Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu do spaw Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Roberta Smoktunowicza, złożone na 62. posiedzeniu Senatu (
"Diariusz Senatu RP" nr 63):Warszawa, 2004-06-30
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza dotyczącym budowy obwodnicy Serocka w ciągu drogi krajowej nr 61 proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi:
Planowana obwodnica miejscowości Serock w ciągu drogi krajowej nr 61 jest dwujezdniową drogą o parametrach technicznych klasy GP, o długości 7,0 km. Przebiega ona po zachodniej stronie miejscowości przez tereny aktualnie użytkowane rolniczo oraz tereny zieleni nieurządzonej. W ramach tej inwestycji planuje się również budowę nowego odcinka drogi krajowej Nr 62 i w rezultacie zmianę jej przebiegu w rejonie Serocka (przedłużenie DK 62 w m. Wierzbica i włą
czanie jej do projektowanej obwodnicy Serocka w węzłach "Serock" i "Wierzbica"). Powiązanie komunikacyjne obwodnicy (DK 61) i nowego odcinka DK62 z Serockiem i Wierzbicą zostanie zrealizowane poprzez 3 węzły drogowe, 2 skrzyżowania skanalizowane, a także 4 przejazdy gospodarcze nad obwodnicą dla obsługi terenu przyległego.Obecnie w GDDKiA trwają prace nad przygotowaniem formalnoprawnym inwestycji (w oparciu o zapisy Ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych) oraz nad wyłonieniem w trybie przetargu nieograniczonego wykonawcy prac budowlanych. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2006-07.
Korzystając z tej okazji, chciałem podziękować Panu Senatorowi za zainteresowanie problemami rozwoju i modernizacji infrastruktury drogowej, a także zwrócić uwagę Pana Marszałka i Pana Senatora na fakt, że na skutek wieloletnich zaniedbań potrzeby naszego kraju w dziedzinie budowy autostrad, dróg i obwodnic znacznie przewyższają środki ja
kie na ten cel rząd może przeznaczyć. W Polsce nadal gęstość sieci autostrad jest jedną z najniższych w Europie, stan nawierzchni wielu dróg jest niedostateczny, a ich zdolność do przenoszenia obciążeń nieskorelowana z natężeniem ruchu. W wielu miejscowościach uciążliwość ciężkiego ruchu tranzytowego jest nadmierna, a bark obwodnic stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia mieszkańców. Staram się jak najszybciej ten stan rzeczy zmienić i bardzo liczę na poparcie w tym względzie ze strony Pana Marszałka i Pana Senatora.Z poważaniem
Dariusz Skowroński