Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):
Warszawa, 30 stycznia 2002 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na pismo z dnia 28 grudnia 2001 r., sygn. LP/043/69/01/V, przekazujące oświadczenie Senatora RP Pana Henryka Stokłosy, złożone w dniu 13 grudnia 2001 r., podczas 5. posiedzenia Senatu, dotyczące wniosku w sprawie likwidacji delegatur Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.
Funkcjonowanie delegatur urzędów wojewódzkich oparte jest o art. 36 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (j.t.: Dz.U. z 2001 r., Nr 80, poz. 872). Zgodnie z ww. przepisem w celu usprawnienia działania wojewódzkich organów zespolonej administracji rządowej wojewoda może tworzyć delegatury urzędu wojewódzkiego. Należy podkreślić, że ustawodawca wyposażając wojewodę w powyższą kompetencję nie przewidział żadnych ram czasowych jej obowiązywania.
Delegatury urzędów wojewódzkich nie posiadają własnych kompetencji lecz realizują zadania wynikające z kompetencji wojewody. Zadania te określone są w statucie urzędu wojewódzkiego, który nadany jest przez wojewodę w drodze zarządzenia po zatwierdzeniu przez Prezesa Rady Ministrów oraz w regulaminie organizacyjnym urzędu wojewódzkiego, który ustalany jest przez wojewodę w drodze zarządzenia. Nie można zatem mówić o braku wyraźnego podziału kompetencji między urzędami wojewódzkimi i delegaturami, gdyż delegatury stanowią jedynie aparat pomocniczy wojewody zorganizowany poza jego siedzibą, który jak już wyżej wspomniano realizuje zadania wynikające z kompetencji wojewody.
Nie wydaje się również zasadne stwierdzenie dotyczące wpływu delegatur na komplikowanie struktury organizacyjnej zespolonej administracji rządowej w województwie. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że za ich dalszym istnieniem przemawiają poważne argumenty. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć konieczność zapewnienia obywatelom wygodnego dostępu do administracji, a także wykorzystanie wykwalifikowanej kadry urzędniczej i bazy lokalowej w miastach będących siedzibami delegatur.
Bardzo istotne są również skutki dla budżetu państwa jakie przyniosłaby ewentualna likwidacja delegatur. Złożyłyby się na nie koszty odpraw wypłacanych zwalnianym pracownikom, koszty dodatkowej powierzchni biurowej, która powinna zostać zakupiona bądź wynajęta w miastach będących siedzibami wojewodów, a także zwiększone koszty podróży służbowych na terenie województwa. Z informacji przekazanych przez Wojewodę Wielkopolskiego wynika, że w przypadku ewentualnej likwidacji delegatur Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego pojawiłaby się konieczność zapewnienia dodatkowej powierzchni biurowej dla ok. 200 osób.
Nie bez znaczenia są także skutki społeczne ewentualnej likwidacji delegatur, która spowodowałaby pogłębienie stanu nierównowagi na lokalnych rynkach pracy, a także utrudnienia dla obywateli załatwiających swoje sprawy w delegaturach.
Należy podkreślić, że delegatury znajdują się z reguły w miastach, które utraciły status siedzib urzędów wojewódzkich w wyniku reformy administracji publicznej. Ich likwidacja mogłaby zostać odebrana przez społeczności lokalne jako degradacja tych miast, która pociągnęłaby za sobą odpływ części wykwalifikowanych kadr.
Biorąc powyższe pod uwagę, uprzejmie informuję, że - po zapoznaniu się z odpowiedzią Wojewody Wielkopolskiego zawartą w piśmie skierowanym do Senatora RP Pana Henryka Stokłosy w dniu 29 listopada 2001 r. - podzielam jego stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Z wyrazami szacunku
Krzysztof Janik