Informację w związku z oświadczeniem senator Zofii Skrzypek-Mrowiec, złożonym na 77. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 81), przekazał Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury:
Warszawa, dnia 11.03.2005 r.
Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Szanowny Panie Marszałku,
W związku z oświadczeniem złożonym przez Panią Zofię Skrzypek-Mrowiec Senator RP, w sprawie lokalizacji projektowanej autostrady A1 od węzła "Bełk" do węzła "Świerklany" przekazuję poniższą informację.
Wytyczenie przebiegu autostrady płatnej A1 przez teren województwa śląskiego, z uwagi na intensywnie zurbanizowany teren i obszary eksploatacji górniczej było zadaniem szczególnie trudnym. Skalę tych trudności potwierdziły wieloletnie studia wariantów przebiegu autostrady. Każdy z kilku proponowanych wariantów przebiegu autostrady powodował liczne konflikty środowiskowe, przestrzenne i społeczne. Władze samorządowe różnych szczebli tj. Sejmik Samorządowy Województwa Śląskiego, Rady Miast i Gmin oraz Wojewoda Śląski czynnie uczestniczyli w prowadzonych pracach. Optymalnym wariantem powodującym najmniej kolizji, okazał się wariant trasy zasadniczej.
Wydane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w dniu 31.12.1999 r. Wskazania Lokalizacyjne Nr 9/99 nałożyły wymóg wprowadzenia na etapie dokumentacji do decyzji o ustaleniu lokalizacji uszczegółowienia przebiegu osi autostrady ze względu na potrzeby górnictwa oraz uzgodnienia z Dyrekcją Parku Krajobrazowego Rud Cysterskich. Wszystkie te warunki zostały spełnione w wykonanej dokumentacji do decyzji lokalizacyjnej autostrady A1 na odcinku węzeł "Sośnica" - Gorzyczki.
Wytyczony przebieg autostrady A1 przez Żory - dzielnicę Rowień pozytywnie zaopiniował Prezydent Miasta Żor.
Zaproponowana przez mieszkańców Rowienia trasa przebiegu autostrady o około 1,0 km na zachód od przebiegu autostrady wg obowiązujących wskazań lokalizacyjnych, nie uzyskałaby pozytywnej opinii w toku nowego postępowania administracyjnego. Trasa zniszczyłaby najcenniejsze elementy użytku ekologicznego "Kancerz" lub przebiegać musiałaby przez środek Kompleksu Leśnego w Gotartowicach.
Prace nad przygotowywaniem do realizacji autostrady A1 na odcinku Sośnica - Gorzyczki są zaawansowane. Wojewoda Śląski w dniu 3 kwietnia 2003 r. wydał dla tego odcinka 3 decyzje o ustaleniu lokalizacji autostrady płatnej z podziałem na pododcinki: Sośnica - Bełk, Bełk - Świerklany, Świerklany - Gorzyczki. Trwa opracowywanie budowlanej dokumentacji projektowej dla odcinków węzeł Sośnica - węzeł Bełk i węzeł Świerklany - Gorzyczki z terminem zakończenia w październiku 2005 r. Rozpoczęto procedury przetargowe na wyłonienie wykonawców podziałów i nabywania nieruchomości dla odcinków Sośnica - Bełk i Świerklany - Gorzyczki. Z uwagi na skargi złożone do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję Ministra Infrastruktury z 3 marca 2004 r. utrzymującą w mocy decyzje Wojewody Śląskiego z 3 kwietnia 2003 r. dla odcinka autostrady A1 Bełk - Świerklany - przetargi na dokumentację projektową i wykupy nieruchomości zostaną uruchomione z chwilą rozstrzygnięcia przez WSA oprotestowanej decyzji lokalizacyjnej.
Zarzuty wniesione w odwołaniach od decyzji Wojewody Śląskiego i skargach na decyzje Ministra Infrastruktury dla odcinka Bełk - Świerklany dotyczyły między innymi: nieuwzględnienia przy ustalaniu lokalizacji Autostrady płatnej lokalnych potrzeb mieszkańców, nieudostępnienia zainteresowanym do wglądu załącznika granicznego do decyzji, nieuwzględnienia we właściwym zakresie wpływu autostrady na środowisko i dobra kultur. Żaden z zarzutów nie jest zasadny i nie zasługuje na uwzględnienie. Wojewoda obwieszczeniem o wszczęciu postępowania poinformował strony o miejscu i czasie gdzie można zapoznać się z dokumentacją. Wojewoda Śląski w toku postępowania wielokrotnie odpowiadał osobiście lub za pośrednictwem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na pisma zainteresowanych osób, w tym również skarżących, w sprawach dotyczących lokalizacji przedmiotowego odcinka trasy.
Wobec powyższego, nie ma podstaw do rozpatrywania kolejnych zmian ustalonego już przebiegu autostrady.
Z szacunkiem
Jan Ryszard Kurylczyk