Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Spychalskiego, złożonym na 70. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Minister Infrastruktury:
Warszawa, dnia 19.11.2004 r.
Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Andrzeja Spychalskiego podczas 70 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 14 października 2004 r., w sprawie oferty przewozowej pasażerskich połączeń kolejowych mieszkańców południowej Wielkopolski oraz części województwa łódzkiego ze Stolicą uprzejmie informuję, że w rozkładzie jazdy pociągów 2004/2005 przewiduje się uruchomienie nowego pociągu "OSTROWIANIN"
Pociąg ten kursować będzie w relacji Ostrów Wlkp. odjazd godz. 5(32); Kalisz przyjazd godz. 5(53) - odjazd godz. 5(54); Sieradz przyjazd godz. 6(32) - odjazd godz. 6 (33); Zduńska Wola przyjazd godz. 6(47) - odjazd godz. 6(48); Pabianice przyjazd godz.
7(20) - odjazd godz. 7(21) Warszawa Centralna przyjazd godz. 10(00).Proponowana nowa oferta przewozowa w znacznym stopniu rozwiąże problemy komunikacyjne wskazanych przez Pana Senatora lokalnych społeczności.
W uzupełnieniu uprzejmie wyjaśniam, że przewozy wykonywane w połączeniach międzywojewódzkich pociągami krajowymi zaliczane są do pasażerskich przewozów kwalifikowanych realizowanych przez przewoźnika kolejowego na własne ryzyko, na zasadach komercyjnych. Ponieważ przewoźnik kolejowy nie otrzymuje do
tych przewozów dofinansowania, w zaistniałej sytuacji oferta przewozowa nie może być rozszerzana bez istnienia realnych źródeł jej finansowania.Odnosząc się do poruszonej w Oświadczeniu kwestii skarg i zażaleń mieszkańców regionu na wydłużenia czasu przejazdu pociągów wyjaśniam, iż w znacznej mierze powoduje to istniejący zły stan techniczny infrastruktury kolejowej. W celu zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu pociągów wprowadzane są ograniczenia prędkości na wielu liniach kolejowych, co często powoduje rów
nież wydłużony postój na stacjach pociągów oczekujących na odprawę.Sytuacja ta wynika z faktu, iż PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zarządzające infrastrukturą kolejową nie dysponują odpowiednimi środkami finansowymi na utrzymanie, remonty i modernizację. Środki finansowe, którymi dysponuje PKP PLK S.A.. (z budżetu państwa, funduszy UE, kredytów oraz środki własne) w pierwszej kolejności przeznaczane są na modernizację linii kolejowych stanowiących międzynarodowe korytarze transportowe łączące głównie miast
a kraju. Pozostałe linie kolejowe będą modernizowane w dalszej kolejności, w miarę pozyskanych przez zarządcę linii kolejowych środków, w tym z budżetu państwa.Niemniej jednak w celu zapewnienia sprawnego dojazdu do miejsc pracy, szkół, placówek służby zdrowia, itp. lokalnej społeczności, PKP "Przewozy Regionalne" w porozumieniu z samorządami województwa wielkopolskiego i łódzkiego dostosowała rozkład jazdy pociągów 2004/2005 do faktycznie istniejących potrzeb przewozowych, jak również do możliwości finans
owych organizatorów przewozów. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku służby publicznej należy do zadań własnych samorządu województwa, który finansuje je z dochodów własnych. Zadania te realizowane są na podstawie umowy zawartej pomiędzy organem jednostki samorządu terytorialnego, a przewoźnikiem kolejowym.Z poważaniem
Krzysztof Opawski