Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dn. 31.01.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo z dnia 18 grudnia 2001 r., o sygn. LP/043/75/01/V, przekazujące oświadczenie złożone przez Senatora RP Pana Henryka Stokłosę w sprawie sytuacji finansowej Policji, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji funkcjonuje Zespół do Spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi (Miejskimi), powołany zarządzeniem Nr 20 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 lipca 2001 r. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele Ministerstwa SWiA, Komendy Głównej Policji, Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych oraz Związku Miast Polskich. Do zadań Zespołu należy współpraca przy opracowywaniu projektów oraz opiniowanie aktów prawnych związanych z funkcjonowaniem straży gminnych (miejskich), inicjowanie wspólnych działań Policji, straży gminnych (miejskich) oraz samorządów terytorialnych w zakresie prewencji i porządku publicznego oraz inne zadania wynikające z bieżącej współpracy pomiędzy Policją, strażami gminnymi (miejskimi) oraz samorządem terytorialnym.

W ramach prac prowadzonych przez Zespół podjęto działania zmierzające do nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz.U. Nr 123, poz. 779) między innymi w zakresie:

  1. uregulowania stosowania przez strażników środków przymusu bezpośredniego, zwłaszcza paralizatorów,
  2. uregulowania zasad prowadzenia przez straże sprawozdawczości dotyczącej ewidencji straży, stanów etatowych, wyposażenia w środki przymusu bezpośredniego oraz danych dotyczących wyników działań straży, poprzez zawarcie w ustawie delegacji do wydania przez Ministra SWiA rozporządzenia w przedmiotowej sprawie,
  3. uregulowania zasad oceny zdolności fizycznej i psychicznej do służby w strażach gminnych a także trybu orzekania o tej zdolności, poprzez zawarcie w ustawie delegacji do wydania przez Ministra SWiA rozporządzenia w przedmiotowej sprawie,
  4. założeń programowych i metodycznych przeszkolenia podstawowego strażników oraz zasad udziału policjantów w innych szkoleniach dla potrzeb straży, poprzez zawarcie w ustawie delegacji do wydania przez Ministra SWiA rozporządzenia w przedmiotowej sprawie,
  5. uregulowania kwestii dostępu strażników gminnych (miejskich) do baz danych Centralnej Ewidencji Kierowców oraz Centralnej Ewidencji Pojazdów, obecnie zgodnie z art. 100c. ust. 1 oraz 80c. ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.). Możliwość dostępu do powyższych baz danych na poziomie samorządowym posiadają jedynie starostowie.

Jednocześnie w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. - Przepisy wprowadzające Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz.U. Nr 106, poz. 1149) oraz ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz.U. Nr 53, poz. 549 z póź. zm.) zaistniała konieczność dostosowania ustawy o strażach gminnych do zmian wprowadzonych przez powyższe akty prawne.

W związku z powyższym w działaniach Zespołu kwestia nowelizacji ustawy stanowi obecnie sprawę priorytetową, jednakże systematyczne spotkania przedstawicieli Ministerstwa SWiA, Policji i straży gminnych pozwalają na stałą wymianę doświadczeń i problemów wynikających z bieżącej działalności straży gminnych.

Należy podkreślić, iż niezależnie od działań podejmowanych przez Ministerstwo SWiA, art. 9 ustawy o strażach gminnych (Dz.U. z 1997 r. Nr 123, poz. 779) zawiera delegację do wydania przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzenia w sprawie zasad współpracy Policji ze strażami gminnymi oraz zakresu, w jakim Komendant Główny Policji sprawuje fachowy nadzór nad strażami i udziela im pomocy, określając m.in. zasady współpracy Policji ze strażami. § 1 ww. rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 kwietnia 1998 r. (Dz.U. z 1998 r. Nr 49, poz. 309) statuuje obowiązek współpracy Policji ze strażami gminnymi od momentu ich powołania. Zgodnie z § 2 ust. 2 cytowanego rozporządzenia, współpraca Policji i straży polega w szczególności na:

  1. stałej wymianie informacji o zagrożeniach występujących na określonym terenie w zakresie bezpieczeństwa ludzi i mienia, spokoju i porządku publicznego,
  2. zorganizowaniu systemu łączności Policji i straży, uwzględniającego lokalne potrzeby i możliwości oraz zapewniającego utrzymanie stałej łączności pomiędzy jednostkami Policji i straży,
  3. koordynowaniu rozmieszczenia służb policyjnych i straży z uwzględnieniem zagrożeń występujących na danym terenie,
  4. wspólnym prowadzeniu działań porządkowych w celu zapewnienia spokoju i porządku w miejscach zgromadzeń, imprez artystycznych, rozrywkowych i sportowych, a także w innych miejscach publicznych,
  5. organizowaniu wspólnych szkoleń oraz ćwiczeń policjantów i strażników gminnych, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

Kwestie szczegółowego uzgadniania form i sposobów współpracy właściwych terytorialnie jednostek Policji i straży gminnych (miejskich) winny być określone w porozumieniu zawartym pomiędzy jednostkami Policji a wójtem, burmistrzem, prezydentem miasta (§ 3 ust. 1 rozporządzenia), zaś komendanci jednostek organizacyjnych Policji i komendanci straży gminnych (miejskich) realizują współpracę między innymi poprzez wzajemne, bieżące konsultacje w zakresie wykonywanych zadań, organizowanie odpraw w razie konieczności podjęcia wspólnych zadań Policji i straży, wyznaczenie policjantów i strażników do utrzymywania bieżących kontaktów (§ 3 ust. 2 cyt. rozporządzenia). W największej w kraju aglomeracji warszawskiej dysponującej najliczniejszą strażą miejską, utworzony został system łączy bezpośrednich pomiędzy Centralnym Stanowiskiem Operacyjnym SM i Stołecznym Stanowiskiem Kierowania KSP oraz jednostek terenowych między sobą. W innych miastach łączność taka jest utrzymywana za pomocą konwencjonalnych, ogólnodostępnych łączy telefonicznych. Jednym z najczęściej podejmowanych wspólnych przedsięwzięć straży i Policji jest koordynacja służb patrolowych pełnionych przez dzielnicowych i strażników miejskich lub też obejmowanie przez nich stałych, wspólnych rejonów działania.

Strażnicy miejscy aktywnie włączani są do realizacji wybranych programów prewencyjnych w rodzaju "Bezpieczne Miasto", "Bezpieczna droga do szkoły" oraz akcji policyjnych typu "Znicz", "Pieszy", "Droga do szkoły", "Dyskoteka", itp. Stopień zaangażowania straży gminnych (miejskich) w te działania uzależniony jest jednak od liczebności etatowej danego oddziału.

Na koniec 2000 r., na terenie kraju funkcjonowało 427 oddziałów straży miejskich, gminnych oraz miejsko-gminnych zatrudniających łącznie 7.725 osób, w tym 503 pracowników cywilnych. Po odjęciu od ogólnej liczby stanów osobowych dużych oddziałów miejskich, tj.: m.st. Warszawy (1.216 osób), Krakowa (266), Wrocławia (263), Poznania (255), Gdańska (249), Bydgoszczy (234), Łodzi (225) i Częstochowy (101) - zatrudniających ogółem 2.809 osób - okazuje się, że pozostałe oddziały liczą średnio po około 11 pracowników.

Z posiadanych materiałów wynika, że 45,9% oddziałów straży zatrudnia 5 i mniej osób.

Na podstawie zebranych doświadczeń można stwierdzić, że straże gminne (miejskie) znalazły w większości swoje stałe miejsce w systemie ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego. Warto podkreślić, że przedstawiony zarys przedsięwzięć obrazujących dążenie do optymalnego wykorzystania potencjału tkwiącego we współdziałaniu straży gminnych (miejskich) z jednostkami Policji, jak również inne inicjatywy policyjne kierowane na poszukiwanie partnerów w walce o porządek i bezpieczeństwo - mają tym większe szanse powodzenia, im wyższy jest stopień samoorganizacji i dojrzałości obywatelskiej w poszczególnych wspólnotach lokalnych.

Łączę wyrazy szacunku

MINISTER

Spraw Wewnętrznych i Administracji

z up. Zbigniew SOBOTKA

Sekretarz Stanu


Oświadczenie