliwości finansowe, skoro w sprawie remontu mostu senator Rzeczypospolitej, przy zaangażowaniu całej Izby, musi o pieniądze dopominać się u wicepremiera rządu.
I oświadczenie trzecie składam do protokołu. Dziękuję.