Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):
Warszawa, 2002-01-02
Pan
Robert Smoktunowicz
Senator RP
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa
Szanowny Panie
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Roberta Smoktunowicza na 5 posiedzeniu Senatu w dniu 13.12.br. w sprawie komunikacji w Ząbkach uprzejmie wyjaśniam, że podstawowym statutowym zadaniem Zarządu i Transportu Miejskiego jest zapewnienie komunikacji na terenie m.st. Warszawy. Komunikacja miejska organizowana przez ZTM, obejmująca swym zasięgiem Warszawę wraz z przyległymi gminami, jest finansowana z trzec
h źródeł: z wpływów z biletów, z dotacji z budżetu miasta i gmin warszawskich na cele komunalne.Rozszerzanie obsługi komunikacyjnej terenów podmiejskich może w tej sytuacji następować jedynie pod warunkiem pokrycia przez zainteresowane gminy części kosztów związanych z uruchomieniem nowej linii bądź wydłużeniem trasy danej linii i jej bieżącą eksploatacją. Osobną sprawą jest uzyskanie wymaganej Ustawą "Prawo przewozowe" zgody koordynatora obszarowego na rozszerzanie takiej obsługi w sytuacji funkcjonowania
na danym terenie innych przewoźników.Urząd Miejski w Ząbkach występował do ZTM z propozycją zmiany trasy linii 145 tak, aby wjeżdżała ona w głąb osiedli. W tej sprawie w styczniu 2001 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego i Urzędu Miejskiego w Ząbkach, na którym omówione zostały w/w problemy. Stwierdzono, że parametry układu drogowego na zaproponowanej trasie niestety nie spełniają wymogów koniecznych do wprowadzenia autobusów ZTM (zbyt małe promienie skrętów na niektórych
skrzyżowaniach ulic - poniżej 12 m, szerokość jezdni poniżej 7 m, progi zwalniające, brak sygnalizacji świetlnej). Jednocześnie ustalono, że w opracowywanym przez Gminę planie zagospodarowania przestrzennego Ząbek zostanie przewidziany układ drogowy wraz z pętlą, który pozwoli na objęcie komunikacją autobusową rejonu Ząbek po wschodniej stronie ul. Piłsudskiego. Do chwili obecnej w/w plan nie wpłynął do zaopiniowania do ZTM.W obecnej trudnej sytuacji budżetowej miasta stołecznego Warszawy uniemożliwiającej zwiększenia liczby taboru kierowanego do ruchu, zasilanie linii 145 dodatkowymi autobusami sprowadzałoby się do wycofania ich z innych linii obsługujących Warszawę, gdzie potrzeby przewozowe przewyższają podaż oferowanych usług.
Najszybszym i najbardziej pojemnym środkiem transportu, ale nie wykorzystanym, jest kolej, obsługująca również miasto Ząbki. Władze Warszawy czynią starania dla zintegrowania trakcji kolejowej z komunikacją miejską. Od dłuższego czasu są już prowadzone działania, których celem jest przede wszystkim wdrożenie wspólnego biletu. Rozmowy władz miasta z PKP są jednak bardzo trudne i jak dotychczas nie przyniosły wymiernych efektów.
Mając na uwadze również mieszkańców gmin podmiejskich, w tym Ząbek, ZTM będzie nadal czynił starania w zakresie poprawy obsługi komunikacyjnej tych terenów, w miarę posiadanych środków.
Z poważaniem
Dyrektor Zarządu
Przemysław Prądzyński