Marszałek Województwa Mazowieckiego przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):
Warszawa, 24 marca 2003 r.
Pan
Robert Smoktunowicz
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Senatorze,
W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora na posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 6 marca 2003 r. w sprawie mieszkańców nieruchomości położonej przy ul. Borowej w Otwocku, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
W dniu 31 sierpnia 2001 r. Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję deklaratoryjną, w której stwierdził nabycie przez Województwo Mazowieckie z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. nieruchomości zabudowanej położonej w Otwocku przy ul. Borowej o łącznej powierzchni 17,1630 ha, oznaczonej zgodnie z ewidencją gruntów w obrębie ewidencyjnym 68 - 69 jako działka nr 5/3 o powierzchni 11,7574 ha i działka nr 12/3 o powierzchni 5,4056 ha. W dniu nabycia przez W
ojewództwo Mazowieckie, nieruchomość pozostawała we władaniu Samodzielnego Wojewódzkiego Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Chorób Płuc i Gruźlicy, z siedzibą w Otwocku przy ul. Narutowicza 80. Działka 12/3 jest nie zabudowana, zalesiona. Działka 5/3 zabudowana jest 10 budynkami zamieszkałymi przez 113 lokatorów oraz innymi budynkami po byłym Sanatorium Przeciwgruźliczym dla Dzieci (ok. 20 budynków). Wszystkie budynki już w chwili przejęcia nieruchomości przez Województwo Mazowieckie pozostawały w bardzo złym stanie technicznym, gdyż przez wiele lat nie przeprowadzano w nich żadnych poważniejszych remontów. Budynki zamieszkałe przez lokatorów to w większości budynki typu barakowego, drewniane, wybudowane w 1946 r.W związku ze zrzeczeniem się nieruchomości przez Mazowieckie Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku (dawny Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Chorób Płuc i Gruźlicy), z uwagi na zaprzestanie prowadzenia działalności medycznej na tej nieruchomości i uznanie jej za zbędną dla potrzeb statutowych Szpitala, Zarząd Województwa Mazowieckiego w dniu 8 sierpnia 2001 r. podjął uchwałę Nr 693/153/01, na podstawie której działka 5/3 (zabudowana budynkami mieszkalnymi) została włączona do Zasobu Nieruchomości Województwa Mazowieckiego i przekazana do administrowania Mazowieckiemu Zarządowi Nieruchomości (gospodarstwo pomocnicze Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego).
Województwo Mazowieckie ponosi znaczące koszty utrzymania przedmiotowej nieruchomości. W 2002 r. łączne koszty utrzymania wyniosły ok. 550 tys. zł. Natomiast przychody z tytułu czynszów i opłat eksploatacyjnych - ok. 210 tys. zł. Tak więc Województwo w celu pokrycia pełnych kosztów zmuszone było dopłacić kwotę ok. 340 tys. zł. Niebag
atelną część kosztów stanowią opłaty za ogrzewanie budynków i dostawę ciepłej wody. Najemcy pokrywają je w niespełna 10%. Lokatorzy sprzeciwiają się urealnieniu opłat za centralne ogrzewanie, nie wyrażają również zgody na modernizację instalacji elektrycznej i zainstalowanie alternatywnego ogrzewania elektrycznego. Na zlecenie Mazowieckiego Zarządu Nieruchomości w grudniu 2001 r. wykonana została opinia techniczna dotycząca wszystkich obiektów zlokalizowanych na nieruchomości. Na podstawie tej oceny dokonano analizy niezbędnych prac remontowych, których wartość oszacowano na ok. 280 tys. zł. W 2002 r. na najpilniejsze prace remontowe i konserwacje wydano ok. 80 tys. zł.Biorąc pod uwagę wysokość kosztów generowanych przez przedmiotową nieruchomość raz konieczność dokonywania dużych dopłat na ten cel z budżetu Województwa, Zarząd Województwa Mazowieckiego w uchwale Nr 491/223/02 z dnia sierpnia 2002 r. podjął decyzję o sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w trybie przetargu nieograniczonego. Z uwagi na brak
ofert przetarg został unieważniony. Należy jednak zauważyć, że nawet w przypadku skutecznej sprzedaży, nabywca nieruchomości wstąpi w istniejące stosunki najmu, a interesy najemców lokali mieszkalnych będą dostatecznie chronione przez ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 71, poz. 733, ze zm.). Wypowiedzenie umów najmu lokali mieszkalnych poddane zostało szczególnie ostrym rygorom i może nastąpić w ściśle określonych przez ustawę przypadkach. W razie wywiązywania się przez najemcę z zawartej umowy, wypowiedzenie umowy najmu jest praktycznie niemożliwe bądź wiąże się ze znaczącymi kosztami dla właściciela (konieczność zapewnienia najemcy lokalu zamiennego).Na wniosek Województwa Mazowieckiego, rada Miasta Otwocka uchwałą Nr IV/21/2003 z dnia 18 lutego 2003 r. przystąpiła do sporządzania zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu, obejmującego m.in. nieruchomość przy ul. Borowej. Zgodnie z projektem, dla przedmiotowej nieruchomości przewidziana została funkcja mieszkaniowa i usługowa ponadlokalna. Zmiana przeznaczenia nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego umożliwi właścicielowi nieruchomości (potencjalnemu nabywcy, użytkownikowi wieczystemu) wybudowanie na nieruchomości nowych budynków mieszkalnych, w których lokale zamienne mogliby otrzymać obecni najemcy.
Pragnę podkreślić, że decyzja o sprzedaży nieruchomości przy ul. Borowej podyktowana była brakiem środków w budżecie Województwa na dofinansowanie nieruchomości, także na przeprowadzenie kapitalnych remontów. Mimo to, najpilniejsze remonty i niezbędne konserwacje są przeprowadzane na bieżąco, w miarę posiadanych środków. Zły stan techniczny budynków nie jest skutkiem decyzji o sprzedaży, ale jedną z jej przesłanek. Nabycie własności nieruchomości bądź prawa użytkowania wieczystego przez inwestora dysponującego odpowiednimi środkami finansowymi, może okazać się korzystnym rozwiązaniem zarówno dla Województwa, jak i lokatorów. Dlatego też po zmianie planu zagospodarowania przestrzennego zostanie podjęta ponowna próba sprzedaży nieruchomości bądź jej oddania w użytkowanie wieczyste.
Z wyrazami szacunku
Adam Struzik