Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senator Ewę Serocką

Oświadczenie skierowane do ministra skarbu państwa Piotra Czyżewskiego

Szanowny Panie Ministrze!

W dniu 10 października 2002 r. Stocznia Remontowa NAUTA SA w Gdyni złożyła wniosek do Pana Ministra o dokapitalizowanie stoczni w kwocie 14 milionów zł.

Stocznia Remontowa NAUTA SA jest jednoosobową spółką skarbu państwa i grozi jej upadłość.

W latach 1999-2001 stocznia poniosła ponad 22 miliony zł strat oraz utraciła płynność finansową. Trudności finansowe w 2002 r. były tak poważne, że z powodu braku środków pieniężnych zanikały procesy produkcyjne, a egzystencja stoczni i jej zobowiązania wobec wierzycieli stały się poważnie zagrożone.

W tych warunkach minister gospodarki w celu zahamowania wymienionych procesów, a także stworzenia warunków do przetrwania, z dniem 18 marca 2002 r. powołał nowy zarząd stoczni. Zarząd ten już w kwietniu 2002 r., wspólnie z ekspertami z Akademii Ekonomicznej w Krakowie, opracował program naprawczy i rozpoczął intensywne działania restrukturyzacyjne. Działania te zmierzają przede wszystkim do odzyskania płynności finansowej i efektywności funkcjonowania. Wśród podjętych przedsięwzięć, które mają prowadzić do osiągnięcia tego celu, znajdują się redukcja i konwersja zadłużenia poprzez sądowe postępowanie układowe oraz dokapitalizowanie spółki. Realizacja tych przedsięwzięć stanowi alternatywę dla upadłości.

W maju 2002 r. zarząd stoczni wystąpił do sądu z wnioskiem o sądowe postępowanie układowe, którego otwarcie nastąpiło 7 lutego 2003 r. Zostało to poprzedzone zwołaniem przez zarząd w dniu 28 czerwca 2002 r. nadzwyczajnego zgromadzenia akcjonariuszy, które podjęło decyzję o dalszym istnieniu spółki.

W październiku 2002 r. zarząd ponowił wniosek o dokapitalizowanie stoczni. Rozpatrywanie tego wniosku trwa do chwili obecnej. Odkładanie rozstrzygnięcia w sprawie pomocy może w najbliższym czasie doprowadzić do sytuacji, w której pomoc nadejdzie za późno. Obecnie jest jeszcze szansa na uratowanie stoczni, której usługi w 95% kierowane są na eksport, gdzie jest na nie popyt. Stocznia ma wiarygodny program naprawczy, a wierzyciele są skłonni zawrzeć układ, bo stocznia jest dla nich poważnym rynkiem zbytu.

Przy ponaddwudziestoprocentowym bezrobociu w województwie pomorskim i Gdyni, narastającym zagrożeniu zmniejszeniem zatrudnienia w przemyśle stoczniowym oraz zakładach kooperujących ze stoczniami, upadek Stoczni Remontowej NAUTA SA w Gdyni byłby tragedią.

Dlatego wracam się do Pana Ministra o przyspieszenie decyzji o dokapitalizowaniu stoczni, co spowoduje częściowe rozładowanie napiętej atmosfery na rynku pracy w Gdyni i okolicach.

Z wyrazami szacunku
Ewa Serocka


Spis oświadczeń