Oświadczenie


Minister Sprawiedliwości przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Krystyny Sienkiewicz, złożonym na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 49):

Warszawa, dnia 19.11.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na przesłane przy piśmie z dnia 29 października 2003 r. oświadczenie Pani Senator Krystyny Sienkiewicz złożone podczas 47 posiedzenia Senatu RP w dniu 23 października 2003 r. uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w Brodnicy prowadzi aktualnie postępowania egzekucyjne z wniosku około 400 wierzycieli przeciwko dłużnikowi Zespołowi Opieki Zdrowotnej w Brodnicy.

Należności dochodzone przez wierzycieli w większości są należnościami pracowniczymi. Wierzyciele ci wystąpili z żądaniem prowadzenia egzekucji z ruchomości, rachunków bankowych oraz z wierzytelności przysługujących dłużnikowi.

Komornik jest organem egzekucyjnym, powołanym z mocy ustawy do egzekwowania należności pieniężnych zasądzonych orzeczeniem sądów. Jest związany treścią wniosku egzekucyjnego i tytułu wykonawczego, a zatem nie może badać jego zasadności i wymagalności.

Komornik był więc zobowiązany do skierowania egzekucji do rachunków bankowych, jak też do ujawnienia ruchomości podlegających zajęciu. Czynności podjęte wobec Dyrektora ZOZ z Brodnicy znajdują oparcie w treści art. 761 i 762 kpc. Na podstawie art. 786 kpc czynność ta podlegała zaskarżeniu.

Podjęte przez Komornika czynności egzekucyjne były zasadne i prawidłowe, zważywszy na treść wniosków wierzycieli.

Komornik nie ma podstawy do zaniechania egzekucji nawet w sytuacji, gdy na przeszkodzie stoi interes społeczny. Okoliczność ta może być podstawą wystąpienia dłużnika skierowanego do wierzycieli, którzy mogą zwrócić się do komornika o zawieszenia lub umorzenie egzekucji, albo o zwolnienie określonych przedmiotów lub praw do egzekucji. Samodzielna decyzja komornika w tym zakresie jest niedopuszczalna.

Pragnę zauważyć, iż egzekwowane należności to świadczenia pracownicze, podlegające szczególnej ochronie.

Reasumując, pragnę podkreślić, iż komornik po wszczęciu egzekucji pozostaje do dyspozycji wierzycieli, którzy są wyłącznie legitymowani do rozpoczęcia wnioskiem egzekucyjnym, jak też do regulowania zakresu prowadzonej egzekucji.

Dłużnik uprawniony jest do składania do Sądu skarg na poszczególne czynności komornika.

W sprawie niniejszej dłużnik nie złożył skargi na zajęcie rachunków bankowych.

Wysokość opłat egzekucyjnych za czynności komornika uregulowana jest w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. Nr 133, poz. 882, z 1997 r. ze zm.). Ustalenie opłat również podlega kontroli sądu, która może być wdrożona na skutek skargi na czynności komornika.

Wyrażam ubolewanie z powodu trudnej sytuacji, w jakiej znalazł się dłużnik i jego pacjenci, jak też z powodu konfliktu, jaki na skutek wszczęcia egzekucji wystąpi pomiędzy organem egzekucyjnym a władzami samorządowymi.

Pragnę zapewnić, iż podejmę wszelkie kroki niezbędne do zażegnania tego konfliktu, zaś postępowania opisane w oświadczeniu objęte będą nadzorem podległych mi służb.

Z poważaniem

z upoważnienia

Ministra Sprawiedliwości

Tadeusz Wołek

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie