Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Spychalskiego, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, 2003.12.12

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Andrzeja Spychalskiego na 49 posiedzeniu Senatu w dniu 21 listopada 2003 r. w sprawie konsolidacji przedsiębiorstw przewozowych informuję, co następuje:

Minister Skarbu Państwa sprawuje nadzór właścicielski wobec 47 Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej: 43 z nich to jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (powstałe poprzez proces komercjalizacji), pozostałe to spółki z częściowym udziałem Skarbu Państwa powstałe w wyniku prywatyzacji bezpośredniej (za wniesione mienie).

W nadzorze założycielskim Wojewodów, na dzień 31.12.2002 r., znajdowało się ok. 100 przedsiębiorstw państwowych z tej branży, w tym ok. 22 PKS-ów stanowiło spółki pracownicze (tzw. leasing pracowniczy).

Podstawowym celem restrukturyzacji PKS powinna być poprawa efektywności gospodarowania tj. zwiększenie zdolności do świadczenia usług na wysokim poziomie, ogólnej poprawy sytuacji ekonomicznej i odnowy jego substancji materialnej. Działalność przedsiębiorstw PKS w zakresie przewozu osób nie ma, jak dotychczas w pełni charakteru komercyjnego. To oczywiście odbija się na kondycji finansowej tych przedsiębiorstw.

Przekształcenie PKS-ów w spółki prawa handlowego jest tylko wstępnym etapem dochodzenia do etapu finalnego jakim powinna być prywatyzacja. Prywatyzacja podmiotów powinna oznaczać przede wszystkim ich rynkowe wzmocnienie, nie zaś wykorzystanie majątku, przestrzennego położenia czy potencjału wytwórczego dla celów pozatransportowych.

Zbywanie akcji spółek Skarbu Państwa następuje w trybie publicznym. Tryb publiczny wymaga ogłoszenia oferty lub zaproszenia do przetargu lub rokowań.

W wyniku procesu prywatyzacji spółki możliwe jest pozyskanie kapitału na cele odtworzeniowe taboru technicznego, realizacja zobowiązań związanych z ochroną środowiska oraz zobowiązań związanych z ochroną interesów pracowników. Zauważalne są tendencje, w niektórych spółkach, do gromadzenia kapitału przez pracowników, celem wykupu akcji Skarbu Państwa.

Do łączenia podmiotów w ramach restrukturyzacji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, powstałych w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, może dojść w oparciu o procedurę łączenia normowaną przepisami Kodeksu spółek handlowych, tj. art. 491 - 516Ksh.

W tym przypadku dochodzi do połączenia sensu stricto, to znaczy połączenie wywoła skutek przejęcia spółek przejmowanych przez spółkę przejmującą tzw. "lidera konsolidacji" (art.491 § 1 pkt 1 Ksh) lub wszystkie łączone spółki zostaną przejęte przez nową spółkę utworzoną w tym celu (art. 492 § 1 pkt 2 Ksh).

Udziałowcami połączonych spółek pozostają te same osoby prawne, zatem czynnik właścicielski nie ulega zmianie. Udziałowcy otrzymują w zamian za umorzenie z mocy prawa udziałów (akcji) spółek zlikwidowanych - udziały (akcje) w podwyższonym kapitale spółki przejmującej lub w spółce nowo zawiązanej, zgodnie z przyjętym parytetem wymiany.

W przypadku rozważanego połączenia Spółki: Kaliskie Linie Autobusowe oraz Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej w Kaliszu uprzejmie informuję, że Minister Skarbu Państwa w żadnym z ww. przedmiotów nie pełni roli organu założycielskiego ani organu właścicielskiego, nie jest zatem władny do podejmowania decyzji konsolidacyjnych.

Do uprawnień Ministra Skarbu Państwa należy m.in. inicjowanie polityki Państwa w zakresie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa oraz państwowych osób prawnych, z wyjątkiem spraw które na mocy odrębnych przepisów należą do innych organów administracji rządowej i państwowych jednostek organizacyjnych, praw z akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa.

Zarówno samorząd lokalny, jak i Skarb Państwa reprezentowany przez Wojewodę pełnią nadzór nad pomiotami o innym statusie prawnym.

Biorąc pod uwagę, że Kaliskie Linie Autobusowe są spółką (z udziałem podmiotu prawnego i samorządu terytorialnego) nie istnieje prawna możliwość połączenia jej z przedsiębiorstwem państwowym, bez zmiany jego struktury własnościowej.

Przedstawiając powyższe, informuję ze zgodnie z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji istnieje jedynie możliwość uczestniczenia Spółki: Kaliskie Linie Autobusowe sp. z o.o. w Kaliszu w prywatyzacji podmiotów w trybie określonym ww. ustawą.

 

Minister Skarbu Państwa
z up. Sekretarz Stanu

Andrzej Szarawarski


Oświadczenie