Prezes Zarządu Polskich Kolei Państwowych SA przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów: Andrzeja Spychalskiego, Zbigniewa Kulaka, Jerzego Pieniążka, Ryszarda Sławińskiego, złożonym na 14. posiedzeniu
Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):Warszawa, dnia 14 maja 2002 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie grupy senatorów: Andrzeja Spychalskiego, Zbigniewa Kulaka, Jerzego Pieniążka, Ryszarda Sławińskiego dotyczącego planowanej zmiany trasy pociągu Ekspresowego "ODRA" przez Poznań, proszę przyjąć następujące wyjaśnienie.
Przyjmuję z satysfakcją zainteresowanie przewozami świadczonymi przez PKP Intercity Sp. z o.o. ze strony przedstawicieli parlamentu. Nie mogę jednak zgodzić się ze stwierdzeniem, że nasze działania są: "... wymierzone przeciwko południowej Wielkopolsce".
Zamierzenia co do skierowania pociągu Ex Odra trasą przez Poznań wynikają z pogarszającego się stanu technicznego linii kolejowej Warszawa - Łódź - Wrocław, co spowoduje wydłużenie czasu przejazdu do ok. 5h 10 min w kolejnym rozkładzie jazdy 2002/3. Jest to w konsekwencji znaczne pogorszenie się jakości oferty przewozowej.
Drugą przyczyną są bardzo słabe wyniki ekonomiczne pociągu Ex Odra. W pociągu tym od kilku lat obserwujemy zresztą znaczne dysproporcje odnośnie liczby przewożonych osób i wpływów ze sprzedaży biletów w zależności od kierunku. Przy średnim wykorzystaniu miejsc w obu kierunkach rzędu 36%, sto
pień pokrycia kosztów przychodami kształtuje się na poziomie 50% w kierunku do Warszawy i 99% w relacji do Wrocławia (średnio 75%).Wyniki ekonomiczne kursowania pociągu Ex Odra mają dla spółki "PKP Intercity" sp. z o.o. zasadnicze znaczenie, gdyż zgodnie z art. 69 ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji Przedsiębiorstwa Państwowego "Polskie Koleje Państwowe" z dnia 8 września 2000 r., przewozy kwalifikowane nie są dotowane z budżetu państwa, za wyjątkiem dotacji z tytułu wykonywania przew
ozów osób podróżujących ze zniżką ustawową. Decyzje dotyczące kursowania tych pociągów są podejmowane przez spółkę Intercity na podstawie szczegółowych analiz ekonomicznych i badań marketingowych.Biorąc pod uwagę argumentację przedstawioną w oświadczeniu Panów Senatorów, ponownie rozważyliśmy wszystkie aspekty problemu. Mając na uwadze wieloletnie tradycje kursowania pociągu Ex Odra i jego znaczenie dla lokalnych społeczności oraz licząc na wyłonienie się nowych możliwości poprawy stanu infrastruktury kole
jowej, zdecydowaliśmy pozostawić w przyszłym roku jego kursowanie na dotychczasowej trasie w podobnych porach dnia.Mam nadzieję, że ta decyzja zostanie przyjęta przez Panów Senatorów i społeczeństwo południowej Wielkopolski z zadowoleniem.
Z poważaniem
Prezes Zarządu
Dyrektor Generalny
mgr inż. Krzysztof Celiński