Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senator Grażyny Staniszewskiej, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Minister Infrastruktury:

Warszawa, dnia 4 marca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie Pani Senator Grażyny Staniszewskiej dotyczące znacznego obniżenia przez Telekomunikację Polską prędkości dostępu do wszystkich baz sieci Pionier, przesłane przy piśmie nr BPS/DSK-043-44/04 z dnia 3 lutego 2004 r., przedstawiam poniższe informacje.

Z wyjaśnień przedstawionych przez Telekomunikację Polską S.A. wynika, że nie łączą jej żadne stosunki prawne z operatorem sieci Pionier. Pionier - Polski Internet Optyczny - Zaawansowane Aplikacje, Usługi i Technologie dla Społeczeństwa Informacyjnego to nazwa Programu rozwoju infrastruktury informatycznej polskiego środowiska naukowo-akademickiego na lata 2001-2005, którego celem, zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie www,

jest rozbudowa infrastruktury informatycznej nauki w Polsce do poziomu umożliwiającego prowadzenie badań w zakresie wyzwań współczesnej nauki, techniki, usług i aplikacji. Do projektu przystąpiły Akademickie Sieci Miejskie (MAN) oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK), które nie utworzyły wspólnego podmiotu prawnego. Podmioty te oprócz statutowej działalności naukowej prowadzą również działalność komercyjną o charakterze operatorskim, polegającą m.in. na świadczeniu usług dostępu do sieci Internet.

W związku z powyższym dalsze wyjaśnienia dotyczą relacji TP S.A. z operatorami sieci akademickich. Z informacji przekazanych przez TP S.A. wynika, że nie obniżyła ona "prędkości dostępu do baz sieci Pionier". Wystąpił jednak przejściowy problem z połączeniami z sieciami akademickimi w Poznaniu, który był spowodowany błędem po stronie operatora sieci POZMAN, a po jego zgłoszeniu natychmiast została przywrócona poprawna jakość tych połączeń. Nie istnieją natomiast żadne uregulowane formalnie zasady współpracy pomiędzy TP S.A. a "siecią Pionier" w zakresie, o którym mowa jest w oświadczeniu Pani Senator.

Telekomunikacja Polska S.A. złożyła przedstawicielom sieci akademickich propozycję zawarcia umowy regulującej zasady współpracy i dostępu do zasobów sieci Internet. Oferta TP S.A. oparta została na założeniu, że dostęp do Internetu dla tych sieci zostanie podzielony na dwa rodzaje dostępu. Pierwszy, typowo komercyjny, odpowiadający prowadzonej przez te sieci komercyjnej działalności operatorskiej i udostępniany na zasadach jakie obowiązują w przypadku innych operatorów, oraz drugi o charakterze naukowo-akademickim, pozwalający zachować przywileje środowiska naukowego i podkreślić jego szczególny charakter, tj. bez dodatkowych opłat dla tych sieci. Oferty do sieci akademickich zostały przesłane przez TP S.A. w sierpniu 2003 r. Na ofertę odpowiedzieli przedstawiciele sieci LONDMAN i POZMAN, podający się za reprezentantów sieci akademickich. W wyniku odbytych spotkań TP S.A. skierowała w listopadzie 2003 r. kolejną wersję oferty opartą na takiej samej zasadzie i przygotowaną z uwzględnieniem założeń przekazanych przez reprezentantów sieci akademickich. Według informacji TP S.A., pomimo kilku kolejnych spotkań, sieci akademickie nie zaakceptowały jej oferty, nie przekazały żadnych konstruktywnych propozycji, jak również nie sprecyzowały dokładnie swojego stanowiska.

Ponadto pragnę poinformować Panią Senator, że zgodnie z art. 78 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 73, poz. 852 z późn. zm.) szczegółowe warunki połączenia sieci telekomunikacyjnych oraz związanej z tym współpracy operatorzy ustalają w umowie o połączeniu sieci. Powyższy przepis zawiera również katalog uregulowań obligatoryjnych i fakultatywnych, jakie powinny lub mogą być uwzględnione w treści umowy. Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty posiada uprawnienia do określenia w drodze postanowienia, na wniosek jednej ze stron negocjacji o zawarcie umowy o połączeniu sieci, które z zagadnień wymienionych w tym katalogu powinny być objęte umową o połączeniu sieci. Żadna ze stron nie zwróciła się jednak do RTiP ze stosownym wnioskiem, w związku z tym, nie podejmowane były przez Urząd żadne działania w tym zakresie.

Odnośnie działania spółki Telekomunikacja Polska, informuję, że po prywatyzacji przeprowadzonej przez Ministra Skarbu, Minister Infrastruktury nie jest właścicielem, ani organem nadzoru nad TP S.A.

TP S.A. działa na podstawie kodeksu spółek handlowych i innych przepisów prawa. W chwili obecnej największym akcjonariuszem Telekomunikacji Polskiej S.A. jest France Telcom, sukcesywnie zmniejsza się natomiast zaangażowanie Skarbu Państwa - na koniec 2003 r. wynosiło poniżej 4%. Zgodnie z przepisami prawa Minister Infrastruktury nie ma bezpośrednich instrumentów wpływania na decyzje operacyjne tej spółki, która w tym zakresie działa w oparciu o samodzielne decyzje Zarządu Spółki.

Minister Infrastruktury - właściwy do spraw łączności prowadzi natomiast działania, które mają na celu stworzenie warunków dla zapewnienia powszechnego dostępu na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do usług telekomunikacyjnych oraz ochrony interesów użytkowników telekomunikacji. Minister Infrastruktury opracował projekt nowego prawa telekomunikacyjnego, przyjęty przez Radę Ministrów 29.02.2004 r., który w najbliższych dniach będzie skierowany do Sejmu RP. Projekt ten implementuje regulacje telekomunikacyjne Pakietu Dyrektyw UE z 2002 r. Projekt zakłada usprawnienie rynku telekomunikacyjnego, zapewnienie uczciwej konkurencji i przede wszystkim zapewnienie ochrony interesów konsumentów. W zakresie przepisów regulujących zasady współpracy międzyoperatorskiej projekt nowego prawa wprowadza szereg przepisów chroniących interes operatorów współpracujących z operatorem o znaczącej pozycji rynkowej (art. 30).

Projekt nowego Prawa telekomunikacyjnego, kierowanego w tych dniach do Sejmu RP przewiduje, że w przypadku:

1) szkół publicznych,

2) szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki,

3) publicznych zakładów kształcenia nauczycieli,

4) niepublicznych zakładów kształcenia nauczycieli,

5) publicznych centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych i poradni psychologiczno-pedagogicznych,

6) publicznych placówek doskonalenia nauczycieli i publicznych bibliotek pedagogicznych,

7) publicznych bibliotek,

8) państwowych i niepaństwowych szkół wyższych

- zwanych dalej "jednostkami uprawnionymi", oprócz usługi powszechnej, świadczona będzie usługa przyłączenia do sieci, w celu zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu.

Zaproponowano, że wydatki związane ze świadczeniem usługi przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu przez jednostki uprawnione będą finansowane z budżetu państwa, a środki przekazywane będą w odniesieniu do państwowych i niepaństwowych szkół wyższych poprzez zwiększenie planu wydatków ministrów właściwych nadzorujących szkoły wyższe.

Wyrażam nadzieję, że udzielona odpowiedź usatysfakcjonuje Panią Senator.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia

MINISTRA INFRASTRUKTURY

Wojciech Hałka

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie