Informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 81. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 87), przekazał Naczelny Dyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Oddział Regionalny w Warszawie:
Warszawa, dnia 14 czerwca 2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W nawiązaniu do wystąpienia Pana Marszałka Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Nr BPS/DSK-043-257/05 z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie wykonania strzeżenia przejazdu kolejowego na linii Krusze - Pilawa w miejscowości Władzin uprzejmie informuję:
Przejazd na linii Nr 13 Krusze - pilawa w km 43,933 niestrzeżony kategorii D, jest osygnalizowany zgodnie z Przepisami "Prawo o Ruchu Drogowym". Na przejeździe tym w ostatnich latach był 1 wypadek (w marcu bieżącego roku), a winnym spowodowania wypadku był kierowca autobusu marki Autosan.
Komisja z udziałem zarządcy drogi powiatowej (nr 36267) Sennica - Kołbiel, Policji w Otwocku i PKP PLK S.A. w sprawie podwyższenia kategorii przejazdu, zakwalifikowała zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1966 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi (Dz.U. 96.33.144) przejazd do kategorii C (§ 12) tj. z samoczynną sygnalizacją świetlną, z uwagi na iloczyn ruchu wynoszący 29848 (pomiar z 2004 r.) oraz mało korzystne warunki widzialności przejazdu.
Realizacji planowanej inwestycji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest przewidziana w bieżącym roku. Aktualnie trwają procedury przetargowe. Jednocześnie informuję, że w miesiącu marcu odbyło się spotkanie naszych pracowników z przedstawicielami samorządów terytorialnych, na którym omawiano między innymi sprawy związane ze współfinansowaniem inwestycji.
Do chwili obecnej nie ma ze strony Urzędu Gminy oraz Starostwa Powiatu Otwock żadnych deklaracji w tej sprawie.
Nadmieniam, że PKP PLK S.A. Oddział Regionalny w Warszawie administruje i utrzymuje 580 szt. przejazdów strzeżonych w tym:
359 szt. kategorii A - strzeżonych przez pracowników
129 szt. kategorii B - strzeżonych samoczynną sygnalizacją świetlną i półrogatkami
92 szt. kategorii C - strzeżone samoczynną sygnalizacją świetlną
oraz 1277 szt. kategorii D - przejazdów niestrzeżonych.
W ostatnich dwóch latach wykonaliśmy 30 szt. samoczynnej sygnalizacji świetlnej na przejazdach. Koszt budowy jednego kompletu wynosi około 700 tys. zł. Wielkość środków jakimi dysponujemy nie są wystarczające do wykonania takich zabezpieczeń na wszystkich przejazdach kwalifikujących się do strzeżenia, w związku z tym tempo tych prac nie jest takie jakiego można by sobie życzyć.
Zapewniam Pana Marszałka, że sprawę bezpieczeństwa traktujemy priorytetowo i dokładamy wszelkich starań aby problemy te, w miarę możliwości były załatwiane sprawnie.
O pomoc w sprawach budowy sygnalizacji jak również poprawy nawierzchni drogowej występowałem do władz samorządowych. Kilka przejazdów przy współfinansowaniu samorządów zostało już zmodernizowanych i są planowane dalsze, między innymi:
- linia Nr 6 Zielonka - Kuźnica Białostocka w miejscowości Zaręby Kościelne zabudowa sygnalizacji świetlnej przy współfinansowaniu Urzędu Gminy,
- wymiana nawierzchni przejazdów i budowa labiryntu na przystanku osobowym w Zagościńcu,
- wymiana nawierzchni na przejeździe Duczki,
- wymiana nawierzchni na przejeździe w Zielonce,
- wymiana nawierzchni na przejeździe w Józefowie k/Otwocka
- planowana jest wymiana nawierzchni w miesiącu lipcu br. w Starej Iwicznej k/Piaseczna,
- planowana jest w br. wymiana nawierzchni w Płocku,
- zlecono opracowanie dokumentacji na budowę sygnalizacji na przejeździe w miejscowości Szepietowo.
Szanowny Panie Marszałku
Doceniam wagę problemu, ale dziwi mnie fakt, że w oświadczeniu Pana Senatora znalazły się stwierdzenia nieprawdziwe. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie odmawiają założenia sygnalizacji świetlnej na przejeździe we Władzinie gmina Kołbiel i nie jest prawdą, że na tym przejeździe regularnie dochodzi do niebezpiecznych wypadków, w których ludzie tracą życie.
Uważam, że Oświadczenie Pana Senatora jest dla nas krzywdzące, wprowadzające w błąd opinię publiczną i oparte prawdopodobnie na niesprawdzonych informacjach.
Jednocześnie raz zapewniam Pana Marszałka, że sprawa dotycząca bezpieczeństwa ludzi oraz ruchu pociągów i pojazdów jest traktowana przeze mnie oraz pracowników Oddziału Regionalnego w Warszawie jako zadanie o szczególnym znaczeniu. Nie lekceważmy tego problemu, ale w wielu przypadkach nie mamy wpływu na zachowanie i "zdrowy rozsądek" użytkowników drogi.
Z poważaniem
NACZELNY
DYREKTOR ODDZIAŁU
mgr inż. Janusz Czarnocki