Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Spychalskiego, złożonym na 54. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Minister Infrastruktury:
Warszawa, 2004.02.02
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Andrzeja Spychalskiego, senatora Rzeczypospolitej Polskiej, nr BPS/DSK-043-31/04, dotyczące połączeń kolejowych w rejonie Ostrowa Wielkopolskiego uprzejmie informuję, że przyczyną likwidacji pociągu ekspresowego "Odra", relacji Wrocław-Warszawa-Wrocław, jest postępująca degradacja techniczna linii kolejowej Wrocław-Ostrów Wielkopolski-Łódź, która sprawia, że czas przejazdu tą trasą wydłuża się z roku na rok. W 1999 roku podróż z Ostrowa Wielkopolskiego do Warszawy trwała 3 godziny 49 minut, a w 2004 roku czas podróży wydłużył się do 4 godzin 43 minut. Taki czas przejazdu jest nieodpowiedni dla pociągu ekspresowego. Oznacza on także zmniejszenie konkurencyjności kolei w stosunku do innych środków transportu, a co za tym idzie zmniejszenie liczby podróżnych korzystających z tego połączenia.
Koszty uruchomienia pociągu ekspresowego relacji Ostrów Wielkopolski-Warszawa-Ostrów Wielkopolski PKP "InterCity" spółka z o.o. szacuje na 4 861 654 zł. Spółka przeprowadziła dokładne badania marketingowe w pociągu ekspresowym "Odra". Zgodnie z ich wynikami podróżą tym pociągiem, na odcinku Ostrów Wielkopolski-Warszawa, byłoby zainteresowanych nie więcej niż 50 osób. Oznaczałoby to roczny deficyt tego pociągu rzędu 3 milionów złotych.
Zgodnie z ustawą z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym przewozy kwalifikowane nie są objęte dotacjami z budżetu państwa bądź samorządów województw. Spółka nie może zaś rozwijać działalności przynoszącej jej stratę. Dlatego też podjęła decyzję o odwołaniu pociągu ekspresowego "Odra" od 14 grudnia 2003 roku.
W miejsce tego pociągu PKP "Przewozy Regionalne" spółka z o.o. od 14 grudnia 2003 roku uruchomiła pociąg pospieszny "Jaćwing" relacji Wrocław-Warszawa-Suwałki. Ze stacji Ostrów Wielkopolski pociąg ten odjeżdża o godzinie 6.36. Dodatkowo Spółka, uwzględniając potrzeby społeczne, uruchomiła pociąg RegioPlus relacji Ostrów Wielkopolski-Warszawa, który odjeżdża o godzinie 4.50. Pociąg ten przyjeżdża do stacji Warszawa Centralna o godzinie 9.30, a do stacji Ostrów Wielkopolski o godzinie 18.27.
Ponadto informuje, że zgodnie ze wspomnianą ustawą organizowanie i dotowanie regionalnych przewozów pasażerskich wykonywanych w ramach obowiązku służby publicznej należy do zadań własnych samorządu województwa, które jest finansowane z dochodów własnych. Zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 roku o finansach jednostek samorządu terytorialnego, samorząd województwa część środków na ten cel przeznacza na zakup pojazdów kolejowych do wykonania tego obowiązku.
Na linii kolejowej Ostrów Wielkopolski-Łódź organizatorem przewozów regionalnych jest samorząd województwa wielkopolskiego i samorząd województwa łódzkiego. Samorząd województwa łódzkiego przeznaczył te środki na modernizację elektrycznych zespołów trakcyjnych. Natomiast samorząd województwa wielkopolskiego zakupił autobusy szynowe, które są wykorzystywane m.in. na trasie Leszno-Ostrów Wielkopolski.
PKP "Przewozy Regionalne" spółka z o.o. opracowując wspólnie z samorządem województwa wielkopolskiego rozkład jazdy pociągów regionalnych 2003/2004, brała pod uwagę potrzeby przewozowe lokalnych społeczności, w tym przede wszystkim dojazdy do pracy i szkół. Spółka nie może wykonywać usług przewozowych bez zagwarantowania środków na ich realizację. Rozszerzenie oferty przewozowej jest uzależnione od wielkości środków jakie na ten cel mogą zostać przeznaczone przez władze samorządu województwa. Połączenia realizowane przez PKP "Przewozy Regionalne" spółka z o.o. są bowiem deficytowe.
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA INFRASTRUKTURY
Maciej Leśny
PODSEKRETARZ STANU