Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senator Ewy Serockiej, złożonym na 72. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi:

Warszawa, 2004-12-16

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 23 listopada 2004 r., znak: BPS/DSK-043-528/04, dotyczącym oświadczenia złożonego przez senator Ewę Serocką podczas 72 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 listopada 2004 roku, przedkładam informację, przygotowaną we współpracy z Ministrem Gospodarki i Pracy, w sprawie organizowania prac interwencyjnych w rolnictwie.

Zgodnie z art. 51 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001) starosta zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych na okres do 6 miesięcy skierowanych bezrobotnych, część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne skierowanych bezrobotnych. Wysokość refundacji jest uprzednio uzgodniona i nie może przekroczyć kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty zasiłku. W przypadku zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych do 12 miesięcy zwrot poniesionych kosztów wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty połowy najniższego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia, następuje co drugi miesiąc.

Z kolei w art. 2 ust. 1 pkt 25) wspomnianego wyżej aktu prawnego, ustawodawca określił, że przez pracodawcę należy rozumieć jednostkę organizacyjną, chociażby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które zatrudniają lub mają zamiar zatrudniać co najmniej jednego pracownika.

Powyższe przepisy rzeczywiście tym samym stanowią, że osoba posiadająca gospodarstwo rolne lecz nie prowadząca działalności gospodarczej nie może zatrudnić pracownika w ramach prac interwencyjnych. Sezonowe zatrudnienie w rolnictwie nie stwarza perspektywy zapewnienia osobie bezrobotnej trwałego miejsca pracy, a to jest jednym z głównych celów zatrudniania osób bezrobotnych w ramach prac interwencyjnych. W ust. 4 wspomnianego powyżej art. 51 przewiduje się specjalną zachętę do utrzymania zatrudniania pracownika zatrudnionego w ramach prac interwencyjnych przewidując możliwość jednorazowego refundowania wynagrodzenia w wysokości uzgodnionej nie wyższej jednak niż 150% przeciętnego wynagrodzenia jeśli pracownik ten bezpośrednio po zakończeniu prac interwencyjnych był dalej zatrudniony przez okres co najmniej 6 miesięcy i po upływie tego okresu dalej jest zatrudniony w pełnym wymiarze czasu pracy.

Ponadto należy uwzględnić także to, iż przepisy dotyczące udzielania pomocy publicznej w rolnictwie kierują się zupełnie odrębnymi zasadami.

Przedstawiając powyższe, pragnę poinformować, że bezpośrednie działania promujące wzrost zatrudnienia jak i kreowanie nowych miejsc pracy, w tym także na obszarach wiejskich, będą podejmowane przede wszystkim w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw.

Również w ramach dwóch programów realizowanych przez resort rolnictwa: Sektorowy Program Operacyjny "Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich" i "Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich" będą prowadzone działania na rzecz zmniejszenia bezrobocia ukrytego na wsi i zagospodarowania nadwyżek zasobów pracy. Promowane będą działania mające na celu organizację szkoleń, doradztwa rolniczego, różnicowania działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa, ułatwianie startu młodym rolnikom, itp.

Z poważaniem

MINISTER

Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Wojciech Olejniczak


Oświadczenie