Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Roberta Smoktunowicza, złożone na 33. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 32):
Warszawa, 17 lutego 2003 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
ustosunkowując się do oświadczenia Pana Senatora Roberta Smoktunowicza dotyczącego upowszechnienia wiedzy o polskich barwach narodowych, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu w pełni docenia znaczenie wychowania w duchu szacunku dla barw narodowych i zrozumienia ich symboliki. Jest to jeden z podstawowych obowiązków wychowawczych każdej szkoły. Dlatego w podstawie programowej kształcenia ogólnego, a szczególnie przedmiotów historia i wiedza o społeczeństwie we wszystkich typach szkół, sprawa polskich barw narodowych znajduje właściwe odzwierciedlenie, na równi z innymi symbolami narodowymi godłem i hymnem,
Kształtowanie u uczniów właściwego stosunku do symboli polskiego państwa i jego niezawisłości nie ogranicza się wyłącznie do podania odpowiedniej wiedzy faktograficznej w podręcznikach i na lekcjach historii. Jest to złożony i długotrwały proces wychowawczy, realizowany przy pomocy różnorodnych metod, form i środków. Dlatego temat historii i symboliki barw narodowych jest omawiany w wielu sytuacjach dydaktycznych i znacznie szerzej niż w aspekcie rocznicowym ustawy z 7 lutego 1831 r. Po raz pierwszy problematyka barw narodowych pojawia się już w I etapie kształcenia, kiedy dzieciom przybliża się pojęcia ojczyzna, jej symbole i święta narodowe oraz zapoznaje z baśniami i legendami narodowymi. Jednym z zadań gimnazjum przy realizacji wychowania obywatelskiego jest stawianie uczniom wymagań w zakresie właściwej postawy wobec barw, godła i hymnu państwowego. Zarówno w gimnazjum, jak w szkołach ponadgimnazjalnych omawianie Powstania Listopadowego jest niemożliwe bez przedstawienia dwóch istotnych uchwał sejmowych: o ustanowieniu barw narodowych i o pozbawieniu cara tronu polskiego.
Serdecznie dziękuję za poruszenie sprawy bardzo ważnej dla wszystkich Polaków, a szczególnie dzieci i młodzieży. Jeszcze w bieżącym roku będę podejmować działania związane ze zmianą podstaw programowych przedmiotów ogólnokształcących. Zmiany te wpłyną na opracowanie lub uzupełnienie podręczników szkolnych. Uwagi Pana Senatora wykorzystam przy ustalaniu podstaw programowych jak i w kontaktach z autorami podręczników.
Z wyrazami szacunku
w/z MINISTRA
PODSEKRETARZ STANU
Tadeusz Sławecki